۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
 منطقه آزاد مازندران؛ بودن یا نبودن
بازار گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد مازندران؛ بودن یا نبودن

بهشهر- درحالی هنوز منطقه آزاد در مازندران به سرانجام نرسیده که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران نباید به بهانه عملکرد ضعیف این مناطق، این استان را از آن محروم کرد.

بازار؛ گروه استان ها: قصه منطقه آزاد در مازندران پرغصه شده و از کش و قوس های سیاسی برای تبدیل هر شهرستان به قطب منطقه آزاد گرفته تا ایجاد چند لکه آزاد از جمله مصائب این منطقه بوده است.

با گذشت ماه ها از تصویب ایجاد چند لکه آزاد در مازندران، همچنان این طرح روی میز شورای نگهبان قرار گرفته و هنوز جواز صدور منطقه آزاد در مازندران صادر نشده است.

تجربه منطقه آزاد و عملکرد ضعیف آن درحالی است که کارشناسان امر معتقدند به این بهانه نباید مازندران را از داشتن آن محروم کرد بلکه باید در قانون اداره مناطق آزاد تغییرات صورت گیرد.

رانت هایی پشت مناطق آزاد ایجاد شده است
منصورعلی زارعی رئبس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه منطقه آزاد در کشور تجربه خوبی نداشته است و ضربات به اقتصاد کشور زده است، افزود: منطقه آزاد به جای آنکه محل صادرات و واردات باشد به محل واردات تبدیل شد و پشت آن رانت هایی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برخی افرادی که دارای رانت بودند از مناطق آزاد سوء استفاده کردند درحالی که فلسفه منطقه آزاد این بود که رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه واردات و صادرات در مناطق آزاد باید کنترل شود، به جمعیت بیش از ۵۰۰ میلیون نفری حاشیه مازندران و دریای خزر اشاره کرد وگفت: ما نباید نسبت به بازارهای کشورهای همسایه بیگانه باشیم وتاکنون در این زمینه کار نکردیم.

زارعی با اظهار اینکه بازار روسیه ۲۸۰ میلیارد دلار ظرفیت دارد ولی سهم ما از این بازار حدود ۲۰۰ میلیون دلار است، بازار روسیه بزرگترین بازار اقتصادی منطقه بوده و مازندران از طریق دریا و زمین با این بازار ارتباط دارد.

صورت مسئله منطقه آزاد را نباید پاک کرد
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به مشکلات فراروی در حوزه مناطق آزاد گفت: باید جلوی رانت خواری در مناطق آزاد را بگیریم اما نباید صورت مسئله مناطق آزاد را پاک کنیم.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران تصریح کرد: نباید به بهانه تجربه ناقص از مناطق آزاد، مازندران را از داشتن چنین منطقه ای محروم کنیم و باید مازندران به بازار آزاد راه یابد.

این نماینده مجلس تاکید کرد باید بتوانیم با کشورهای منطقه مراودات اقتصادی و تجاری داشته باشیم و واردات و صادرات را کنترل کنیم.

وی افزود: مجمع نمایندگان نسبت به ایجاد منطقه آزاد نگران نیستند ولی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت نسبت به این مناطق حرف داریم و باید کنترل شود.

مجمع نمایندگان نسبت به ایجاد منطقه آزاد نگران نیستند ولی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت نسبت به این مناطق حرف داریم و باید کنترل شود

وی پاک کردن  مسله را ساده ترین راه ایجاد مناطق آزاد بیان کرد و گفت: ما باید در منطقه آزاد، اولویت صادرات باشد و ایجاد منطقه باید با کار کارشناسی باشد.

زارعی تصریح کرد: نخبگان و دانشگاهیان درباره منطقه آزاد ورود پیدا کنند و دغدغه داشته باشند.

ابهامات منطقه آزاد درحال رفع شدن است
استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه طرح منطقه آزاد در شورای نگهبان در حال بررسی است، افزود: ایراداتی را از سوی این شورای وارد شد که در حال بررسی و رفع هستیم.

احمد حسین زادگان در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه طرح منطقه آزاد مازندران توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی کارشناسی است، افزود: ایجاد این منطقه می تواند رون توسعه استان را شتاب بخشد.

وی با اظهار اینکه منطقه آزاد باید کانونی برای صادرات و توسعه اقتصادی استان شود، تصریح کرد: سه لکه منطقه آزاد برای استان تعریف شده که می تواند مسائل و دغدغه های استان را حل کند.

استاندار مازندران ایجاد منطقه ازاد را دغدغه دیرینه استان بیان کرد و گفت: تنها استان ساحلی محروم از منطقه آزاد هستیم.

در عین حال مفید غلامی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران و مجری طرح منطقه آزاد در استان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: جلسات سنگینی با عوامل اجرایی طرح منطقه آزاد در استان برگزار شد و بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف استان صورت گرفت.

وی گفت: پس از شش ماه تحقیق و بررسی به گزارش اولیه ای برای منطقه آزاد در استان رسیدیم که متاسفانه این گزارش به تایید نرسیده است.

غلامی با بیان اینکه نمایندگان و مردم درباره منطقه آزاد مطالباتی دارند، افزود: باید از تجربه منطقه آزاد برای آزادسازی اقتصادی بهره گیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران یادآور شد: پیشنهاد شد که نقطه ای و لکه ای برای منطقه آزاد مدنظر قرار گیرد که امیراباد به صورت نقطه ای مطرح شده است.

وی با بیان اینکه دو بندر و یک پسکرانه در منطقه آزاد پیشنهاد و معرفی شده است، گفت: در منطقه امیرآباد هزار و ۶۰ هکتار زمین داریم که متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی است.

هشت هزار هکتار زمین با یک شاخه نبات هبه شده است
غلامی راد با عنوان اینکه هشت هزار هکتار ازعرصه های امیرآباد در قالب یک شاخه نبات توسط سازمان محیط زیست به بانک زمین هبه شده است، افزود: در منطقه امیرآباد یک مترزمین جز محدوده منطقه ویژه اقتصادی نداریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به محدودیت زمین درباره منطقه آزاد گفت: متاسفانه مسئله منطقه آزاد مازندران زمانی دچار چالش و اختلاف بین نمایندگان شد و پس از آنکه از نظر نقطه ای برای منطقه آزاد به نتیجه نرسیدیم بحث لکه ای را مطرح کردیم و این طرح در حال بررسی است.

وی با اشاره به تهیه سه لکه منطقه آزاد گفت: شورای نگهبان ابهاماتی درباره طرح منطقه آزاد مازندران مطرح کرد و امیدواریم این مسائل زودتر رفع شود.

غلامی با بیان اینکه جهان به سمت آزادسازی اقتصادی رفته است، گفت: این بحث را در اوراسیا نیز شاهد هستیم وباید به پروسه جهانی شدن بپیوندیم.

وی گفت: طرح منطقه آزاد به کمیسیون اقتصادی مجلس بازگشته و لایحه منطقه آزاد خراسان و مازندران با هم ارائه شده است و این کمیسیون بعد از لایحه بودجه آن را مطرح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بحث هایی درباره منطقه آزاد وجود دارد، گفت: اعتقاد داریم به اصل موضوع نباید خرده گرفت و باید قانون منطقه آزاد را اصلاح کنیم.

کل مازندران منطقه آزاد محسوب شود
سید رمضان موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره منطقه آزاد مازندران با اظهار اینکه از نظر کارشناسی و فنی، فقط یک نقطه و در شرق استان نباید منطقه آزاد محسوب شود، افزود: کل مناطق مازندران باید به عنوان منطقه آزاد محسوب شود.

وی اظهار نظر درباره اهمیت منطقه آزاد گفت: در جهان بیش از چهار هزار منطقه آزاد وجود دارد و تبدیل چین به عنوان قطب برتر اقتصادی به دلیل وجود منطقه آزاد بوده است.

وی با عنوان اینکه نسخه منطقه آزاد نسخه اساسی برای جهش تولید و اقتصادی است، افزود: وجود منطقه آزاد در کشور و جهان آزمون و امتحان خود را پس داده است و به عنوان نمونه سرمایه گذاری در امارات ناشی از وجود منطقه آزاد بوده است.

موسوی با تاکید براینکه هرچه زودتر به سمت منطقه آزاد پیش برویم، گفت: مازندران منطقه استراتژیک در کشور است و باید هرچه زودتر به منطقه آزاد مجهز و مسلح شود.

این استاد دانشگاه با عنوان اینکه مازندران بهشت جهانی و ایران به شمار می رود، تصریح کرد: باید با ایجاد منطقه آزاد به سمت توسعه استان پیش رویم و پیوست فرهنگی، اجتماعی و تخصصی در کنار منطقه آزاد لازم است.

وی گفت: مازندران امکانات بسیار زیادی دارد و بهره گیری از این ظرفیت ها و رفتن به سمت صادرات نیاز است که برای منطقه آزاد استان برنامه ریزی کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه غنی ترین دیرینه های سنگی و معدنی در ایران و کشور وجود دارد، خواستار برنامه ریزی برای حل مشکلات فراروی شد.

 به رغم آنکه مازندران شاخص های مختلف و متعددی برای ایجاد منطقه آزاد دارد اما تنها استانی است که از داشتن منطقه آزاد محروم مانده و همه امیدها به این است که تا پایان دولت، آرزوی دیرینه استان محقق شود.

کد خبر: ۶۸٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha