۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
آیا صلح امریکا با ایران امکانپذیر است؟|فرصت بایدن برای احیای برجام اندک است
رگنیوم روسیه:

آیا صلح امریکا با ایران امکانپذیر است؟|فرصت بایدن برای احیای برجام اندک است

بایدن تا اوایل ماه فوریه وقت دارد تحریم های اعمالی علیه ایران را لغو کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در ۲۰ ماه ژانویه، «جو بایدن» رسما رئیس جمهور امریکا شد. «دونالد ترامپ» تا آخرین لحظه به اعمال تحریم ها علیه ایران و مفسده جویی هایش علیه این کشور ادامه داد. ترور «محسن فخری زاده» که قطعا در پشت آن اسرائیل وجود دارد نیز تلاش دیگری بود برای ضربه وارد کردن به توافق هسته ای با ایران.

در دوره ریاست جمهوری کنونی امریکا، هدف اصلی در سیاست خارجی تغییر چندانی نخواهد کرد: حل و فصل مساله موشکی ایران و فعالیت های بی ثبات کننده تهران در منطقه. «جو بایدن» قصد دارد برای ایجاد پایه لازم برای مذاکرات پیرامون طیف وسیعی از مسائل با ایران، به برجام باز گردد.

در شرایطی از حضور نظامی امریکا در منطقه و خصومت آشکار کشورهای عربی و اسرائیل در قبال ایران، ایران ناگزیر شد، در دو ریکرد بازی را در پیش گیرد. نخست – تاثیر گذاری بر موازنه نیروها در منطقه و از طریق گروههای حامی ایران در لبنان، عراق، سوریه و یمن. دوم – حفظ احتیاط و تحکیم توان موشکی.

اصول گرایان در ایران که در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، در انتخابات مجلس شورای اسلامی اکثر کرسی ها را از آن خود کردند، با هر گونه مذاکره با امریکا پیرامون مسائل غیر هسته ای مخالف هستند. به اعتقاد آنان، در حال حاضر باید به هر طریقی توان نظامی کشور را تحکیم بخشید و وارد مذاکرات نشد. اما اصلاح طلبان در ایران مذاکرات پیرامون مسائل غیر هسته ای را تهدیدی برای منافع ملی کشور نمی دانند و معتقد به حفظ امنیت کشور از راه انجام مذاکرات هستند.

در حال حاضر، از معماری جدید امنیتی در خلیج فارس سخن در میان است. در سال ۲۰۱۹ میلادی، حسن روحانی ابتکار عمل خود در رابطه با تنگه هرمز را مطرح کرد. این ابتکار عمل در راستای عقد توافقنامه منطقه ای پیرامون عدم مداخله و عدم حمله و کنترل بر تسلیحات و حمل و نقل در این منطقه بود.

روسیه نیز به کشورهای منطقه در پیش گرفتن مشی برای ممانعت از بروز تشنجات و آغاز تبادل اطلاعات پیرامون رزمایش های نظامی را پیشنهاد کرده بود. در آینده احتمال دارد توافق هایی در زمینه کنترل بر تسلیحات معمول و همچنین، تشکیل منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه حاصل شود.

دولت بایدن از گفتگو پیرامون معماری امنیت منطقه ای حمایت می کند. برای نجات برجام نیز زمان چندانی باقی نمانده است. در روز ۲ ماه دسامبر، شورای نگهبان لایحه قانونی «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها» را تصویب کرد. از این رو، بایدن تا اوایل ماه فوریه وقت دارد تا تحریم های اعمالی علیه ایران را لغو کند.

کد خبر: ۶۹٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha