۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
 تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد
وزیر نفت:

تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد

زنگنه، وزیر نفت درآمد سالانه طرح عظیم پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس را ۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، بیژن زنگنه صبح امروز (پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس) اظهار کرد: تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که در این سال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری رسمی برسد، خوشحالم اطلاع دهم که امروز شاهد بهره‌برداری رسمی یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.

وی پالایشگاه بزرگ بیدبلند خلیج فارس  را ابرپروژه برشمرد و خطاب به رئیس جمهوری گفت: جای شما امروز در این طرح خالی است، می‌دانم چقدر مایل بودید که در این آیین گشایش این طرح حضور داشته باشید اما به دلیل مشکلات بهداشتی از این کار منع شدید.

وزیر نفت با یادآوری اینکه بهبهان از قدیمی‌ترین مراکز تمدنی خوزستان و شهری با فرهنگ ریشه‌دار است و در این فصل هم بوی نرگس همه جا را عطرآگین کرده است، ادامه داد: پالایشگاه نخست گاز بیدبلند مبدا صنعت گاز ایران است. با راه‌اندازی این پالایشگاه و ظرفیت پالایش روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از خط لوله یکم سراسری در سال ۱۳۵۰ صنعت گاز در ایران شکل گرفت و متولد شد.

وزیر نفت افزود: تیم ترامپ با تحریم می‌خواستند ما بمیریم، اما ما نمردیم و آن‌ها نابود شدند، ما زنده‌ایم و طرح‌هایمان را پیش بردیم.

زنگنه گفت: اگرچه حجم سرمایه‌گذاریمان کم شد، اما هیچ طرحی بخاطر فناوری و تجهیزات معطل نماند و ما همچنان کارمان را جلو بردیم و امروز امید در دلمان بسیار بیشتر از گذشته است.

وزیر نفت در خصوص جزئیات بیشتر از ابرپروژه پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس گفت: تعهد ما در ابتدای سال ۱۳۹۹ این بود که ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱۱/۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره برداری برسانیم و امروز خوشحالم که شاهد افتتاح یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه این طرح در شهر بهبهان که از قدیمی‌ترین مراکز تمدنی خوزستان و با فرهنگ و ریشه‌ای کهن است، احداث شده، خطاب به رئیس جمهور گفت: جای شما واقعا در این مراسم خالی است و من می‌دانم شما شخصا تمایل داشتید در این مراسم حضور داشته باشید، اما بخاطر ملاحظات بهداشتی از این کار منع شدید.

وی با بیان اینکه مبدا صنعت گاز ایران، پالایشگاه بیدبلند یک است گفت: این پالایشگاه با ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب به همراه خط لوله سراسری، اول سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید و بدین ترتیب صنعت گاز کشور شکل گرفت.

زنگنه با بیان اینکه استان خوزستان یکی از محل‌های تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت بوده است گفت: در کنار توسعه میادین آزادگان و یادآوران، چهار قرارداد EPS به مبلغ ۴/۶ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی در استان خوزستان امضا شده و از قراردادهای نگهداشت و توسعه میادین نفتی ۱۶ قرارداد با سرمایه‌گذاری ۲/۲ میلیارد دلار مربوط به استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها زمینه ساز به کارگیری زنجیره وسیعی از پیمانکاران بومی و اشتغال زایی شده است گفت: پیمانکاران این طرح‌ها را ملزم کرده‌ایم که ۸۰ درصدتجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور خریداری کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۹۹ پروژه مسئولیت اجتماعی با اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست گفت: از این میزان تاکنون ۱۲۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است که بیش از ۶۵۹ طرح در حوزه آموزشی، بهداشتی، راه، آب، برق، طرح‌های هادی روستایی و خدماتی، تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

آقای زنگنه در پایان سخنان خود ضمن تشکر از هلدینگ خلیج فارس و پیمانکاران و سازندگان ایرانی که این طرح را به صورت صد در صد ایرانی پیش بردند گفت: در موفقیت این طرح، صندوق توسعه ملی و کنسرسیومی متشکل از بانک‌های تجارت، پارسیان، ملت، صنعت و معدن با مدیریت بانک سپه نقش داشته‌اند.

کد خبر: ۶۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha