۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
بازگشت به پیمان تجارت آزاد آسیا در اولویت دولت جدید آمریکا
گازتا روسیه عنوان کرد:

بازگشت به پیمان تجارت آزاد آسیا در اولویت دولت جدید آمریکا

این بار، انتقال دولت در امریکا با بروز ناآرامی ها از سوی هواداران ترامپ همراه است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن» ضمن جمع کردن نظامیان در مرکز واشنگتن، آخرین روزها تا آغاز دوره ریاست جمهوری خود را روزشماری می کند. این بار، انتقال دولت در امریکا با بروز ناآرامی ها از سوی هواداران دونالد ترامپ همراه است.

به نوشته «نیویورک تایمز»، در آستانه برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۶ میلادی، ترامپ تمامی تلاش خود را در راستای دستیابی به اعتبار و وجهه در جهان سیاسی به کار برد. طی چهار سال اخیر، رهبر امریکا تلاش کرد تا به صورت کامل، میراث اوباما را چه در سیاست داخلی و چه، خارجی نابود کند. اصلاحات اوباما در عرصه بهداشت و بیمه سلامت و در عرصه سیاست مهاجرتی ضربه جدی دید. مبارزه با بی قانونی – یکی از وعده های اصلی پیش از انتخاباتی ترامپ بود.

در عرصه سیاست خارجی، تحولات بسیاری رخ داد. طی چهار سال، ترامپ از برخی توافق های بین المللی خارج شد. از جمله، می توان به برجام، توافق پاریس در رابطه با آب و هوا و همکاری در اقیانوس آرام(ترانس پاسیفیک) اشاره کرد.

به غیر از آن، می توان به لغو اسناد مهم در کنترل تسلیحات و از جمله، قرارداد برچیدن موشک های با برد متوسط و برد کوتاه و توافقنامه آسمان آزاد نیز اشاره کرد. ترامپ در تمامی این موارد، به دنبال عقد توافقنامه های جدید بود. اما، او فقط در رابطه با توافقنامه تجاری آزاد میان امریکا، مکزیک و کانادا موفق به عقد توافق جدید شد. دیگر تلاش های ترامپ در راستای عقد توافق جدید با ایران و یا کنترل تسلیحات با شکست مواجه شد.

رئیس جمهور امریکا تلاش کرد تا چین را نیز وارد قراردادهای جدید نظامی کند، زیرا این کشور را یکی از تهدیدهای اصلی و راهبردی می دانست. واشنگتن جنگی را در ضدیت با چین به راه انداخت که هدف از آن، متحد کردن متحدانش و جنگ تجاری با پکن بود.

ترامپ در قبال اروپا نیز ادعاهای اقتصادی داشت. رئیس جمهور امریکا با اکثر رهبران اتحادیه اروپا وارد بحث و جدل هایی شد. نتیجه این درگیری ها این بود که اروپا از ضرورت رسیدن به استقلال و عدم تکیه به واشنگتن سخن گفت.

از جمله، امانوئل مکرون از تشکیل ارتش اروپا و مرکل از نقش اتحادیه اروپا در جهان سخن گفتند. اروپا در مسائل مرتبط با چین و ایران با ترامپ مخالفت کرد. آلمان و فرانسه از خروج از توافق هسته ای با ایران امتناع کردند و به هر نحوی، تلاش کردند تا فشارهای تحریم های امریکا را علیه ایران کاهش دهند.

می بایست خاطر نشان کرد که جنجال های بی شمار علیه ترامپ، تاثیر چندانی بر سطح حمایت مردم از وی نداشت. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۷۴ میلیون نفر امریکایی به وی رای دادند.

در میان نکات مثبت سیاست امریکا در دوره ترامپ می توان، به رشد اقتصادی امریکا اشاره کرد. ترامپ بارها، رشد اقتصادی کشور را یکی از دستاوردهای مهمش نامیده است. البته می بایست خاطر نشان کرد که اپیدمی ویروس کرونا ضربه جدی به اقتصاد امریکا وارد کرد. دومین دستاورد دولت ترامپ، مذاکره با کره شمالی بود.

ترامپ بر خلاف روسای جمهوری قبلی امریکا، آغازگر هیچ جنگی نبود. افزون بر آن، او موافق خروج نیروهای نظامی امریکایی از نقاط بحرانی جهان بود. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، در سایه میانجیگری ترامپ، اسرائیل توافقنامه عادی سازی روابط با امارات متحده عربی و بحرین را امضا کرد.

«والری گاربوزف»، مدیر انستیتوی امریکا و کانادا در آکادمی علوم روسیه معتقد است که بدون تردید، نام دونالد ترامپ در تاریخ به عنوان یکی از مقصرین در بروز تفرقه جدی در جامعه امریکا ثبت خواهد شد.

در مجموع، سیستم سیاسی امریکا دچار بحران عمیقی شده، زیرا دو حزب حاکم بیش از این نمی توانند، حافظ منافع و رویکردهای جامعه امریکا باشند. ترامپیزم، شاخه ای از حزب تندورها در امریکا، می تواند به گروه جداگانه و یا حتی حزب مستقلی تبدیل شود.

کد خبر: ۶۸٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha