۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
افزایش سرانه درآمد روستائیان؛ طرح مثلث اقتصادی ۲هزار کسب و کار در خراسان رضوی خلق کرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

افزایش سرانه درآمد روستائیان؛ طرح مثلث اقتصادی ۲هزار کسب و کار در خراسان رضوی خلق کرد

مشهد- هدف اصلی اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی که علیرضا رزم حسینی در کرمان آن را تجربه کرد و حالا اجرای آن در خراسان رضوی کلید خورده مردمی ساختن اقتصاد و ارتقای سطح معیشت جامعه در قالب یک الگوی تعاملی است که توانسته به افزایش سرانه درآمد روستائیان خراسان رضوی منجر شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: در اقتصاد مشارکتی، هم مردم مسئولیت بیشتری در اداره امور جامعه و در تأمین رفاه و استقلال مادی خود می‌پذیرند و هم دولت به نقش مداخله‌ای در اقتصاد، کارکرد نظارتی و هدایتی خود را دنبال می‌کند بنابراین در این راهبرد، برنامه‌ریزی با مردم و برای مردم است و مشارکت دادن اقشار مختلف جامعه در امر توسعه اقتصادی جایگزین تأکید صرف بر توسعه اقتصادی دولت‌محور می‌شود.

در راهبرد توسعه اقتصاد مشارکتی خراسان رضوی که هدف آن افزایش رفاه و پیشرفت مطلوب اجتماعی است، حکومت و مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی و تسریع دررسیدن به توسعه هماهنگ و همدل می‌شوند.

پیگیری این راهبرد در هر شهرستان، نمایندگان حکومت را در کنار مردم قرار می‌دهد تا مردم بااحساس امنیت بیشتر، مسئولیت خود را در امور اقتصادی جامعه ایفا کنند.

حال با توجه به گذشت یک و سال و نیم از آغاز این طرح در استان خراسان پیرامون دستاوردها و نتایج حاصله از اجرای این طرح در استان با علی‌اکبر لبافی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل می خوانید.

* طرح الگوی مثلث اقتصادی از چه تاریخی آغاز و در این مدت چه اقداماتی انجام‌شده است؟
ما کار را از خردادماه سال ۹۸ شروع کردیم در این فرآیند که برای اولین باردرکشور ایجاد شد نهادمردمی اقتصاد مقاومتی با مساعدت و مشارکت بخش خصوصی و درواقع پیگیری ارکان حاکمیتی استان دنبال شد.

خوشبختانه تاکنون  اقدامات بسیاری در بخش ساختارها، آموزش، بسته‌های تسهیلاتی، توانمندی سازی مردم، مشارکت مردم و کار با مردم و برای مردم انجام داده‌ایم و خروجی کار تا الآن دریک فرآیندی که پیش‌بینی کرده‌ایم منجر به تشکیل تعداد ۱۷۱ معین اقتصادی در استان شده است.

* این فرایند چگونه رصد و دنبال می‌شود؟
درواقع معین‌های اقتصادی  اقدامات و اطلاعات  خود را وارد سامانه رصد معین‌های اقتصادی می‌کنند و این اطلاعات به کارتابل فرماندارهای هر شهر ارسال می‌شود  و فرماندار می‌بایست اتفاقات صورت گرفته را تائید کند درنهایت به کارتابل نهاد اقتصاد مقاومتی ارجاع می‌شود و توسط کارشناسان موضوعی موردبررسی قرار می‌گیرد.

* در این مدت چند شغل در استان ایجادشده است؟
طبق آمارهای به‌دست‌آمده از این سامانه بالغ‌بر چهار هزار کسب‌وکار خرد و متوسط ثبت‌شده و حدود سه هزار مورد از این کسب‌وکارها تائید شده است و گفتنی است بیش از ۲۲۰۰ کسب‌وکار نیز به بهره‌برداری رسیده است.

البته باید اذعان کرد: کسب‌وکار با اشتغال متفاوت است چون ممکن است کسب‌وکار برای افراد مختلف از یک تا ۳۰ نفر شغل ایجاد کند.

* روند اشتغالزایی در شهرستان ها با چه دستاوردهایی همراه بوده است؟
به‌عنوان‌مثال در شهرستان درگز حدود ۵۰۰ کسب‌وکار با ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر شاغل  ایجادشده است.

در حوزه فرش دستباف و کارگاه‌های فرش‌بافی و صنایع‌دستی بیش از ۹۰۰ کارگاه خانگی و خانوادگی فرش دستباف نیز در شهر سبزوار به وجود آمده است.

هم‌چنین درچرخه ای کاملاً خصوصی در شهرستان کاشمر هلدینگ دام و طیور آقای صالح به وجود آمده که بیش از ۲۰۰ کسب‌وکار را در زیرمجموعه خود دارد.

در شهرستان‌های مختلف هم متولی توسعه و هم عامل توسعه معرفی کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند و می‌توان گفت پنجاه‌درصد شهرستان‌های ما کار بسیار خوب پیش می‌رود.

در شهرستان رشتخوار و در ابتدای شروع کار بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی را بهسازی کردیم درخواه ۸۰ صندوق توسعه روستایی را شکل دادیم و کار بسیار علمی و با برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌رود و از الگوی قلعه گنج در خواف بهره گرفته‌شده است.

در بجستان نیز به‌تازگی شعبه یکی از  که از شرکت‌های معدنی بسیار فعال  کشور را افتتاح کرده‌ایم و تنها ۱۰ نفر تسهیل گر درروستاهای این منطقه کار را شروع کرده‌اند و در خواف کار را به شرکت معدنی سنگان خواف سپرده‌ایم، در کوه سرخ نیز یک شرکت معدنی به نام «میدکوه» را فعال کرده‌ایم ، در خلیل‌آباد نیز نزدیک به هزار فرصت شغلی درسال گذشته ایجاد کردیم و خوشبختانه کار با سرعت و جدیت خوبی در حال انجام است.

* از جنبه آماری که بگذریم این کسب‌وکارها چه تأثیری در بهبود وضعیت معیشت مردم داشته است؟
نکته قابل‌توجه اینکه این آمار صرف ایجاد فرصت شغلی نیست و ما در سه قالب کار را دنبال می‌کنیم یکی فرصت شغلی جدید است دومی بهبود سرانه‌های درآمدی مردم است و سومی نیز تثبیت اشتغال مردم است.

در بحث بهبود سرانه‌های درآمدی مردم تأکید بسیاری داریم چراکه  ما روستا را در قالب یک سبد خانواده می‌بینیم.

درون سبد درآمدی خانواده باید دام، فرش، گلخانه، صنایع‌دستی باشد چون مجموعه این‌ها همه اعضای خانواده را درگیر می‌کند و به‌تنهایی نمی‌تواند درآمدی برای خانواده ایجاد کند به‌عنوان‌مثال ما صرف کار فرش نمی‌گوییم اشتغال ایجادشده و مجموعه همه این موارد را سبدی در نظر می‌گیریم که هدف نهایی آن بهبود سرانه‌های درآمدی مردم است و بعدازآن اشتغال ایجاد می‌شود.

* وجه تمایز این مدل اشتغال در طرح مثلث اقتصادی با سایر گونه های اشتغال چیست؟
کاری که ما را متمایز کرده است اینکه ما این فرآیند را به‌صورت یک چرخه کامل دیده‌ایم و بنگاه‌های اقتصادی را در گیرکرده‌ایم و این بنگاه‌ها هم با بازار آشنا هستند هم بنگاه‌داری را بلدند و می‌توانند کسب‌وکارهای خرد را به کار خود متصل کنند.

به‌عنوان‌مثال در شهرستان سبزوار یک شرکت فرش در تبریز شناسایی‌شده این شرکت از مرحله آموزش تا رصد تولید فرآیند را نظارت می‌کند و خرید تولیدات را تضمین کرده است که بخشی از آن داخل کشور توزیع و بخشی نیز صادر می‌شود درسایر شهرستان‌های استان نیز همین فرآیند راداریم و از نیازسنجی، تا آموزش، تا نظارت‌های دوره‌ای و بهره‌برداری و خرید نهایی و فروش تضمینی را دنبال کرده‌ایم که البته ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما ما این مدل را پیش‌بینی کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال اجراست.

* تا چه میزان جوامع محلی در طرح مثلث اقتصادی مشارکت داشتند؟
واقعاً هر جا که نگاه می‌کنیم خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده که با دست‌خالی بوده است و تصور بعضی افراد این است که ما به صندوق توسعه ملی یا منابع بانکی وابسته هستیم درصورتی‌که این طرح نه پول دولتی دارد نه حکم دولتی و به‌صورت خودجوش عده‌ای بخش خصوصی و عمومی و تحت عنوان احیای مسئولیت‌های اجتماعی، شرکتی و نهادی گرد هم آمده‌اند.

شعار این شرکت‌ها این است که هم برای خود کارکنیم هم برای دیگران و برای دیگران کارکردن یک ارتقای فرهنگ و اخلاق کسب و کارمی خواهد یعنی باید بر روی این موضوع کارکنیم تا اخلاق کسب‌وکار تغییر کند و این تغییرات در قالب این باشد که شرکت‌ها که از امکانات، منابع، امنیت و فضای کشور استفاده می‌کنند هم برای خودکار کنند و هم انسان‌های اطراف خود را توانمند کنند.

در این راه افراد مختلف، نهادها، ادارات و تشکل‌ها در کنار بخش خصوصی قرار گرفتند و این تلفیق باعث تغییر نگاه به بخش خصوصی شد و این کار فرهنگی بسیار قوی و اثرگذاری بود و امیدواریم این راه ادامه‌دار باشد و با مساعدت همه این چراغ روشن کمرنگ نشود و امیدواری‌ای که به وجود آمده و سرمایه اجتماعی که شکل‌گرفته از بین نرود.

* آیا انحراف بنگاه‌ها رصد می‌شود؟
کاری که ما در قالب کسب‌وکارهای خرد انجام می‌دهیم تصور مابر این است که کاری متفاوت با سایر کسب‌وکارهای شکل‌گرفته بعد از انقلاب اسلامی که در مدل‌های مختلف اجرا شد که بعد از انقلاب اسلامی در مدل‌های مختلف اجرا شد متفاوت است و کار ما کار خارق‌العاده‌ای نیست بلکه برنامه اجرایی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بندهای یک بیست و بیست‌ویک سخنان مقام معظم رهبری است یعنی ما این مدل را در قالب تکالیف بندهای مطرح‌شده پیش‌بینی کرده‌ایم و برای بندهای مختلف، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم.

* موانع و مشکلات سر راه شما چیست و آیا گرانی و تورم بر کار شما تأثیری داشته است؟
کرونا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی کار ما تأثیرگذار بود و پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از بنگاه‌داران ما درگیر ان بیماری شدند امکان برگزاری تجمعات و دورهمی ها برخلاف سال قبل فراهم نشد و بسیاری از دوره‌های آموزشی متأسفانه برگزار نشد و از این بابت به مشکلاتی برخوردیم اما با توجه به ماهیت کار خوشبختانه موانع چندانی در حال حاضر پیش روی ما قرار ندارد و کار با جدیت پیگیری می‌شود و بیشتر نیازمند حمایت رسانه‌ها هستیم تا این معین‌های اقتصادی هرچه بهتر معرفی شوند و پذیرای افراد بیشتری چه درزمینهٔ اشتغال‌زایی و چه درزمینهٔ فعالیت‌های اقتصادی هستیم.

کد خبر: ۶۸٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha