۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
چتر حمایتی دولت بر سر بازار سرمایه| حقوقی ها عرضه کمتری خواهند داشت
استراتژی روزانه در گفتگو با کارشناس؛

چتر حمایتی دولت بر سر بازار سرمایه| حقوقی ها عرضه کمتری خواهند داشت

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد بازار دیروز و نگاه به معاملات امروز توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در آخرین روز اولین ماه زمستان، پس از یک افت شدید در ابتدای معاملات، مورد حمایت واقع شد و دوباره روی ریل صعودی قرار گرفت. بر اساس گفته‌های کارشناسان این بازار، واگرایی دو نماگر اصلی بازار نشان دهنده این است که بازار سرمایه امروز مورد حمایت دولت قرار گرفته است چراکه شاخص کل با رشد سهم‌های بزرگ بازار همراه بوده است، اما حجم معاملات به اندازه‌ای نبوده است که بتواند افتادگی شاخص کل در روز دوشنبه را جبران کند. با این حال، سهامداران حقوقی هم با خرید سهم‌های بزرگ در زمان مناسب توانستند با یک تیر دو هدف را بزنند.

شاخص کل امروز در حالی که در ابتدای معاملات، حدود ۱۸ هزار واحد ریزش داشت اما با مورد حمایت قرار گرفتن از سوی سهامداران حقوقی، دوباره روی ریل صعودی قرار گرفت و همین ۱۸ هزار واحد را جبران کرد و بسیاری از سهم‌های بازار تحت تأثیر این حمایت رشد کردند و شاخص بالا آمد تا فاصله زیادی از نقطه دیروز خود نگیرد. شاخص کل تا انتهای معاملات، بیش از ۳۸۵ واحد رشد کرد، اما این عملکرد بد شاخص کل هم‌وزن بود که به واگرایی با شاخص کل پرداخت و خلاف جهت آن حرکت کرد. این مسئله نشان می‌دهد که سهامداران خرد هیچیکدام از سهم‌ها را با وجود تشکیل صف خرید حقوقی خریداری نکردند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با رشد شاخص کل در معاملات روز گذشته اظهار کرد: ارزش کل معاملات بورس و فرابورس ، ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که این مسئله نشان می‌دهد که بورس هنوز به روزهایی که پیش از این شاهد آن بودیم بازنگشته است، هرچند شاهد رشد شاخص کل بوده‌ایم و علاوه بر این خروج ۸۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار نشان دهنده این است که بازار هنوز مورد اطمینان برای سرمایه‌گذاری نیست و هنوز سهامداران به آن اعتماد ندارند.

وی درباره نحوه خرید و فروش بازار گفت: دیروز ۱۱۱ نماد در صف خرید داشتند، اما ۲۸۰ نماد بودند که از طرف سهامداران خرد بازار برای فروش گذاشته شده بودند و این مسئله فشار فروش بازار را به نمایش می‌گذارد که همین بهانه‌ای برای کاهش شاخص کل در بازار شد و بازار نتوانست با حمایت هم آنچنان رشدی از خود به جای بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز بازار چهره‌ دیگری به بازار نشان داد، گفت: با خریدهای حمایتی حقیقی و حقوقی بازار به رنگ دیگری متمایل شد و رنگ سبز امروز بازار را قاب بازار نگه داشت و این مسئله نتوانست بازار را به خوبی حمایت کند و علاوه بر این، باعث شد سهم‌های فولادی هم به نقطه خوبی در معاملات دیروز برسند.

نوروزی مطرح کرد: نکته قابل توجه معاملات دیروز این است که برخلاف روزهای گذشته در مدار مثبت شاخص‌سازها از سمت حقوقی عرضه مهمی صورت نگرفت و بازار به این صورت حمایت شد.

وی در پایان درباره آینده روند معاملات بازار خاطرنشان کرد: به هرحال، جای امید دارد که این حمایت‌ها حداقل برای چند روز پی در پی پایدار باشد تا شاید روند نزولی بازار تغییر پیدا کند و در روزهای آینده هم شاهد رشد شاخص کل و سودرسانی به سهامداران خرد باشیم.

کد خبر: ۶۸٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha