۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
استقلال سازمان بورس در شرایط حساس کنونی اهمیت زیادی دارد
کارشناس بازار سرمایه:

استقلال سازمان بورس در شرایط حساس کنونی اهمیت زیادی دارد

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه از ضرورت استقلال سازمان بورس گفت و بیان کرد: سازمان بورس جایگاه ناظر و تنظیم کننده قوانین و مقررات را دارد.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی با اشاره به نگاه های مختلفی که به سازمان بورس و شورای عالی بورس می شود، گفت: با فراخوانی که این سازمان در سال جاری داد خیل عظیمی از مردم علاقه مند برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه وارد بورس شدند و امروز وقتی از بورس صحبت می کنیم از یک جمعیت ۴۵ میلیون نفری صحبت می کنیم در حالی که تا دو سال پیش حداکثر ۸ تا ۱۰ میلیون نفر بودند.

وی افزود: سازمان بورس و از آن بالاتر، شورای عالی بورس حافظ منافع و مصالح سهام داران در بلندت مدت است و تصمیماتی که در مقاطع خاص اتخاذ می شود ممکن است همانند سایر دستگاه ها، دارای اختلاف نظر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حمایت از منافع و مصالح سهام داران باید به صورت عملی و کاربردی صورت بگیرد، اظهار کرد: صرف بیان شرایط و تکرار این موضوع که دولت از بازار سرمایه حمایت می کند بی فایده است.

وی با اشاره به سخن برخی از مسئولین حوزه اقتصادی که دولت سرمایه مردم در بازار سرمایه را تضمین نمی کند، عنوان کرد: این جمله باید در ابتدای سال ۹۹ مطرح می شد تا مردم متوجه می شدند فراخوان برای حضور در بورس به منزله تضمین و ایجاد انتظار برای کسب یک سود مناسب نیست.

آقابزرگی از ضرورت استقلال سازمان بورس گفت و بیان کرد: سازمان بورس جایگاه ناظر و تنظیم کننده قوانین و مقررات را دارد و در این شرایط، این نقش نسبت به گذشته بسیار پر رنگ تر است. حفظ استقلال سازمان بورس در گرو این است که بازار سرمایه گرفتار سیاسی کاری نشود.

وی اشاره کرد: گاهی از اختلاف بین دو قوه مقننه و دولت و یا دو وزارت اقتصاد و نفت گفته می شود و اینکه نتایج این اختلافات در بورس دیده می شود. اگر سازمان بورس با خیل عظیمی از سهام داران، به عنوان یک نقطه متمایز و مجزا از تصمیم گیری هایی سیاسی عمل کند، سبب بهبود شرایط سهام دارن خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید مجدد بر اهمیت استقلال سازمان بورس گفت: هر چند در قانون پیش بینی شده است انتخاب اعضای هیئت مدیره بورس و رئیس آن توسط شورایی انجام می شود که متشکل از اکثریت آحاد منتخب دولت است، اما دولت و حتی مجلس باید به بورس به عنوان یک سازمان نگاه کنند که حافظ منافع ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر است.

وی با اشاره به اختلاف نظراتی که در حوزه بازار سرمایه مشاهده می شود، اظهار کرد: هر تصمیمی که در دولت یا مجلس اتخاذ می شود باید ذیل منافع بلند مدت کل سهامداران باشد بخصوص کسانی که در سال جاری از آن ها برای سرمایه گذاری در بورس دعوت صورت گرفت.

کد خبر: ۶۹٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha