۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
تلاش «مکرون» برای بلوکه کردن عملکرد بایدن در رابطه با ایران
رگنیوم روسیه عنوان کرد:

تلاش «مکرون» برای بلوکه کردن عملکرد بایدن در رابطه با ایران

نتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران فقط افزایش خطرات و تهدیدها بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی رگنیوم روسیه  اخیرا مقاله ای به قلم «ستانیسلاف تاراسوف» با عنوان «تلاش مکرون برای بلوکه کردن عملکرد بایدن در رابطه با ایران» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

فرانسه موافق «بازی جدید در قبال ایران» است و احتمال دارد، بسیاری از ابتکار عمل های «جو بایدن» را بلوکه کند. پاریس عقد توافق هسته ای جدید را پیشنهاد می کند که شامل برنامه هسته ای ایران نیز می باشد و چنین روندی، قطعا به ازسرگیری مذاکرات نیازمند است.

«ژان ایو لو دریان» در مصاحبه با نشریه Journal Dimanche در خصوص ایران سخن گفت. به گفته او، تاکنون هدف، ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بوده و از این رو دولت ترامپ فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. اما نتیجه این استراتژی، فقط افزایش خطرات و تهدیدها بوده است.

در نگاه نخست، به نظر می رسد که این واکنش پاریس در قبال آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران بوده است. اما موضوع از این قرار است که ایران می داند که این سخنان هم خطاب به ترامپ بوده و هم بایدن که پیشتر از امکان ازسرگیری گفتگوها پیرامون برجام با ایرانی ها و قبل از مراسم تحلیف سخن گفته بود.

لو دریان به موضع فرانسه شفافیت بخشیده است: «اگر واشنگتن و تهران به برجام باز گردند، این کافی نخواهد بود و به انجام گفتگوهای جدی پیرامون توسعه موشک های بالستیک و اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه نیاز است».

پیشتر مکرون پیشنهاد ایفای نقش میانجی میان واشنگتن و تهران را داده بود. او از ضرورت تحقق چهار مورد سخن گفته بود: تحکیم برجام، اجرای کامل تعهدات بر اساس برجام، کنترل بر فعالیت های ایران در عرصه موشکی، توقف اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه او پیشنهاد داده بود که موضوع اصلی باید امتناع تهران از ساخت سلاح هسته ای باشد.

از قرائن چنین برمی آید که لو دریان از این موضع عقب نشینی کرده و در این میان، به نوشته نشریه «نیویورک تایمز»، بایدن اعلام کرده که با توجه به عامل بی ثبات کننده ای مانند موشک های ایران، در ابتدا باید تکلیف برنامه هسته ای مشخص شود. از این سخنان چنین برمی آید که فرانسه قصد ندارد، نقش میانجی را در روابط متقابل میان امریکا و ایران ایفا کند.

و اما مساله فقط این نیست. باید گفت که بایدن قصد دارد، مشی دولت اوباما در قبال تهران را ادامه دهد و احتمال دارد که از برخی از رویکردهای نوآورانه استفاده کند. در این زمینه، این تفکر مطرح است: در ازای امتناع ایران از ساخت سلاح هسته ای، روند لغو تحریم ها آغاز شود و در چنین شرایطی، ایران می تواند به سرعت اقتصاد خود را در سایه منابع طبیعی و غنی اش احیا کند.

این روند، قطعا، تحکیم نفوذ نیروهای لیبرال در داخل ایران را به همراه خواهد داشت. در عرصه ژئو سیاسی نیز ایران احیا شده می تواند، نه فقط به نیروی مقابل ترکیه در خاورمیانه تبدیل شود، بلکه می تواند امکانات روسیه و چین را در فضای سیاست خارجی محدود کند.

در تهران انتظار دارند که واشنگتن شیوه گفتگوی خود با ایران را تغییر دهد و با لحن بهتری وارد گفتگو شود. دستاورد اصلی ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ، بسته نشدن در همکاری با اروپا و در نهایت، امریکا بوده است.

به اعتقاد «جو بایدن»، روند رویدادها نشان داده که مشی جمهوری خواهان شکست خورده است. ترامپ موفق نشد، متحدان امریکا را به تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به ازسرگیری تحریم های ضد ایرانی متقاعد سازد.

کد خبر: ۶۸٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha