۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
افزایش صادرات به افغانستان با سرعت برق؛ خلاء انرژی بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

افزایش صادرات به افغانستان با سرعت برق؛ خلاء انرژی بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری است

مشهد- سال‌ها است که کشور ما و استان‌هایی از جمله خراسان رضوی به دلیل برخورداری از مرزهای مشترک ظرفیت این را دارند که به هاب انرژی منطقه تبدیل شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حال حاضر کشور ما حدود ۱۲۰۰ مگاوات به عراق، ۱۰۰ مگاوات پاکستان و ۵۰ مگاوت به افغانستان صادرات داردو این در حالی است که بنا بر اظهارات کارشناسان ظرفیت کشور ما بیش از این است و این کشورها نیز نیاز بیشتری به خرید انرژی دارند.

افغانستان تقریبا ۸۱ درصد از انرژی برق موردنیاز خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند که از این میزان سهم ازبکستان ۳۵.۲ درصد، سهم تاجیکستان ۳۰.۵ درصد،سهم ایران ۲۰.۹ درصد  و سهم ترکمنستان ۱۳.۴ درصد است.

میزان واردات برق افغانستان به تفکیک مبدأ و میزان هزینه کل واردات برق افغانستان طی سالیان اخیر نشان می‌دهد، ازبکستان بیشترین سهم را در تامین انرژی برق افغانستان داشته و سهم این کشور از رشد مناسبی در طول سالیان اخیر برخوردار بوده است.

همزمان که موضوع تحریم‌ها روی ایران سنگینی می‌کند کشورهای همسایه برای به دست گرفتن این بازار دست به کار شده‌اند و  لذا این هشداری است که اوضاع انرژی منطقه به همین شکل نمی‌ماند و لذا می بایست از این فرصت برای ارز اوری و صادرات برق استفاده کرد.

انتقال برق به افغانستان
در حال حاضر برق ایران از طریق ۲دو خط ارتباطی به کشور افغانستان صادر می‌شود یک خط ۲۰ کیلوولت «دوغارون» است که برق را به شهرهای کوچک افغانستان می‌رساند و مسیر دوم خط ۱۳۲ کیلوولت تربت جام است که برق ایران از این مسیر به شهر هرات منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در این رابطه به بازار گفت: یک خط ۴۰۰ کیلوولت از شهرستان تایباد به خواف کشیده شده که با انشعاب از این خط و احداث پست برق ۴۰۰ به ۵۰۰ کیلوولت در نزدیکی مرز و سپس احداث خط ۵۰۰ کیلوولت به طول ۱۵۵ کیلومتر، ظرفیت جدید صادراتی برق به کشور افغانستان به وجود می‌آید و امکان انتقال حدود ۵۰۰ مگاوات برق به شهر هرات فراهم می‌شود.

رضا ریاحی افزود: این آمادگی وجود دارد که یک قرارداد به صورت مستقل برای صادرات برق با ولایت هرات منعقد شود که در این زمینه شرکت توانیر نامه‌ای صادر کرده و براساس آن، این طرح به این شرکت ابلاغ شده است.

وی با بیان این موضوع که شرکت برق منطقه‌ای خراسان آمادگی دارد تمامی  مراحل تولید و عرضه برق و رساندن آن به دست مشترکان را برای یک ناحیه محدود در داخل خاک افغانستان توسط بخش خصوصی انجام دهد افزود: شبکه برق ایران به اذعان بسیاری از فعالان صنعت برق کشورهای دیگر در حد استانداردهای جهانی است و این شبکه استاندارد و قابل رقابت با کشورهای توسعه یافته است.

افزایش حجم صادرات
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان بابیان اینکه در حال حاضر برنامه صنعت برق خراسان افزایش حجم صادرات به افغانستان با تمرکز بر روی ولایت هرات است افزود: بر اساس این هدف‌گذاری حجم صادرات برق به آن کشور به حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

ریاحی افزود: در حال حاضر ظرفیت قرارداد صادراتی ایران با افغانستان حدود ۱۴۰ مگاوات است که بیشترین حجم صادرات برق به افغانستان در زمستان حدود ۱۰۰ مگاوات و در تابستان نیز حدود ۷۰ مگاوات است.

وی در خصوص خط انتقال برق اظهار کرد: در حال حاضر انجام مطالعات مهندسی این طرح از طرف شرکت توانیر به برق منطقه‌ای خراسان ابلاغ‌شده که به هر روشی که طرف افغان حاضر به همکاری باشد می‌توان خط و پست مزبور را ایجاد کرد.

مدیریت برق خراسان نخستین پارک بین‌المللی آموزش‌های تخصصی فوق توزیع و انتقال را راه‌اندازی کرده است که این ظرفیت می‌تواند درزمینهٔ افزایش مهارت و تربیت نیروی متخصص در کشور افغانستان مورداستفاده قرار گیرد 

وی عنوان کرد: درواقع هم صنعت برق خراسان توان انجام این طرح را دارد و هم می‌توان به‌صورت مشارکتی با طرف افغان آن را اجرا کرد و در صورت تمایل، کشور افغانستان نیز می‌تواند خط انتقال را خود بسازد.

آمادگی برای همکاری
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تأکید کرد: این آمادگی وجود دارد که قراردادی به مدت ۱۰ سال با کشور افغانستان در این زمینه منعقد شود که تضمین تأمین برق نیز از سوی طرف ایرانی و نرخ‌ فروش برق نیز به‌صورت پلکانی خواهد بود.

ریاحی ادامه داد: مدیریت برق خراسان نخستین پارک بین‌المللی آموزش‌های تخصصی فوق توزیع و انتقال را راه‌اندازی کرده است که این ظرفیت می‌تواند درزمینهٔ افزایش مهارت و تربیت نیروی متخصص در کشور افغانستان مورداستفاده قرار گیرد همچنین این مدیریت برای آموزش و انتقال دانش به نیروهای فنی در کشور افغانستان آمادگی دارد.

پیگیری برای افزایش صادرت برق
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: از سال گذشته پیگیری برای افزایش ظرفیت صادرات برق به افغانستان آغاز و مجوزهایی برای ایجاد خط انتقال و پست برق در داخل ایران و داخل افغانستان گرفته شد که شامل دو پست ۴۰۰ کیلوولت در ایران و یک خط انتقال بود.

دکتر مهدی علومی بابیان اینکه سال گذشته ۶۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق به افغانستان صادر شد اظهار کرد: درصورتی‌که خط انتقال و نیروگاه داخل کشور افغانستان توسط بخش خصوصی ساخته و این امکان فراهم شود که نیروگاه‌های بخش خصوصی مستقیماً با دولت افغانستان ارتباط برقرار کرده و به‌صورت مستقیم برق را به افغانستان ترانزیت کنند می‌توان احداث پست و خط انتقال را در داخل ایران به‌سرعت انجام داد و افزایش صادرات برق به افغانستان را محقق کرد.

وی بابیان اینکه صادرات برق به آن کشور ۱۲۰ مگاوات است اما به‌طور میانگین از این استان ۸۰ مگاوات برق به افغانستان صادر می‌شود افزود: هم‌اکنون روی خط ۱۳۲ کیلوولت و ۲۰ کیلوولت استان خراسان رضوی برق به افغانستان صادر می‌شود.

 وی استفاده از انرژی‌های پاک را برای تولید برق الزامی و سرمایه‌گذاری در این حوزه را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و ادامه داد: تونل بادی که از سمت هرات به کشور می‌وزد، دارای یکی از بهترین ظرفیت‌های جهانی ازلحاظ شدت و مدت وزش بادها رادار است.

وی بیان کرد: در جنوب خراسان ظرفیت بسیار بالایی در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر راداریم که ظرفیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برای بخش جنوبی خراسان رضوی و خراسان جنوبی در انرژی بادی و خورشیدی رادار است.

فرصت سرمایه‌گذاری
استان خراسان رضوی فرصت مناسبی در اختیار دارد تا با بهره‌گیری از بخش خصوصی و فرصت خلاء انرژی در کشورهای همسایه استفاده کرده و خود را به رتبه اول انرژی منطقه برساند.

ازآنجاکه با توجه به تحریم، دولت به لحاظ مالی در مضیقه است لذا بخش خصوصی می‌تواند درفروش برق و فاینانس موفق عمل کند. مثلاً احداث خط انتقال از مسیر زاهدان تا گوادر برای صادرات به پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار هزینه دارد و برای انتقال باید از خراسان تا هرات خط اجرا شود لذا  ما می‌توانیم خط انتقال اروپا و روسیه باشیم، در زمستان برق صادر و در تابستان برق دریافت کنیم. جای اینکه نیروگاه جدید با سوخت مایع گران‌قیمت احداث و تابستان را با خاموشی صنایع بگذارنیم، باید از این فرصت‌های توسعه‌ای استفاده کنیم.

کد خبر: ۶۹٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha