۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
هند در مورد رفع تحریم نفتی ایران و افزایش واردات ابراز امیدواری کرد
دهلی برای خرید نفت ایران وارد میدان شد؛

هند در مورد رفع تحریم نفتی ایران و افزایش واردات ابراز امیدواری کرد

از اواسط سال ۲۰۱۹ واردات نفت هند از ایران متوقف شد زیرا دونالد ترامپ هند را وادار کرد تا واردات را متوقف کند. حال این کشور تمایل دارد بعد ازانتخاب بایدن و بازگشت امریکا به توافق هسته ای، واردات نفت هند از ایران افزایش یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: سیاست بایدن در مقابل ایران، مساله ای است که رسانه های دنیا به آن می پردازند و نشریه فارین پالیسی بر این باور است که اهمیت این سیاست در تاثیر آن روی بازار نفت است.

خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران و ممنوعیت صادرات نفت ایران باعث شد تا بالغ بر ۲ میلیون بشکه نفت صادراتی  ایران از بازار حذف شود. با وجود اینکه مقامات امریکا در مورد اولویت دولت بایدن برای حل مساله هسته ای ایران بارها صحبت کرده اند ولی اخیرا تونی بلینکن وزیر خارجه  دولت بایدن  اعلام کرده است نمی توان انتظار داشت فردا یا روز بعد از آن اتفاق مهمی در رابطه با توافق هسته ای ایران بیفتد. وی در این مورد گفت: «این سیاست در اولویت است ولی ایران برای بازگشت به تعهدات نیازمند زمان است و امریکا هم برای برداشتن تحریمها باید زمینه سازی کند. باید کارهای زیادی انجام شود تا هر دوطرف به تعهدات برجامی بازگردند و از آن نقطه است که دور تازه مذاکرات و توافق ها شروع می شود.»

این در حالیست که مقامات ایران توپ را در زمین امریکا می دانند و بر این باورند دولتی که خود از توافق هسته ای خارج شده است باید اولین گام در اصلاح و احیای این توافق را بردارد. با وجود اینکه انتظار می رود تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران ظرف چند ماه آینده برداشته شود ولی وضعیت کشور ونزوئلا که در دوره ترامپ تحت فشار تحریم های اقتصادی دولت ترامپ قرار گرفت و چالشهای اقتصادی اش افزایش پیدا کرد، چندان قابل پیش بینی نیست. مقامات امریکا در مورد خارج شدن این کشور از تحریم ها نظری ارایه ندادند و انتظار نمی رود تحریم های امریکا علیه ونزوئلا به سرعت حذف شود.

هند خواستار واردات نفت ایران است
در ماه های اخیر بارها خبرهایی در مورد تمایل هند برای واردات نفت از ایران منتشر شده است. خبرهایی که هر روز بیشتر می شود و برخی از رسانه ها هم از شروع رایزنی های هند با مقامات امریکایی در مورد واردات نفت از ایران صحبت می کنند. خبرهایی که نمی توان درستی یا نادرستی آنها را تأیید کرد.

به دنبال ورود بایدن به کاخ سفید و پیش بینی کاهش  تحریم های نفتی ایران، مقامات کشور هند در مورد تمایل کشورشان برای خرید نفت از ایران بیش از پیش تاکید کردند. به گزارش نشریه «لایومینت» به نقل از وزیر نفت هند، این کشور درنظر دارد واردات خود از ایران را افزایش دهد و ایران را به یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نفت خود تبدیل کند همان طور که پیش از تحریم نفتی ایران توسط ترامپ هم ایران یکی از اصلی ترین صادرکنندگان نفت به هند محسوب می شد و بخش زیادی از پالایشگاه های این کشور با نفت ایران کار می کرد.

دارمندرا پرادام، وزیر نفت هند در این مورد گفت: «تغییرات ژئوپلیتیکی  زیادی در منطقه جریان دارد و انتظار میرود این تغییرات  زمینه را برای تحولات زیادی در اقتصاد دنیا فراهم کند. ما تمایل داریم نفت خود را از کشورهای مختلفی وارد کنیم تا ریسک کمتری در فرایند تامین انرژی موردنیاز خود داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «باید منتظر باشیم تا  این تغییرات ایجاد شود و نتیجه آنها را روی اقتصاد و تجارت کشور مشاهده کنیم.» کشورهای جنوب آسیا برای تامین انرژی مورد نیاز خود وابسته به واردات نفت هستند و تصمیم کاخ سفید مبنی بر ممنوعیت واردات نفت از ایران باعث شد تا پالایشگاه های این کشوربا اسیب زیادی روبرو شوند.

وزیر نفت این کشور آسیایی در مصاحبه ای با نشریه ایندیا تایمز گفت: «دنیای سیاست و سیاستهای وضع شده دردوره دونالد ترامپ باعث شد تا پالایشگاه های هند با چالشهای زیادی روبروشوند. ما به دنبال یافتن راهی برای وارد  کردن نفت از ایران هستیم و درطول تاریخ هم این رابطه اقتصادی منافع زیادی برای هر دو طرف داشته است.»

هند از سیاست اوپک هم انتقاد کرد
وزیر نفت هند در این مصاحبه در مورد سیاست کاهش تولید نفت توسط اوپک در سال گذشته انتقاد کرد و گفت: «اوپک تولید را کاهش داد و این کاهش تولید سبب شد تا برنامه ریزی اقتصادی در کشور دشوار شود. باید در نظر داشت در شرایطی که کشورها سیاستهای خاصی برای تولید و فعالیتهای اقتصادی دارند، تغییر ناگهانی حجم تولید نفت در اوپک یا ممنوعیت صادرات نفت یک یا چند کشور می تواند آسیب زیادی به اقتصاد وارد کند و تمام برنامه ریزی های اقتصادی را بر هم بزند.»

هند در اواسط سال ۲۰۱۹ و تحت فشارهای امریکا، مجبور به متوقف کردن واردات نفت از ایران شد در حالیکه پیش از این تاریخ، ایران سومین صادر کننده بزرگ نفت به هند بود. نشریه ایندیا تایمز مدعی شده است که ایران از ماه گذشته میلادی صادرات نفت خودرا افزایش داده است. طبق این گزارش صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل از ان رشد کرد و انتظار می رود در ماه آتی بتواند حجم صادرات خود به هند را نیز بیشتر کند.

کد خبر: ۶۹٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha