۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
کنار زدن آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان توسط چین

کنار زدن آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان توسط چین

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی چین، دومین اقتصاد جهان، در سال جاری ۸.۲ درصد رشد کند و همچنان از همتایان جهانی خود از جمله ایالات متحده فراتر رود.

به گزارش بازار، چین تنها اقتصادی بزرگ است که از انقباض اقتصادی در سال ۲۰۲۰ به سلامت عبور کرد. هومی خراس، Homi Kharas معاون برنامه توسعه و اقتصاد جهانی موسسه بروکینگز در این باره گفت که چین هم‌اکنون در حال گذر از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد تا سال ۲۰۲۸ است. این یعنی دو سال سریع‌تر از آنچه او قبلاً تخمین زده بود.

سهم چین از اقتصاد جهانی در سال گذشته میلادی با سریع‌ترین سرعت در قرن اخیر افزایش یافت. آمار نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی در سال گذشته ۴٫۲ درصد کاهش یافته است و سهم چین از آن به قیمت دلار سال ۲۰۱۰ به ۱۴٫۵ درصد رسیده است.

اقتصاددانان خاطرنشان کردند که پکن در حال تعمیق روابط اقتصادی در آسیا و اروپا است و به دنبال مصرف داخلی است تا مرحله بعدی رشد خود را تقویت کند. این هفته شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور گفت که زمان و شرایط در یک سال جدید در کنار کشور بود در حالی که واشنگتن با آشوب‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کرد.

کا زنگ، Ka Zeng مدیر مطالعات آسیایی در دانشگاه آرکانزاس هم به بلومبرگ گفت: بیماری کرونا می‌تواند به چین کمک کند موقعیت خود را در اقتصاد جهانی تثبیت کند. شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به دلیل «پتانسیل این کشور که تنها منبع بزرگ رشد در جهان پس از همه‌گیری است»، تمرکز بیشتری بر چین خواهند داشت.

طبق اطلاعات رسمی، چین که همچنان صادرکننده برتر جهان است، در سال ۲۰۲۰ صادراتش را ۳٫۶ درصد افزایش داد این در حالی است که طبق تخمین‌های سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد UNCTAD، تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ به احتمال زیاد ۵٫۶ درصد منقبض شده است.

در همین حال، چین احتمالاً عنوان مقصد برتر جهان برای سرمایه‌گذاری خارجی را به دست آورده است زیرا بیش از ۱۲۹٫۵ میلیارد دلار از ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در این کشور سرمایه خارجی وارد شده است. این در حالی است که طبق گزارش UNCTAD، جریان‌های مستقیم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ در سطح جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

چانگ شو، اقتصاددان ارشد آسیا هم گفت: نه تنها رشد چین، بلکه الگوی رشد آن برای اقتصاد جهانی نیز مهم است. چین همچنان به تلاش خود برای رشد بیشتر به سمت مصرف بیشتر ادامه می‌دهد. برای بقیه جهان، چین علاوه بر نقش تولیدکننده‌ای که مدت‌هاست ایفا می‌کند، به طور فزاینده‌ای به مصرف‌کننده تبدیل خواهد شد.

کد خبر: ۶۸٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha