۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
مقررات WTO و نهادهای جهانی به سود کشورهای توسعه یافته است
عضو هیئت علمی دانشگاه:

مقررات WTO و نهادهای جهانی به سود کشورهای توسعه یافته است

اسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد در اولین پیش‌نشست از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: نمیتوان همه مشکل ناچیز بودن سهم ایران از تجارت جهانی را به حساب تحریم بگذاریم.

به گزارش بازار، مهدیار اسماعیلی مدیر شبکه رادیویی اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت :امروز ما در اوج تحریم ها هستیم و تراز تجاری مان عمدتا نزولی است. از حیث صادرات ما گاها با محدودیت های بیشتری مواجه هستیم و تراز تجاری مان منفی است.

وی افزود: ما از حیث GDP سال هاست سیر نزولی داریم. همه این ها به جهت محدودیت هایی است که بخشی ناشی از تحریم ها و بخشی ناشی از ناتوانی ما از کسب بازارهای اطراف خودمان است. بسیاری از تحریم ها با طرقی که تولیدکنندگان ما یاد گرفته اند قابل دور زدن است اما دیگر مزیت ندارد.

دکتر مهدیار اسماعیلی با اشاره به کتاب پروفسور چانگ گفت: نقش WTO این است که مقرراتی را در عرصه هایی که به نفع کشورهای برخوردار تر و قوی تر است اعمال کند که به نفع آن ها ست.

وی ادامه داد: تجربه جهانی هم می گوید ما اگرچه شاید بخاطر خیلی تصمیماتی که تا الآن گرفته ایم ورودمان به WTO اجتناب ناپذیر باشد، اما باید بدانیم کسانی که در WTO قدرتمند هستند خودشان از این مسیر بالا نرفته اند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باید بدانیم کشوری که پیشتاز قانون گذاری در حوزه سیاست تجاری بوده، کشورهای اروپایی بوده اند و پیش از آمریکا انگلستان متولی این امر بوده است. یکی از سیاست هایی که آمریکا در راستای کاهش نقش WTO در پیش گرفته، انتشار اوراق قرضه، تاسیس بانک ها و حمایت از صنایع نوزاد بوده است.

وی ادامه داد : شاید با مطالعه در ادبیات WTO تصور شود که کشورهایی چون آلمان و فرانسه بیشتر با سیاست های آن مخالفت کرده اند در حالی که از قضا کشورهایی چون آلمان، فرانسه و ژاپن تعرفه های میانگینشان از آمریکا و انگلستان کمتر بوده است.

این ها واقعیت هایی است که از نظام نظم نوین جهانی وجود دارد و ما آنقدر در آن غرق شده ایم که فکر می کنیم الا و لابد این ها درست است و هرکسی که در این دنیا مغایر با این نظم نوین جهانی صحبت کرده، بایکوت شده است.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد ضمن تاکید بر لزوحفظ اصل WTO گفت: شرکت سامسونگ شرکتی در حوزه صادرات کلم و سبزیجات بوده است که پس از سال ها یارانه دادن به بخش الکترونیک از محل فروش کلم، توانسته است به چنین وضعیتی دست یابد.

وی افزود: درست است که ما طراحی نداشته ایم در سیاست های خودمان، اما استراتژی مدون اگر قرار باشد منتهی به عضویت در WTO و افتادن در مسیر تجارت جهانی باشد، همان بهتر که استراتژی نداشته باشیم. استراتژی باید کشور را از تهدیدهای خارجی تجاری صیانت کند.

کارشناس اقتصاد ادامه داد: ما سیاستگذار صنعتی و اقتصادی نداریم. یک اتاق بازرگانی داریم که با مرکز آژانس دولتی صادرات کره تفاوت های عمده ای دارد.

۱- من وقتی دارم به عنوان یک سندیکا خودم و همکارانم را اداره می کنم، مصلحت ملی در اولویت دوم قرار می گیرد.

۲- تعارض منافع و نفع شخصی. من وقتی یک بازرگان بزرگ ملی هستم به هر حال باید مراعات امثال خودم را بکنم.

وی تاکید کرد: اول باید بدانیم که چنین مشورت هایی در حوزه تولید کشور اعم از خصوصی و دولتی نداریم. این که مثلا بگوید شما برو در فلان صنعت، ۲۰ سال دیگر اول کشور هستی. شرایط کشور ما به گونه ای نیست که بتوانیم از الگوهای رایج جهانی استفاده کنیم.

مهدیار اسماعیلی خاطر تشان کرد: ما حتی اگر آرمان های انقلابی هم نداشتیم، هیچ وقت نمی توانستیم توسعه پیدا کنیم. چون شرایط ژئوپولتیک این اجازه را به قدرت های بزرگ نمی دهد که بگذارند ایران مثل کره شود.

وی افزود: ما باید راهبردهای خاص ایران را اتخاذ کنیم. مدل گراویتی؟ در این مدل ها وقتی می خواهند از تجارت های دو یا چند جانبه صحبت کنند، از کشورهای هم فرهنگ بیشتر استقبال می کنند. یعنی یک بازرگان عراقی به دلایل مختلف ممکن است جنس ایرانی را به کره ای و چینی ترجیح دهد.
این مدل ها را ما باید به جد رعایت کنیم چون تجارت آمیخته به فرهنگ است.

استاد دانشگاه ادامه داد: ما باید محورهای خرد را جدی تر بگیریم. وقتی مقیاس کار ما بزرگ است، به ظرفیت های بانکی نیاز بیشتری داریم ... وقتی مقیاس بزرگ است، دولت باید وارد شود، ورود نقطه ای است و آسیب پذیری در برابر تحریم بیشتر است.

وی در پایان گفت: وقتی به نقاط بزرگ اتکا می کنید باید خریدار بزرگی داشته باشید و خریدارهای بزرگتری می خواهید که تحریم پذیر تر است.

وقتی از ظرفیت های همسایگی استفاده کنید، علاوه بر مزایای مدل گراویتی می توان از ظرفیت های غیر رسمی کشور نیز استفاده کنید که اگر رسمی شوند دچار محدودیت های تحریمی می مانند.

کد خبر: ۶۸٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha