۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
بایدن چه تاثیری بر بازار نفت خواهد داشت؟|نقش ایران در آینده بازار
الجزیره بررسی کرد:

بایدن چه تاثیری بر بازار نفت خواهد داشت؟|نقش ایران در آینده بازار

با ورود بایدن به کاخ سفید بازار نفت منتظر روزهای مثبت است.

 بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری الجزیره اخیرا گزارشی با قلم «عزیز عبدالقادر» با عنوان «رسیدن بایدن به کاخ سفید چه تاثیری بر صنعت نفت خواهد گذاشت؟» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

به دور از هیاهوی تحولات سیاسی که طرفداران ترامپ پس از حمله به ساختمان کنگره به وجود آورد، بازارهای انرژی با اهتمام بالایی به آغاز ریاست جموری «جوبایدن» در ایالات متحده آمریکا چشم دوخته است و نشانه‌های تاثیرات احتمالی پیروزی نامزد دموکرات آشکار شده است.

عوامل متناقضی وجود دارد که به تعیین مسیرهای احتمالی صنعت نفت و انرژی‌های دیگر کمک می‌کند، تغیرات حول محور سیاست خارجی دولت بایدن و به طور خاص روابط با کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا است. قیمتهای نفت ممکن است شاهد جهش در آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن باشد.

با وجود اهمیت تحولات داخلی در ایالات متحده بر آینده بازارهای انرژی، برخی معتقدند که موضع رئیس جمهور جدید در قبال کشورهای تولیدکننده نفت همچون ایران و ونزوئلا، چه بسیار بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد، باید یادآوری کنیم که جوبایدن نقش موثری در رسیدن به توافق هسته‌ای داشت که دولت اوباما با نظام ایران امضا کرد و به موجب آن تحریمهای تهران در برابر اعمال نظارت شدید بر فعالیتهای هسته‌ای آن لغو شد.

رئیس جمهور ترامپ بلافاصله پس از رسیدن به کاخ سفید به انتقاد از این توافق هسته ای پرداخت و تهدید کرد در صورتی که شامل محدودیتهای دیگری از جمله فعالیتهای نظامی ایران مثل موشکهای بالستیک و فعالیتهایش علیه ثبات کشورهای خاورمیانه نشود، از آن خارج خواهد شد که عملا در می ۲۰۱۸ این تهدید خود را عملی کرد.

این تحولات منجر به بازگشت تحریمهای آمریکا علیه تهران شد که ضربه قاطعی به تلاشهای ایران برای فروش نفت به منظور نجات اقتصادش وارد کرد، تولید نفت ایران به بیش از چهار میلیون بشکه در روز رسید که در سایه سیاست فشارحداکثری دولت ترامپ به کمتر از نصف کاهش یافت. در چارچوب دیگر، برخی معتقدند که دولت بایدن چه بسا موضع خیلی سختی علیه نظام نیکلاس مادورو در ونزوئلا اتخاذ نکند.

بر اساس ارزیابی های کارشناسان، موضع سختگیرانه دولت ترامپ در برابر ایران و ونزوئلا، سبب کاهش تولید جهانی نفت به بیش از سه میلیون بشکه در روز شد و این رقم می‌تواند سبب افزایش عرضه نفت و اشباع بازارها در صورتی که دولت بایدن حل اختلافات با ایران و ونزوئلا را ترجیح دهد، شود. با وجود این فرضیه‌ها در خصوص سیاستهای جدید دولت بایدن، تاثیرات عملی آن ممکن است ماههای طولانی طول بکشد.

از سوی دیگر سخن از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای با ساختار و فرمول قدیمی که وی در دوران اوباما به عنوان معاون وی منعقد کرد، به نظر می‌رسد تا حد زیادی فکر ساده‌لوحانه‌ای در سایه تغییرات متعددی باشد که منطقه خاورمیانه در سالهای اخیر شاهد بوده است.

مساله قطعی این است که بازار نفت ممکن است منتظر روزهای مثبت باشد، همچنانکه کشورهای تولیدکننده به استقلال بیشتری در تعیین سیاستهای انرژی به دور از فشارهای مستقیمی دست خواهند یافت که ترامپ در پیش می‌گرفت، همچنین پیشداوری‌هایی درباره موضع دولت آمریکا در خصوص برخی کشورهای تولیدکننده نفت وجود دارد.

کد خبر: ۶۸٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha