۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
فلج شدن سیاست خارجی آمریکا پس از ۳۰ سال برتری دیپلماتیک
رسانه عربی بررسی کرد:

فلج شدن سیاست خارجی آمریکا پس از ۳۰ سال برتری دیپلماتیک

برای جهانیان، یورش هواداران ترامپ به کنگره، حضیض اقتدار آمریکا محسوب می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری عرب نیوز اخیرا مقاله ای با قلم «عبدالعزیز الواشغ» با عنوان «فلج شدن سیاست خارجی آمریکا، پس از ۳۰ سال برتری دیپلماتیک» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

سی سال پیش در چنین هفته ای، قدرت نظامی و سیاسی آمریکا در اوج خود قرار داشت. واشنگتن در ۱۷ ژانویه سال ۱۹۹۱ برای بیرون راندن نیروهای صدام از کویت و همچنین از میان بردن شائبه مربوط به بی تفاوتی آمریکا در قبال صلح جهانی، عملیات نظامی خود را آغاز کرد. در آن زمان امریکا برای به راه انداختن چنین حمله ای، ائتلافی بین المللی با شرکت ۳۵ کشور جهان تشکیل داد. آمریکا برای بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت از حمایت سازمان ملل نیز برخوردار شد و حتی چین و روسیه نیز در این زمینه با آمریکا همراهی کردند.

«ویلیام برنز»، دیپلمات کهنه کار آمریکا در کتاب خاطرات خود تاکید کرده است که جرج بوش (پدر) و «جیمز بیکر» وزیر خارجه وی به علت برقراری نظم جهانی بدون کمک دیگر قدرت های بزرگ جهان مورد ستایش قرار گرفتند. در آن زمان آمریکا در حال پیروزی در جنگ سرد بود و اتحاد شوروی در آستانه فروپاشی. در همان زمان آلمان وحدت خود را بازیافت و وحدت در میان کشورهای اروپایی نیز برقرار شد. تاریخ به گونه ای خارق العاده در راستای منافع آمریکا پیش می رفت.

اکنون «جو بایدن»، «ویلیام برنز» را در دنیایی که دیگر همچون گذشته با آمریکا سر سازگاری ندارد، به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ( سیا) منصوب کرده است. با اتفاقاتی که به تازگی در واشنگتن رخ داد، به راحتی می توان تفاوت امروز را با ۳۰ سال قبل، مشاهده کرد. برای جهانیان، یورش هواداران ترامپ به کنگره، حضیض اقتدار آمریکا محسوب می شود.
زنجیره حوادث امریکا از زمان برگزاری انتخابات به این سو به موقعیت آمریکا در عرصه بین المللی آسیب رسانده است. برای مثال ایران با توقیف کشتی کره جنوبی، اقدامات خود را از سرگرفته است.

ایران نیز موارد نقض برجام را افزایش داده و افزون بر غنی سازی اورانیوم با عیار ۲۰ درصد، برنامه خود را برای تولید فلز اورانیوم اعلام کرده است. در عراق که هزاران نفر از نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور جان خود را از دست دادند، میلیارد ها دلار صرف ایجاد ثبات در این کشور هزینه شد، گروه های شبه نظامی هوادار ایران عملیاتها را افزایش داده اند و سیطره ایران بر عراق در ماه های اخیر و در آستانه انتخابات پارلمانی در این کشور، افزایش یافته است.

افزون بر این، بازسازی مناطق آزاد شده از چنگ داعش، پیشرفت چندانی نداشته و به همین علت داعش توانسته است در این مناطق تجدید سازمان دهد.

در سوریه، بشار اسد با حمایت های ایران و تا حدودی نیز روسیه پیروزی بر مردم این کشور را جشن گرفته است. لبنان که زمانی از متحدان نزدیک آمریکا بود، به حال خود رها شده و با فروپاشی اقتصادی و فلج سیاسی دست به گریبان است. چنین به نظر می رسد که رویای ایران برای ایجاد دالانی از این کشور تا ساحل مدیترانه در حال تحقق یافتن است.

اختلاف میان ترکیه و یونان و ادامه مناقشه بین فلسطینی ها و اسرائیل نیز بر آشفتگی اوضاع در این منطقه از جهان دامن زده و کار را برای دولت بایدن دشوار تر ساخته است.
در خلال ۳۰ سال گذشته رویدادهای متعدی به زیان سیطره بین المللی آمریکا رخ داده است که برخی از آنها از جمله اشغال کنگره از سوی هواداران ترامپ، از تحولات داخلی خود آمریکا سرچشمه گرفته اند.

دولت جدید آمریکا برای التیام بخشیدن به آسیب های وارد آمده به اقتدار بین المللی این کشور باید بی درنگ با جهانیان به مراوده بپردازد و ضمن اطمینان بخشیدن به متحدان و شرکای خود، با دشمنان به مقابله برخیرد. 

سی سال پیش دیپلماسی قاطع و مقتدرانه آمریکا، صلح و ثبات جهان را تضمین کرد اکنون نیز راه چاره دیگری جز احیای اقتدار گذشته آمریکا برای سامان دادن به اوضاع آشفته جهان به ویژه مقابله با کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن، قابل تصور نیست.

کد خبر: ۶۸٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha