۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
تهران آخرین محدودیتهای برنامه هسته‌ای را لغو می‌کند
نزاویسیمایا گازتا روسیه:

تهران آخرین محدودیتهای برنامه هسته‌ای را لغو می‌کند

ایران به دادن سیگنال هایش به امریکا ادامه می دهد و اخیرا روند بهبود سوخت برای تولید فلز اورانیوم را آغاز کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «بنیامین نتانیاهو» قصد دارد در ارزیابی برنامه هسته ای ایران، دولت «جو بایدن» را به سوی خود جلب کند. احتمال دارد، اسرائیل نماینده ویژه ی خود را برای مذاکرات با کاخ سفید به واشنگتن اعزام کند. خبرهای مرتبط با این موضوع همزمان با سخنان تهران پیرامون آغاز فعالیت های علمی – تحقیقاتی در راستای بهبود سوخت راکتور منتشر شده است.

در حال حاضر، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل در پایتخت امریکا است، اما هنوز او با تیم بایدن دیداری نداشته است. افزون بر آن، نتانیاهو روی تشکیل تیم بین دولتی کار می کند تا مسئول بحث و بررسی استراتژی جذب دولت بایدن در پرونده هسته ای ایران باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند که در پی آغاز ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و برخی از کشورهای عربی، موازنه جدیدی در منطقه تشکیل یافته است. در ماه دسامبر، نتایناهو اعلام کرد که تصمیم احتمالی دولت بایدن به نفع بازگشت امریکا به برجام اشتباه خواهد بود.  

ایران به دادن سیگنال هایش به امریکا ادامه می دهد. اخیرا، این کشور روند بهبود سوخت برای تولید فلز اورانیوم را آغاز کرده است. به گفته ایران، فعالیت های علمی – تحقیقاتی برای تولید سوخت بهتر برای راکتور تحقیقاتی تهران آغاز شده است. در مرحله نخست، برای تولید فلز اورانیوم از اورانیوم طبیعی استفاده خواهد شد.

دیپلمات های غربی در گفتگو با نشریه «وال استریت ژورنال» خاطر نشان کرده اند که تولید فلز اورانیوم – دقیقا مرزی است که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را از استفاده نظامی تفکیک می کند. منابع این نشریه امریکایی تصریح می کنند که از این طریق، ایران به دنبال اهرم های اعمال فشار بر تیم بایدن با هدف لغو هر چه سریع تر تحریم ها و بازگشت امریکا به برجام است.

«یوری لیامین»، کارشناس نظامی، معتقد است: «در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، مجلس شورای اسلامی ایران قانون مربوط به طرح راهبردی اقدامات در راستای لغو تحریم ها و دفاع از منافع ملت ایران را تصویب کرد که طی آن، به برخی از گام ها اشاره شده است.

در میان این گام ها، می توان به آغاز سریع غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد، استقرار سانتریفیوژهای جدید برای غنی سازی اورانیوم و امتناع از اجرای پروتکل الحاقی اشاره کرد. یکی از بندهای این قانون در راستای راه اندازی کارخانه تولید فلز اورانیوم در اصفهان می باشد.

در چنین شرایطی، تهران اتحادیه اروپا و دولت بایدن را به انتخاب و تصمیم گیری ناگزیر می سازد: بازگشت سریع به برجام، لغو تحریم ها و پس از آن، بازگشت ایران به اجرای تعهداتش براساس برنامه هسته ای. در غیر اینصورت، برنامه اتمی ایران بدون کمترین محدودیتی به توسعه اش ادامه خواهد داد».

کد خبر: ۶۸٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha