۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
شورای همکاری خلیج فارس و ایران در دوره بایدن
الجزیره بررسی کرد:

شورای همکاری خلیج فارس و ایران در دوره بایدن

اخیرا کشورهای عربی خلیج فارس به توافق رسیده اند و تنها دغدغه مشترک آنها در حال حاضر ایران است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری الجزیره اخیرا گزارشی با قلم «محمد آل الشیخ» با عنوان «شورای همکاری و ایران در دوره بایدن» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

این مساله بر اساس بیانیه نشست العلا روشن است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره حل اختلافاتشان به توافق رسیدند که این مساله با دوران حکومت «جوبایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا همزمان شده است که به نظر می رسد رفتار و تعامل متفاوتی با ایران نسبت به رئیس جمهور ترامپ خواهد داشت که بر همه کشورهای عربی و نه فقط کشورهای خلیج فارس این مساله را الزامی می کند که اختلافاتشان را کنار بگذارند تا با متغیرات جدید در مذاکرات میان آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها درباره توافق جدید هسته‌ای مقابله کنند، ناظران پیش بینی می کنند که از نظر قاطعیت کمتر از قاطعیت رئیس جمهور ترامپ اما قوی‌تر و سرسختانه‌تر از اوباما رئیس جمهور اسبق خواهد بود.

موضوع ایران مستلزم آن است تا کشورهای خلیج فارس با وحدت و انسجام و هماهنگی با یکدیگر با آن مقابله کنند تا شروط جدیدی محقق شود که امنیت کشورهای منطقه را در توافق احتمالی با ایرانی‌ها مورد توجه قرار دهد.

تحریم‌های اقتصادی رئیس جمهور سبب تضعیف در سطح داخلی شده و اینکه این کشور بیش از هر زمانی به لغو تحریمها نیازمند است و این مساله سبب می شود تا قادر به مانور دادن نباشد و آن را مجبور خواهد کرد تا شروط دوره بایدن را به ویژه در خصوص منع ساخت موشکهای بالستیک و نیز مهار اقدامات در منطقه بپذیرد که در توافق قبلی نپذیرفته بود و این مساله لازم است تا کشورهای خلیج فارس بر آن پافشاری کنند تا امنیت کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد، که این مساله در توافق هسته ای که رئیس جمهور ترامپ از آن خارج شد، مورد توجه قرار نگرفته بود.

من مطمئن هستم که کشورهای شورای همکاری اگر موضع یکپارچه و منسجمی اتخاذ کنند، تیم بایدن که با ایرانی‌ها مذاکره خواهد کرد، قادر به عبور از آن نخواهد بود به ویژه اینکه منافع متعدد و متوازنی وجود دارد که آمریکایی ها باید امنیت کشورهای منطقه را مورد توجه قرار دهند.

گمان نمی کنم که آمریکایی ها روابط تاریخی خود و منافعشان با کشورهای خلیج فارس را فدای روابط با ایران کنند.

تمام آنچه می‌خواهم بیان کنم این است که ما در حال حرکت به سمت یک دوره سرنوشت ساز و تعیین کننده از تاریخ خود هستیم.

کد خبر: ۶۸٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha