۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
بازگشت به برجام امروز توسط بایدن اعلام می‌شود! | فرصت طلایی ۲ ساله برای تایید طرح‌های کلیدی در سنا
گاردین اعلام کرد؛

بازگشت به برجام امروز توسط بایدن اعلام می‌شود! | فرصت طلایی ۲ ساله برای تایید طرح‌های کلیدی در سنا

امروز رییس جمهوری جدید امریکا رسما کار خود را در کاخ سفید شروع می کند و قرار است ۱۷ فرمان اجرایی را امضا کند. گاردین بر این باور است بازگشت به توافق هسته ای از اصلی ترین طرح های بایدن است و به سرعت این اتفاق خواهد افتاد.

بازار؛ گروه بین الملل: خبر ۱۷ فرمان اجرایی بایدن در روز اول ریاست جمهوری اش در تمامی رسانه های دنیا منتشر شده است. فرمان هایی که در نظر دارد آشفتگی های ایجاد شده در دوره ریاست جمهوری ترامپ را به سرعت اصلاح کند و جایگاه رهبری امریکا و کنترل بایدن به امور کشور و اصلاح سیاستهای بین المللی را به رخ دنیا بکشد.

 این اولین باری نیست که یک رییس جمهور دموکرات کشوری بحران زده را تحویل می گیرد. در سال ۲۰۰۸ و زمانی که باراک اوباما به عنوان رییس جمهوری امریکا وارد کاخ سفید شد، اوضاع اقتصادی و مالی کشور بسیار چالش آفرین بود. در آن زمان یک ویروس دیگر در دنیا شیوع پیدا کرده بود و بحران مالی سال ۲۰۰۸ تمامی کشورهای صنعتی را فلج کرده بود. اما این دوره با دوره ریاست جمهوری اوباما تفاوتهایی دارد.

«جویل بنسنون» که به عنوان استراتژیست در کمپین باراک اوباما و هیلاری کلینتون فعالیت کرده است در مورد تفاوتهای دوره بایدن با دوره اوباما می گوید: «به نظر من تفاوت اصلی وضعیت کنونی با شرایط دوره اوباما در میان اعضای حزب جمهوری خواه در کنگره است. هم اکنون بسیاری از اعضای این حزب بر این باورند که حزبشان نیاز به اصلاحات دارد و تلاش می کنند تا از سیاستهای وضع شده در دوره ترامپ فاصله بگیرند. به همین دلیل انتظار می رود در این دوره اجرای طرح ها و سیاستهای پیشنهادی بایدن در سنا و مجلس نمایندگان ساده تر از قبل  باشد.»

وی ادامه داد: «من نمی گویم که اعضای جمهوری خواه کنگره به یکباره دیدگاه های لیبرالی پیدا می کنند ولی تحولات ایجاد شده در دوره ترامپ به خصوص بعد از انتخابات و حمله به کنگره باعث می شود تا آنها اندکی در مواضع خود نرمش ایجاد کنند.»

فرصت طلایی بایدن برای احیای توافق هسته ای ایران
در این روزها خبرهای زیادی در مورد ایران، برنامه هسته ای این کشور و حتی تصمیم بایدن در بازگشت به توافق هسته ای در اولین روز  حضور در کاخ سفید منتشر شده است. گاردین در گزارش امروز خود بازهم بر امضای فرمان اجرایی توسط بایدن برای ملغی کردن تصمیم ترامپ در زمینه توافق هسته ای ایران تاکید کرده است. این رسانه به خبرهای منتشر شده توسط تیم بایدن و هم پیمانان اروپایی مبنی بر اینکه توافق هسته ای در وضعیت حساسی قرار دارد و ضرورت بازگشت امریکا به توافق به سرعت بعد از حضور بایدن در کاخ سفید عکس العمل نشان داد و نوشت: «وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده است اولین صحبتی که با تیم بایدن خواهد کرد در مورد توافق هسته ای ایران است. اروپا بازگشت به توافق را به عنوان یک ضرورت در شرایط کنونی می داند و خبرهایی که اخیرا از طرف امریکا در مورد ایران منتشر می شود هم نشان می دهد تیم بایدن در تلاش است تا هر چه سریعتر توافق را احیا کند.»

این رسانه اکثریت دموکراتها در کنگره و تهدید های ترامپ علیه کشور در ماه های اخیر به خصوص بعد از انتخابات را به نفع سیاستهای بایدن می داند و بر این باور است هم اکنون بایدن برای اجرای هر طرحی می تواند سرعت عمل بالاتری داشته باشد و این شامل احیای توافق هسته ای ایران و تصویب آن توسط کنگره هم می شود.

دو سال طلایی برای تایید طرح های بایدن در سنا
نکته دیگری که در گزارش منتشر شده توسط نیویورک تایمز وجود دارد این است که دو سال بعد یک سوم از اعضای سنا برای انتخابات مجدد وارد صحنه انتخابات خواهند شد و مطالعات تاریخی نشان داده است همیشه حزبی که در کاخ سفید فعال است در انتخابات میان دوره ای سنا بازنده است. این اتفاق در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، بیل کلینتون و دونالد ترامپ افتاد و انتظار می رود در این دوره هم چنین شرایطی ایجاد شود.

 این پیش بینی به این معنا است که تنها تا دو سال دیگر اکثریت سنا در اختیار دموکراتها خواهد بود و در دو سال پایانی دوره ریاست جمهوری بایدن، جمهوری خواهان در اکثریت سنا خواهند بود. بنابراین بایدن تنها دو سال برای ایجاد تغییرات بزرگ در سیاست خارجی زمان دارد و باید از این دوره دو ساله بهترین استفاده را بکند. برای احیای توافق هسته ای ایران و تصویب آن توسط کنگره و سنا هم این بازه زمانی باید مد نظر قرار بگیرد و هرچه سریعتر مشکلات موجود بر سر احیای توافق هسته ای برطرف شود به نفع هر دو طرف است.

البته در دوره اول ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش که حملات تروریستی یازده سپتامبر در آن دوره اتفاق افتاد، حزب حامی رییس جمهور در انتخابات میان دوره ای سنا برنده شد و روندی که در بالا در موردش توضیح داده شد، تغییر کرد و اگر بحران های ایجاد شده در امریکا به دلیل سیاستهای ترامپ، تلاش او برای ایجاد یک حزب تازه و سیاستهای ضد دموکراتیک او را نیز در نظر بگیریم، می توان این طور انتظار داشت که روند اجرا شده در دوره اوباما و کلینتون در دوره بایدن اتفاق نیفتد و در این صورت او چهار سال برای اجرای طرح های حساس خود زمان خواهد داشت.

کد خبر: ۶۸٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha