۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
آب بودار و مزەدار سنندج؛ مردم به چشمه ها پناه بردند
بازار گزارش می‌دهد؛

آب بودار و مزەدار سنندج؛ مردم به چشمه ها پناه بردند

کردستان- آب ماده حیاتی که مهمترین خواص فیزیکی آن نداشتن بو، رنگ و طعم است ولی این روزها چنین ویژگی‌هایی در آب شرب سنندج یافت نمی‌شود و مردم این شهر آبی را می‌نوشند که هم بو دارد هم طعم.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند سالی است که یکی از مشکلات و دغدغه‌های سنندجی‌ها به وضعیت آب شرب بر می‌گردد و این مسئله در سال جاری به ویژه از تابستان امسال هم شدت بیشتری پیدا کرده است.

اگرچه یکی از بارزترین خصوصیات فیزیکی آب که آنرا از دیگر مایعات متمایز می‌کند نداشتن بو، طعم و مزه است ولی آب سنندج این خاصیت خود را از دست داده و شهروندان این شهر را راهی چشمه های داخل و اطراف شهر کرده است.

هرچند مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت استان بارها اعلام کردند که با توجه به آزمایشات انجام شده آب شرب و لوله کشی شهر سنندج از لحاظ میکروبی مشکلی ندارد و قابل استفاده است ولی اکثر مردم تمایلی به آشامیدن آن ندارند.

بیشتر آنهایی که از تمکن مالی برخوردارند از آب معدنی و دهک های متوسط و پایین جامعه هم از آب چشمه‌های داخل و اطراف شهر که در فصل پاییز و زمستان میزان آن هم افزایش می‌یابد استفاده می‌کنند.

ورود مستقیم فاضلاب روستای بیش از ۲ هزار نفری سرابقامیش به سد قشلاق که منبع اصلی تامین آب شهر سنندج و همچنین عمر ۵۰ ساله این سد از مهمترین عوامل ایجاد مشکل آب شرب لوله کشی این شهر است.

تشکیل صف آب در چشمه‌های اطراف شهر
سنندجی ها بحدی از وضعیت آب شرب ناراضی هستند که حاضرند در هوای سرد زمستانی این روزها هم ساعت ها در صف آب بیاستند و دبه‌های خود را پُر و مایحتایج یک هفته‌ایشان را تامین کنند؛کسانی که در سنندج مدتی آب چشمه ها را مصرف کنند دیگر نمی توانند آب شرب لوله کشی را بنشوند چراکه طعم و بوی ناگوار آنرا بیشتر احساس می کنند.

بانویی که در یکی از چشمه های آبیدر سنندج در نوبت پُرکردن دبه‌های آب ایستاده است به خبرنگار بازار گفت: حدود چهار سالی است که آب آشامیدنی خود را از چشمه های موجود در آبیدر تامین می کنیم.

وی اضافه کرد: هر هفته جمعه ها به اینجا می آییم و آب مورد نیاز یک هفته خود را در  قالب سه  دبه ۲۰ کیلویی تامین خواهیم کرد.

یکی از مردان هم که حدود ۵۵ سال سن داشت هم به خبرنگار بازار گفت: از چشمه موجود در شهرک وحدت سنندج حدود ۶ ماه آب آشامیدنی خود را تهیه می کردیم ولی آب آن از کیفیت لازم برخوردار نبوده  و لایه چربی روی آن تشکیل می شد.

وی اضافه کرد: آب چشمه های آبیدر زلال تر و شفاف تر هستند به همین دلیل مدتی است که به اینجا می آییم و تاکنون هم هیچ مشکلی از لحاظ بیماری ناشی از مصرف آب آلوده برای من و خانواده و آشنایانی که اطلاع دارم از اینجا آب تهیه می کنند، ایجاد نشده است.

روستایی به نام ساتیله که در هشت کیلومتری شهر سنندج واقع و از سال ۵۳ با احداث سد وحدت بجای دیگری منتقل شده است؛این روزها تنها نشان باقی مانده از آن  چشمه‌ای است که مقصد این روزهای سنندجی‌ها برای تامین آب شربشان شده است.

مردم شهر بدلیل اینکه در محدوده این چشمه بافت مسکونی که امکان ورود فاضلاب یا هر نوع آلودگی دیگری به آن وجود داشته باشد، نیست آب آنرا به چشمه‌های داخل شهر ترجیح می‌دهند.

این چشمه به نسبت چشمه های دیگر داخل و اطراف شهر به ویژه در روزهای جمعه شلوغ تر است، در بین جمعیت با بانویی که هشت دبه ۲۰ و ۱۰ کیلویی به همراه داشت، هم صحبت شدم و از او در ارتباط با اینکه این میزان آب نیاز چند روز آنها را برآورده می‌کند و آیا از کیفیت لازم برخوردار است، پرسیدم.

این بانو که که به همراه همسرش آمده بود؛ گفت: مقداری از آب این چشمه در یکی از دبه‌ها بعد از یک هفته مانده ولی هیچ تغییری از لحاظ طعم و بو پیدا نکرده بود.

وی که خود را سعادت میرزایی معرفی کرد، افزود: نه تنها خانواده ما  بلکه همسایه‌هامون هم از این آب راضی هستند و هر هفته با تعدادی از آنها برای تهیه آب به این چشمه می‌آییم و گاهی پیش آمده  سه ساعت  در صف بایستیم.

 اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل آب شرب سنندج
استاندار کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دلیل کاهش کیفیت آب و تغییر بو و طعم آب مربوط به امسال و سال گذشته نیست، اظهار داشت: حدود ۵۰ سال از عمر سد قشلاق گذشته است نه تنها این سد بلکه بسیاری از سدهای موجود در کشور تغذیه گرا شدند.

بهمن مرادنیا با اشاره به اینکه این اتفاق باعث شده طعم وبوی آب در فصولی از سال شدت پیدا کند، اضافه کرد: ممانعت از ورود فاضلاب روستاهای اطراف سد قشلاق می بایست بیست سال پیش و قبل از تغذیه گرا شدن سد انجام می شد تا امروز با کاهش کیفیت آب شرب این شهر مواجه نمی شدیم.

وی با بیان اینکه پیگیر تخصیص اعتباراتی برای رفع مشکل آب شرب سنندج هستیم، افزود: تنها راهکار رفع این مشکل انتقال آب از سد آزاد به طور مستقیم به تصفیه خانه سنندج است.

استاندار کردستان  یادآور شد: ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بحران و ۹۰ میلیارد تومان هم در لایحه بودجه سال آینده به انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج اختصاص پیدا کرده است.

مرادنیا اظهار داشت: آغاز اجرای پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج در دهه مبارک فجر امسال با حضور معاون وزیر نیرو  افتتاح می شود.

وی در خصوص وضعیت بهداشتی آب شرب کنونی سنندج اعلام کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان سالم بودن آب شرب این شهر را تایید کردند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

 آب هیچ چشمه ای در سطح شهر مورد تایید نیست
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وضعیت آب شرب سنندج مایه نگرانی، مردم، مسئولان بهداشت و درمان و شرکت آبفای استان است.

ابراهیم قادری با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر در برخی محلات سطح شهر طعم و بوی آب بهتر شده است، افزود: هیچ آبی را بغیر از لوله کشی  شهر تایید نمی کنیم چراکه نظارت و کنترل کیفی مستمر برروی آنها انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه مصرف آب هیچ چشمه ای در سطح شهر مورد تایید نیست، گفت: آب در ظروف به ویژه پلاستیکی نباید بیشتر از ۲۴ ساعت نگهداری شود این در حالی است که مردم از چشمه ها برای یک هفته آب مورد نیاز خود را تامین می کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ارتباط با اینکه آیا جوشاندن آب لوله کشی تاثیری در کاهش طعم و بوی آن دارد، یادآور شد: آب زمانی نیاز به جوشاندن دارد که آلودگی میکروبی داشته باشد ولی آب شرب سنندج فاقد این آلودگی است.

یکی از دلایل بی کیفیت شدن آب شرب سنندج ورود فاضلاب تعدادی از روستاهای حاشیه سد قشلاق به ویژه روستای پرجمعیت سرابقامیش به داخل دریاچه است.

تصفیه خانه فاضلاب روستای سرابقامیش ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اقداماتی که این شرکت برای جلوگیری از فاضلاب روستای سرابقامیش به سد قشلاق انجام شده است اشاره کرد و گفت: هرچه سطح آب سد قشلاق کاهش پیدا کند طعم و بوی آن بدتر و شدیدتر می شود به همین دلیل در مقاطعی از سال آب سد آزاد به آن منتقل شده تا سطح آب این سد افت نکند و طعم و بوی آن شدیدتر نشود.

محمدحسین محمدی با اشاره به اینکه عملیات انتقال فاضلاب روستای سرابقامیش به پایین دست سد قشلاق در دو فاز اجرایی می شود، افزود: این کار مستلزم تاسیس ایستگاه پمپاژ، تامین برق و خط انتقال است.

وی با اعلام اینکه ساخت تصفیه خانه روستای سرابقامیش از سال ۹۸ آغاز شده است، اضافه کرد: در حال حاضر این تصفیه خانه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و  برای ساخت این تصفیه خانه ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

اختصاص آب سد قشلاق به اراضی کشاورزی
مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج توسط شرکت آب نیرو انجام می شود، اظهار داشت: مدیر این پروژه عنوان کرده که اجرای آن حدود سه سال به طول می انجامد.

کامران سهرابی یکی از دلایل طولانی شدن اجرای این پروژه هم به تملک اراضی که در مسیر سامانه انتقال قرار دارد ذکر کرد و گفت: هر زمانی که سد قشلاق دچار افت شود به طور مقطعی و کوتاه مدت با رهاسازی آب سد آزاد به این سد مشکل برطرف می شود.

مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: تا سه سال آینده  استفاده آب سد قشلاق به عنوان شرب حذف می شود و فقط به کشاورزی اختصاص پیدا می کند.

سنندجی ها دو تا سه سال آینده هم باید طعم و بوی نامطلوب آب لوله‌کشی شهری را تحمل کنند تا سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه این شهر به بهره‌برداری برسد آن هم اگر اعتبارات مورد نیاز این پروژه به موقع تخصیص و تامین شود.

بخش زیادی از مشکل پیش آمده نتیجه بی توجهی چندین ساله از سوی مسئولان ذیربط به ورود فاضلاب روستاهای بالادست سد قشلاق به ویژه روستای  دو هزار نفری سرابقامیش به این سد است هر چند آب شرب سنندج از لحاظ استانداردهای ثانویه یعنی طعم و بو با مشکل مواجه شده و از نظر استانداردهای اولیه که شامل آلاینده های تهدید کننده سلامت عمومی است سالم و بهداشتی به شمار می‌رود ولی مردم همچنان تمایلی به مصرف آب شرب لوله کشی ندارند و هر روز هم بر تعداد مصرف کنندگان آب چشمه‌ها افزوده می شود.

کد خبر: ۶۹٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha