۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
تعلل در اجرای نهایی زیرساخت‌های مرز مهران| کرونا بهانه ای در برابر تکمیل دروازه کربلا
بازار گزارش می‌دهد؛

تعلل در اجرای نهایی زیرساخت‌های مرز مهران| کرونا بهانه ای در برابر تکمیل دروازه کربلا

ایلام- در حالی مهران به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور به خصوص در ایام اربعین برای تردد زائران شناخته می‌شود، زیرساخت‌های این مرز هنوز بعد از سال‌ها تکمیل نشده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام دارای ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است، در حال حاضر مرز مهران به عنوان تنهاترین مرز این استان برای مراودات تجاری و تردد مسافر و زائران شناخته می‌شود.

در سال‌های اخیر حضور حماسی مردم در مراسم اربعین، مرز مهران را به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی کشور تبدیل کرده است، طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد زوار در زمان اربعین از این مرز تردد می‌کنند.

تردد سالانه پنج میلیون زائر و مسافر و صادرات دو میلیارد دلار کالا از مرز مهران اهمیت این مرز را دوچندان کرده است، اما زیرساخت‌های استان ایلام و شهر مهران پاسخگوی این حجم تردد و مراودات تجاری نیست.

در سال‌های اخیر به واسطه حضور میلیونی زائران اربعین، قرار بود مسیرهای منتهی به مرز مهران برای تسهیل در ترددها چهاربانده شود که تاکنون فقط بخش کمی از این مسیرها چهاربانده شده است.

علاوه بر مشکلات و کمبود زیرساخت‌های لازم در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران، کوچک بودن خود پایانه مرزی مهران و مشکلاتی دیگر مثل کمبود آب، پارکینگ و ترمینال نیز وجود دارد.

در سال‌های اخیر پایانه برکت و پارکینگ بزرگ اربعین در شهر مهران اجرایی شده ولی این دو طرح از نیز زیرساخت‌های خوبی برخوردار نیستند.

امسال بسیاری از طرح‌های و کارهای زیرساختی برای بخش اربعین در استان به بهانه کرونا به کندی پیش می‌رود، در حالی که باید برای توسعه زیرساخت‌ها شتاب بیشتری به خرج داد تا در صورت برگزاری اربعین در سال آینده بخشی از مشکلات حوزه ترافیکی و زیرساختی سال‌های گذشته حل شود

هرچند در سال جاری به دلیل کرونا مراسم اربعین برگزار نشد، ولی قطعاً در سال‌های آینده در صورت از بین رفتن این ویروس منحوس، قطعاً این مراسم با شور و اشتیاق بیشتری برگزار می‌شود.

امسال بسیاری از طرح‌های و کارهای زیرساختی برای بخش اربعین در استان به بهانه کرونا به کندی پیش می‌رود، در حالی که باید برای توسعه زیرساخت‌ها شتاب بیشتری به خرج داد تا در صورت برگزاری مراسم اربعین در سال آینده بخشی از مشکلات حوزه ترافیکی و زیرساختی سال‌های گذشته حل شود.

طرح جامع پایانه مرزی مهران اجرایی نشد
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه به رغم همه ظرفیت‌های مرز مهران برای تبدیل شدن به کانون و دروازه بزرگ صادراتی، ترانزیتی و مسافری بین ایران و عراق، متاسفانه توجه جدی به زیرساخت‌های این مرز نمی‌شود.

علیرضا پوراحمد عنوان کرد: مهمترین معضل در این مرز این است خود پایانه مرزی مهران گنجایش و ظرفیت این حجم تردد مسافر و زوار به خصوص در ایام اربعین را ندارد و باید ظرفیت گنجایش این پایانه افزایش یابد.

وی افزود: چندسالی است که مسئولان وعده اجرایی شدن طرح جامع پایانه مرزی مهران را می‌دهند، ولی هنوز این مهم اجرایی نشده است.

ساختمان پایانه مرزی مهران باید نسبت به شرایط امروزی و اینکه در ایام اربعین شاهد تردد روزانه ۲۰۰ هزار نفر است، تعریف شود، در حالی ظرفیت تردد در ساختمان کنونی پایانه مرزی مهران هم اکنون ۲۰ هزار نفر تعریف شده است

پوراحمد افزود: ساختمان پایانه مرزی مهران باید نسبت به شرایط امروزی و اینکه در ایام اربعین شاهد تردد روزانه ۲۰۰ هزار نفر است، تعریف شود، در حالی ظرفیت ساختمان کنونی پایانه مرزی مهران برای ۲۰ هزار نفر تعریف شده است.

وی عنوان کرد: در بحث صادرات کالا نیز این مرز نیازمند ایجاد غرفه‌های تجاری و محل‌های مناسب برای رفت و آمد تجار است.

پوراحمد افزود: متاسفانه در سال جاری به بهانه کرونا، بسیاری از پروژه های زیرساختی در مسیرهای منتهی به مرز مهران و البته کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود یا تعطیل شده است.

توسعه زیرساخت‌های مرز مهران در دستور کار
معاون عمرانی استاندار ایلام با گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های مرز مهران در چند بخش شامل راهسازی، آبرسانی، توسعه امکانات پایانه، توسعه امکانات ترمینال برکت و پارکینگ بزرگ اربعین در حال اجرایی شده است.

احمد کرمی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد مسیر ایلام به پایانه مرزی چهاربانده شده و مابقی مسیر در سه بخش در حال چهاربانده شدن است.

وی با اشاره به در طول این مسیر چند تونل و پل بزرگ در حال ساخت است، افزود: ایمن سازی تمامی مسیرهای منتهی به پایانه مرزی نیز انجام شده است.

یک مخزن دو هزار مترمعکبی در پایانه مرزی برای حل مشکل کمبود آب در پایانه احداث می‌شود، ضمن اینکه خطوط انتقال آب به پایانه برکت و پارکینگ اربعین نیز اجرایی می‌شود

کرمی عنوان کرد: بحث آب آشامیدنی نیز از مهمترین نیازهای پایانه مرزی به خصوص برای اربعین است، با توجه به اینکه اربعین در سال‌های آینده در روزهای گرم برگزار می‌شود، تامین آب آشامیدنی برای جمعیت میلیونی از چند روش در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: یک مخزن دو هزار مترمعکبی در پایانه مرزی برای حل مشکل کمبود آب در پایانه احداث می‌شود، ضمن اینکه خطوط انتقال آب به پایانه برکت و پارکینگ اربعین نیز اجرایی می‌شود.

معاون استاندار ایلام تصریح کرد: در مسیر ۱۱ کیلومتری شهر مهران تا پایانه مرزی مهران نیز قرار است سرویس‌های بهداشتی جدید و آبسردکن ایجاد شود.

کرمی افزود: نهاده‌های مختلف مثل ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) نیز علاوه بر دستگاه‌های اجرایی استان برای کمک به توسعه زیرساخت‌های مرز مهران به خصوص در ایام اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند.

با توجه به اهمیت مرز مهران در بحث تردد زوار اربعین، توسعه زیرساخت‌های این مرز با توجه به برگزاری مراسم اربعین در سال‌های آینده بسیار ضروری است.

البته توسعه زیرساخت‌های مرز مهران می‌تواند منجر به افزایش صادرات از این مرز نیز شود، بنابراین نیاز است تا مسئولان به طور جدی برای توسعه زیرساخت‌های این مرز پای باشند.

کد خبر: ۶۸٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha