۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
وزارت نفت از شرکت های بزرگ دانش بنیان حمایتی نمی کند| فرو رفتن ۱۵ هزار تن سرب به داخل خاک کشور
عضو سندیکای صنعت برق در پاسخ به بازار:

وزارت نفت از شرکت های بزرگ دانش بنیان حمایتی نمی کند| فرو رفتن ۱۵ هزار تن سرب به داخل خاک کشور

کلاهی، عضو سندیکای صنعت برق گفت: شرکت های دانش بنیان کوچک که محصول جدیدی دارند راحت‌تر وارد بازار می شوند اما وزارت نفت در عمل از شرکت های بزرگی مانند ما حمایتی نمی کند.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا کلاهی عضو سندیکای صنعت برق در حاشیه نمایشگاه بیست و پنجم نفت در یک گفتگوی خبری در این خصوص گفت: کابل جدیدی به تولید رسیده که به دلیل اینکه فاقد سرب است، آلایندگی زیست محیطی آن به شدت کاهش یافته است. این کابل جزو اولین محصولاتی است که در حوزه کالاهای دانش بنیان وارد خط تولید شده است.

او افزود:پیش از این کابل های مورد استفاده در صنعت نفت عمدتا از نوع کابل هایی بود که روکش سربی داشت و از آنجا که در محیط های نفتی خاک بشدت آلوده است و اینها می تواند به راحتی به کابل ها آسیب بزند. به همین خاطر کابل هایی که در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد غلاف سربی دارد که خود می تواند بشدت آلاینده باشد. در ۱۵ سال اخیر در کشورهای پیشرفته این سرب حذف شده تا آلایندگی ها هم کمتر شود و در ایران هم ما برای نخستین بار این نوع از کابل را تهیه کرده ایم.

به گفته او، ما در تولید این محصول غلاف سربی را حذف کرده و با چندین لایه پلیمری و فلزی  این کابل را برای استفاده در صنعت نفت تولید کرده ایم که در منطقه خاور میانه حرکت صنعتی جدیدی تلقی می شود.

مدیرعامل شرکت کابل ابهر اضافه کرد: باید بدانیم که آمارها نشان می دهد ظرف یکسال ۱۵ هزار تن سرب به داخل خاک کشور فرو رفته است و این موضوع می تواند در بلند مدت مشکل ساز شود  واین در حالی است که با کابل تولید جدید این مشکلات  دیگر وجود نخواهد داشت.

او  افزود: این کابل برتری های تکنولوژیک فراوانی همچون ۷۰ درصد کاهش وزن، حدود ۲۰درصد کاهش قطر، ۲۵ درصد کاهش شعاع خمش، حدود ۵۰درصد کاهش زمان آماده سازی دارد.

کلاهی ادامه داد:همچنین قیمت تمام شده این محصول تولیدی تا ۵درصد کاهش پیدا کرده است و به جهت حذف غلاف سربی آلایندگی های زیست محیطی انواع دیگر کابل ها را نیز ندارد.

این فعال صنعت برق با بیان این که تولید این محصول به مفهوم یک معادله برد برد بین کارفرما و پیمانکار محسوب می شود، گفت: ویژگی های زیست محیطی برای کشور و کاهش هزینه برای پیمانکار می تواند مصداق بارز این مفهوم باشد.

رییس انجمن سیم و کابل سندیکای صنعت برق در پاسخ به این پرسش که به چه علتی تولید این محصول  فقط ۵ درصد ارزان تر تمام می شود، گفت: در درجه اول حدف سرب باعث می‌شود قیمت تمام شده کاهش محسوسی داشته باشد. البته این کاهش ۵ درصدی به دلیل گران بودن پلیمر وارداتی است که کیلویی  ۲۰ یورو خریداری می شود.

این عضو اتاق بازرگانی در مورد نمونه های خارجی وارداتی این محصول در بازار ایران نیز گفت: خوشبختانه این شرکت تولیدات خود را همواره جایگزین نمونه های خارجی کرده است و بازار را در کنترل خود در آورده است.

عضو سندیکای صنعت برق بیان کرد: قیمت هر کیلو پلی آمید ۵۰۰ هزار تومان است. با وجود این که مقدار کمی به کار می رود اما پیچیدگی های تولید بالا است و نمی توانیم ارزان تر بفروشیم. برای مثال میزان کابلی که در پالایشگاه آبادان استفاده می شود حدود  ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار تخمین زده می شود که با کاهش ۵ درصدی قیمت، ۳ میلیون دلار از هزینه های این پروژه کاسته می شود.

وی در خصوص تقاضای  این محصول از سوی وزارت نفت گفت: برای ثبت سفارش در حال مذاکره هستیم و این در حالی است که معمولا وزارت نفت در پذیرش محصولات جدید کمی فرصت می خواهد تا محصول را بپذیرد.

کلاهی در خاتمه درخصوص  حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت:نمی توانم نظری خاص در این مورد داشته باشم اما می توانم بگویم که شرکت های دانش بنیان کوچک که محصول جدیدی دارند راحت تر وارد بازار می شوند اما از شرکت های بزرگی مانند ما حمایت خاصی وجود ندارد.

کد خبر: ۶۹٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha