۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
 حل چالش قیمت خودرو از طریق انحصار شکنی امکان پذیر است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

حل چالش قیمت خودرو از طریق انحصار شکنی امکان پذیر است

موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چون نتوانستیم خودرو را داخلی سازی کنیم باید انحصار را بشکنیم. باید به شرکت‌های دیگر هم اجازه دهیم تا برای تولید ورود پیدا کنند.

به گزارش بازار، سیدعلی موسوی با اظهار به اینکه متاسفانه قیمت گذاری خودرو تبدیل به یک بحث چالشی تبدیل شده است، تصریح کرد: یک زمانی می‌گوییم باید شورای رقابت قیمت گذاری کند و یک بار می‌گوییم بازار تعیین کند و یک زمانی هم می‌گوییم برای تعیین قیمت به بورس ببریم. در این زمینه اختلاف نظرها و سلایق مختلفی را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه خودرو در انحصار دو شرکت داخلی است، انحصارگرایی نتیجه‌ای جز این ندارد و نمی‌توانیم قاعده خاصی را تعریف کنیم. یک راهکار اصلی و مردم پسند و علمی را بگوییم باید انحصار شکسته شود و مافیایی که در پشت قضیه است برداشته شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه عوامل مختلفی بر قیمت گذاریزخودرو تاثیرگذار هستند، عنوان کرد: نوسانات ارزی، واردات مواد اولیه و قطعات از بهانه‌هایی است که برای گرانی خودرو آورده می‌شود.

وی متذکر شد: چون نتوانستیم خودرو را داخلی سازی کنیم باید انحصار را بشکنیم. باید به شرکت‌های دیگر هم اجازه دهیم تا برای تولید ورود پیدا کنند. در این صورت هم انحصار شکسته می‌شود و هم بر میزان تولید افزوده می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، افزود: با این تغییر رویه می‌بینیم افراد که به یک خودرو نیاز دارند چندین خودرو خریداری کرده‌اند چون می‌خواهد سرمایه‌اش را حفظ کند.

وی با رد نظر خودروسازان مبنی بر تعیین قیمت خودرو توسط بازار گفت: این نظر خودروسازان است و می‌گویند دیگر ما ضرر نمی‌کنیم ولی در این شرایط که ما در وضعیت تحریم هستیم و برای تامین ارز با مشکل مواجهیم نمی‌توانیم بگوییم بازار قیمت را تعیین کند. از طرف دیگر احتمال دلال بازی و سفته بازی در این نوع قیمت گذاری وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: باید تیراژ تولید خودرو را بالا ببریم تا قیمت تمام شده سرشکن و عدد پایین تر شود و از طرفی داخلی سازی را هم جدی بگیریم.

در ادامه مرتضی شجاعی با اشاره به گلایه ایران خودرو نسبت به قیمت گذاری توسط شورای رقابت گفت: این گلایه تا حدی به حق است چون قیمت محصولات شرکت خودروسازی سایپا نسبت به شرکت خودروسازی ایران خودرو بالاتر است. ایران خودرو معتقد است زیان ده است.

وی با تاکید بر اینکه خودروساز توان کاهش هزینه تمام شده و توان کمتر کردن بار قیمتی از دوش مصرف کننده را داشته است، گفت: خودروسازان داخلی بعد از اینکه تحریم می‌شود دست به اقداماتی می‌زند تا خلاهای خودش را جبران کند و نمونه مصداق آن موتور سه سیلندری است که اخیرا رونمایی کردند. گیربکس اتومات شش سرعته که بر روی دنا گذاشتند و جواب داده است. اما خودروسازها فقط به واسطه اینکه بعد از سی سال توان تولید یک گیربکس اتومبیل هم نداشتیم تقریبا ۴۰ درصد محصولاتشان به واسطه وابستگی گیربکس و قطعات هایتک بعد از تحریم از خط تولید کنار می‌رود و این می‌شود همان تنشی که خودروساز دارد به بازار وارد می‌کند.

کارشناس صنعت خودرو و مناطق آزاد افزود: اگر خودروسارزان داخلی بخواهند با همان دست فرمان قبلی جلو بروند حتی اگر بر فرض بگیریم که تحریم‌ها بخواهد برداشته شود مجددا امکان ورود تنش به بازار است.

وی به وجود دست‌های پنهان و مسایل پشت پرده اشاره کرد و گفت: با توجه به تقویت ارزش ریال در هفته‌های اخیر، می‌بینیم بازار خودرو با توجه و متناسب با افزایش ریال ریزش ندارد و این نشان دهنده این است که همچنان کف بازار خلاهایی وجود دارد.

کد خبر: ۶۹٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha