۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
آماده‌باش خراسان رضوی برای مقابله با موج سرما؛ کمبود گاز را باید جدی گرفت
بازار گزارش می‌دهد؛

آماده‌باش خراسان رضوی برای مقابله با موج سرما؛ کمبود گاز را باید جدی گرفت

مشهد- با هشدار هواشناسی و صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر آغاز بارش‌ها از عصر پنجشنبه در اکثر نقاط استان و هم‌چنین وزش باد و کاهش دمای هوا تا ۱۰ درجه زیر صفر لذا بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خراسان رضوی به حالت آماده‌باش درآمدند.

بازار-گروه استان ها: بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل های هواشناسی از عصر امروز خراسان رضوی تحت تأثیر سامانه‌ای ناپایدار قرار خواهد گرفت که ضمن بارش باران و برف و وزش باد شدید در استان، کاهش محسوس دما را نیز به دنبال خواهد داشت.

بنا بر این گزارش از بعدازظهر امروز به تدریج بارش‌ها شمال و مرکز استان را در بر می‌گیرد که در نواحی شمالی به صورت برف خواهد بود و تشکیل مه و کاهش دید در گردنه ها و کولاک برف را همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بازار هشدار هواشناسی مبنی بر تغییرات جوی به همراه کولاک و برف موجب شد تا ستاد مدیریت بحران به منظور بررسی و آمادگی دستگاه های اجرایی تشکیل جلسه داده و تمهیدات لازم در این رابطه با حضور مدیران اجرایی اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در همین راستا با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر کاهش قابل‌توجه دما در روزهای آتی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

سیدکمال‌الدین میر جعفریان در نشست ستاد مدیریت بحران خراسان رضوی افزود: دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان ازجمله هواشناسی، پلیس‌راه، راهنمایی و رانندگی، راهداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی، هلال‌احمر، سپاه و ارتش، شرکت‌های خدماتی باید تمهیدات لازم برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی اندیشیده و آمادگی در شرایط اضطرار داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان باید برای تداوم خدمات‌رسانی مطلوب به مردم در جاده‌های ارتباطی به‌ویژه مناطق سخت گذر و کوهستانی از آمادگی لازم برخوردار باشند و از انسداد جاده‌های اصلی جلوگیری کنند.

وی با قدردانی از اقدامات پیشگیرانه و آمادگی دستگاه‌های اجرایی در مقابله با برف و یخبندان، بر همکاری این دستگاه‌ها با رسانه‌ها و صداوسیما به‌منظور اطلاع‌رسانی شرایط اضطراری تأکید کرد.

شرایط اضطراری تأمین سوخت
میر جعفریان با اشاره به افزایش مصرف گاز در روزهای سرد و شرایط اضطراری تأمین سوخت برای مراکز خدمات رسان افزود: با دغدغه‌هایی که در خصوص آلودگی هوا و تأمین سوخت نیروگاه‌ها و تأمین برق مشترکان وجود دارد باید نیازها اولویت‌بندی و نظارت‌ها بر مصارف غیرضروری برق افزایش یابد.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش مصرف برق و گاز ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید به‌سوی الکترونیک کردن خدمات اهتمام ورزند تا به‌نوبه خود در کاهش مصرف مؤثر واقع شوند.

وی افزود: با توجه به افزایش شدت وزش باد در روزهای آتی شهرداری‌ها باید هشدار و تذکرات لازم را به متصدیان حوزه سازه‌های نا مقاوم شهری مانند داربست‌ها، اسکلت‌های فلزی، جرثقیل‌های ثابت داشته باشند تا از بروز خسارت و حوادث احتمالی جلوگیری شود.

میر جعفریان از شهروندان خواست در روزهای آتی از صعود به ارتفاعات و اتراق در محل عبور سیلاب‌ها خودداری کنند و دقت لازم را در استفاده از وسایل گرمایشی و گازسوز به‌منظور جلوگیری از گسترش گاز مونوکسید کربن و مرگ خاموش داشته باشند.

افزایش بیش‌ازحد مصرف گاز
در همین راستا مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بابیان اینکه مصرف گاز در زمستان  و در بخش خانگی به‌صورت چشم‌گیری افزایش پیداکرده است به بازار گفت: در استان از ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده که از این مقدار ۵ درصد مربوط به افزایش مشترکان و  ۱۰ درصد افزایش به دلیل تغییر رفتار مصرف‌کننده تعلق داشته است.

حسن افتخاری بابیان این‌که البته بیماری  کرونا در این زمینه بی‌تأثیر نبوده و به دلیل افزایش شست‌وشوها  و هم‌چنین تهویه هوا انرژی بیشتری تلف‌شده است اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی به شرکت‌های گاز، قطع گاز خانگی خط قرمز ماست و موظف شدیم در هر شرایطی آن را حفظ کنیم لذا وقتی بخش خانگی بیشتر برداشت کند، به قسمت‌های دیگر کمتر ازآنچه گاز لازم دارند، می‌رسد و از سهم صنایع و نیروگاه‌ها کم می‌شود.

وی بابیان اینکه در زمستان امسال و سه هفته گذشته که سردترین روزها را داشتیم مصرف بخش غیر نیروگاهی ما در استان به ۶۱ میلیون مترمکعب در روز رسید یادآور شد: گاز طبیعی موردنیاز استان از محل منابع گازی شهید هاشمی نژاد یا خان گیران در سرخس تأمین می‌شود.

تراز منفی تأمین گاز
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بابیان اینکه در تابستان که گاز مازاد داریم در مخزن ذخیره کرده و در زمستان برداشت می‌کنیم  افزود: در اوج تولید ۵۴ میلیون مترمکعب گاز را برداشت می‌کنیم که در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز مصرفی سه استان خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از سمنان، گلستان و مازندران بود و حتی تا نیروگاه نکا را هم از مخازن استان تأمین می‌کردیم.اما در حال حاضر به دلیل افزایش مصرف ایجادشده، مجموع مصرف در سه استان بالغ‌بر ۸۸ میلیون مترمکعب در روز شده است که علاوه ‌بر ۵۰ میلیون مترمکعب که از مخازن استان برداشت می‌کنیم از مخازن جنوب هم به استان‌های خراسان گاز منتقل شود.

وی عنوان کرد: روزانه به‌صورت میانگین تا ۱۲ میلیون مترمکعب گاز از جنوب به استان‌های خراسان منتقل می‌شود اما بازهم تراز منفی است لذا هیچ چاره‌ای به‌جز کاهش مصرف روزانه گاز  و مدیریت و محدودیت مصرف نداریم.

کد خبر: ۶۸٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha