۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
روند نزولی بازار آهن

روند نزولی بازار آهن

در هفته گذشته میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد به غیر از روزهای یکشنبه و دوشنبه که صعودی بود، در اغلب روزها کاهشی نسبی را تجربه کرد و در نهایت با افت ۱۱۱ تومانی در طول هفته با رقم ۱۳ هزار و ۸۰ تومان بسته شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته ای که گذشت بازار آهن ایران بی‌اعتنا به روند بازارهای جهانی فولاد و البته بی‌توجه به قیمت‌های پایه بالای محصولات فولادی در بورس کالا، راه خود را رفت و در برخی روزها ثبات نسبی و در برخی روزهای دیگر هم کاهش نسبتا شدید قیمت‌ها را تجربه کرد؛ این شرایط موجب شد که اغلب عرضه‌های شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس کالا بدون مشتری بمانند و بعد از یک هفته زیرفروشی بنگاه‌ داران، این هفته مبادی فروش شرکت‌های نوردی نیز اقدام به کاهش قیمت‌ها کردند.

در هفته گذشته میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد به غیر از روزهای یکشنبه و دوشنبه که صعودی بود، در اغلب روزها کاهشی نسبی را تجربه کرد و در نهایت با افت ۱۱۱ تومانی در طول هفته با رقم ۱۳ هزار و ۸۰ تومان بسته شد؛ این در حالی است قیمت پایه میلگرد عرضه‌ شده در بورس کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۴ هزار و ۶۳۲ تومان بود و طبیعی است که در روز چهارشنبه تنها ۰/۴۵ درصد از میلگردهای عرضه ‌شده در بورس آن هم با قیمت پایه معامله شدند.

 همچنین متوسط نرخ هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد هم با افت ۴۱۶ تومانی به حدود ۱۳ هزار و ۵۶۷ تومان رسید و میانگین قیمت انواع نبشی هم با کاهش ۴۷۳ تومانی با رقم تقریبی ۱۴ هزار و ۵۱ تومان قیمت خورد. همچنین متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد نیز با ریزش ۴۰۰ تومانی در روز پنجشنبه رقم ۲۳ هزار و ۷۱ تومان را ثبت کرد و قیمت ورق سیاه ۲ رول مبارکه عرضه ۱/۲۵ در بازار آزاد هم در هفته ‌ای که گذشت، در مجموع ۸۰۰ تومان پایین آمد و در نهایت نرخ ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان را ثبت کرد.

حتی شمش القایی هم با این که در میانه هفته گذشته دست به رشد قیمت زده بود، در روزهای پایانی هفته مجبور به کاهش قیمت شد و دست آخر طی نوسانات، متوسط نرخ شمش القایی در بازار آزاد با سقوط ۲۷۵ تومانی به ۱۱ هزار و ۹۳۰ تومان رسید. این در حالی است که در معاملات بورس کالا، قیمت پایه شمش بلوم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان بود و البته تنها ۹/۲ درصد از حجم عرضه شمش بلوم آن هم با قیمت پایه معامله شد.

در مجموع هم به نظر می‌ رسد در شرایط فعلی که دیگر نه خبری از تقاضای مصرفی است و نه با تلاش‌های دولت برای توسعه سامانه جامع تجارت، تقاضای سرمایه‌ای به این راحتی‌ها می‌تواند در بازار آزاد جولان دهد، احتمالا در این هفته نیز بازار آهن در برابر قیمتهای پایه بالای بورسی مقاومت خواهد کرد؛ به ویژه آن که روند قیمت دلار هم در این شرایط نزولی شده است و همین مساله می‌تواند تا حدی از اثر رشد قیمت‌های پایه بورس کالا بکاهد.

کد خبر: ۶۷٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha