۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
انتظار ایجاد تعادل در نرخ ارز وجود دارد
سخنگوی دولت:

انتظار ایجاد تعادل در نرخ ارز وجود دارد

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: انتظار می‌رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.

به گزارش بازار، علی ربیعی در نشست خبری در پاسخ به دلایل کاهش نرخ ارز و نقش دولت در آن گفت: روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد؛ لذا براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است؛ لذا انتظار می‌رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.

وی افزود: در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می‌شود. از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست. هر فردی در کف بازار نیز متوجه می‌شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم‌ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد.

ربیعی گفت: باز هم هر کسی از همان کف بازار می‌داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد قیمت‌ها متعادل می‌شود و پایین می‌آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد. در مواردی مانند قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست بلکه از متغیرهای بیرونی اعم از اقتصادی، سیاسی نیز هست. بیاد داریم بعد از پایان جنگ تحمیلی بلافاصله قیمت‌های ارز و سکه سقوط کردند.

وی تصریح کرد: همچنین اگر از نقش دولت می‌پرسید و عده‌ای این نقش را نمی‌خواهند ببینند باید گفت که طی ۳ سال گذشته در حالیکه عده‌ای در داخل مشغول تخریب بودند، دولت در کنار مردم، ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ، براساس یک سیاست مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش بینی‌هایی که درباره آن شنیدیم از جمله ابرتورم یا ونزوئلایی شدن شده است. این مقاومت دولت و مردم ایران علیرغم فشار بر معیشت و زندگی مردم و سخت شدن امورات روزانه مردم، در حالی است که عده‌ای هیچگاه نمی‌خواهند ببینند و بیان کنند. با فشارهای بی نظیر و در یک جنگ نابرابر اقتصادی ایران نه دچار تورم و فروپاشی شد و نه شبیه برخی کشورهای از هم پاشیده منطقه شد.

تمرکز ما در حال حاضر به احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق است
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی ایران برای مذاکرات با بایدن گفت: تمرکز ما در حال حاضر به احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق است؛ و انتظار داریم که تمرکز دولت جدید آمریکا هم بر جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری همه تعهداتش باشد.

وی افزود: موضع ایران درباره بازگشت امریکا به برجام از سوی مقامات کشور بارها اعلام و تکرار شده است. دولت امریکا باید ابتدا تعهدات خود را بر اساس برجام و نیز قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل انجام دهد و این تنها مسیر موجود پیش روی دولت جدید در امریکا است. ضمن اینکه ما هیچ پیامی از طرف تیم آقای بایدن دریافت نکرده ایم. تا وقتی اطمینان پیدا نکنیم که آمریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهدات خود، به این وظایف قانونی بطور کامل عمل خواهد کرد، مذاکره بی معناست.

سخنگوی دولت در خصوص اظهارنظرهای سیاسی در خصوص بودجه ۱۴۰۰ گفت: در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی مواجه نبوده ایم. از اتهام فروپاشی نظام تا پنهان کردن ارز به خاطر انتخابات بایدن و یا درست کردن زمین سوخته برای دولت آینده ... متاسفانه توجه نمی‌کنند که اظهاراتی از این دست موجب بی اعتمادی به حاکمیت و نظام می‌شود این حجم و نوع از اظهارات با هیچ دوره‌ای در زمان ارائه بودجه به مجلس قابل مقایسه نیست و کسری بی اعتمادی‌های ناشی از این اظهارات را در سرمایه اجتماعی نمی‌توان جبران کرد.

وی افزود: امروز هم آنچه در تبلیغات پیرامون لایحه بودجه می‌شنویم به همین سیاق است و بدون اینکه از تغییری مثبت برای اقتصاد کشور، مردم در بودجه شنیده شود با یک سری الفاظ اتهامی و شعارها روبرو هستیم. برخی می‌گویند این بودجه مغشوش و نامتوازن است است و از روی بوجه سال‌های قبل کپی شده و دولت تنها برای تهیه آن نیم ساعت زمان گذاشته است. بودجه سنوات قبل هم مصوب مجلس است و بسیاری از همین آقایان که به دور از انصاف چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند در سابق هم نماینده مجلس بوده اند و در تصویب بودجه سنوات قبل هم نقش داشتند. اگر این بودجه کپی بودجه‌های قبلی است چرا در سنوات گذشته به بودجه مغشوش رای دادند؟

وی اضافه کرد: کلیات بودجه نیز در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و نمایندگان نیز با بررسی همه جوانب به این نتیجه رسیده اند. بودجه جای شعار نیست، بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است و متناسب با واقعیت ها، محدودیت‌ها و ظرفیت‌های کشور است. در جایی عنوان شده که بدون دخل و خرج مشخص بودجه نوشته شده است. تعجب می‌کنم که حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکرده اند و صرفا به اعداد جداول بسنده شده.

سخنگوی دولت گفت: وقتی به صراحت در متن بند «و» تبصره ۲ مصادیق مصرف ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مواردی، چون متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، رد بدهی دولت به تامین اجتماعی، پاداش پایان خدمت، رتبه بندی معلمان و... از چهار محل حق الامتیاز، واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری اموال و دارایی‌های غیر منقول ذکر شده چگونه می‌توان پنهان کاری کرد؟ و اگر پنهان کاری است چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند «و» تبصره (۱) الحاقی بابت تسویه بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل تحویل نفت خام حکم مشابه نوشته است و یا در قالب الحاقی تبصره (۲) مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات تصویب نموده است.

برآورد ۳.۲ میلیون بشکه نفت به منزله بازگشت اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی خود است
وی افزود: بارها تاکید کرده ایم که برآورد ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز به منزله اعلام شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران و بازگشت اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی خود است که عجیب است آنرا تسلیم شدن در برابر نظام سلطه خوانده اند. دولت بارها تاکید کرده باید به بازار نفت بازگردد و سهم خود را در اوپک حفظ کند. این در حالی است با افزایش نرخ تسعیر خودشان ۳۰ هزار میلیارد تومان به وابستگی بودجه و نفت افزوده اند.

سخنگوی دولت همچنین گفت: متاسفانه همکار عزیزمان در روزنامه همشهری خانم شیده لالمی به رحمت ایزدی پیوست. بعد از شنیدن خبر اولین جمله‌ای که ذهنم خطور کرد اینکه صدای گروه‌های خاموش، خاموش شد.

ایشان خبرنگار اخلاقی و فهیم در حوزه اجتماعی بود که روزنامه نگاری تحلیلی را در حوزه اجتماعی به خوبی می‌شناخت و قلم می‌زد.

کد خبر: ۶۸٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha