۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نگرانی ها از کرونا همچنان جدی است| انجام اولین مرحله واکسیناسیون؛ تا پایان سال
رئیس جمهور:

نگرانی ها از کرونا همچنان جدی است| انجام اولین مرحله واکسیناسیون؛ تا پایان سال

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر پروتکل‌ها اجرا نشود یا ضعیف عمل شود و فکر کنیم این بیماری تمام شده است دو مرتبه گرفتار می‌شویم و وارد فاز بعدی می‌شویم.

به گزارش بازار، حجت الاسلام والمسین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا گفت: وجود فاطمه زهرا(س) و مولا امیرالمومنین(ع) دو معجزه انسانی بزرگ پیامبر عظیم الشأن اسلام است یعنی اگر پیامبر با این همه معجزه که در راس آن قرآن مجید است، معجزه‌ای نداشت، تربیت علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه بنت رسول(س) برای رسالت پیغمبر و اتصال پیغمبر به آسمان کافی بود.

وی اضافه کرد: این دو بزرگوار شاگردان فراوانی تربیت کردند؛ فاطمه اطهر (س) همان کسی است که فرزندانی به جامعه تحویل داده است که یکی امام حسن مجتبی است که باعث وحدت صلح و نجات امت شد یکی هم شد حضرت ابی عبدالله الحسین که باعث نجات دین از انحراف و هدایت راستین مردم در راه صواب شد و آن شیرزن کربلا و حضرت ام کلثوم که بیانگر حوادث کربلا بودند و توانستند واقعیت حوادث را برای مردم جهان روشن و آشکار سازند.

روحانی گفت: بانویی بلند مرتبه‌تر از فاطمه زهرا در تاریخ بشریت نداریم همانطور که پدر بزرگوارشان بزرگترین انسان اشرف مخلوقات بود و امیدواریم که همه بتوانیم پیرو راه پیامبر، شاگردان پیامبر و ائمه هدی باشیم.

وی اضافه کرد: در این ایام احترام به حضرت فاطمه (س) و عزاداری مهم است و مراسم عزاداری آن بانو را به عنوان یک سنت اجرا می کردیم و امسال هم اجرا می کنیم، امسال همه موظفیم در کنار این مستحب بزرگ یک واجب بزرگ را مراعات کنیم و آن هم  مراعات پروتکل‌ها است.

رییس جمهور اظهار کرد: باید بدانیم که روح پیغمبر و ائمه زمانی شاد می‌شود که ما به وظیفه شرعی و عقلی و واجب خود به خوبی عمل کرده باشیم و امروز هم حفظ حیات خودمان واجب است و هم حفظ حیات دیگران واجب است. نباید موجب شویم که هم جان خودمان به خطر بیفتد و هم نباید بگذاریم که جان دیگری به خطر بیفتد که هر دوی آنها واجب و وظیفه است. مردم هم در عزاداری حضور خواهند یافت و هم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که اجر و ثواب مضاعف شامل حال آنها شود.  

روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خرسندیم که شاهد کاهش ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر هستیم و از یک هفته پیش در مسیر کاهش ارقام قربانیان به دو رقمی قرار گرفتیم و از این نظر جای افتخار دارد، هر چند همین عدد هم زیاد است و باید به صفر برسد.

رئیس جمهور افزود: در عین حال شاهدیم که مجموعه بهداشت و درمان و مدیران کشور کار عظیمی انجام داده اند و از همه مهم‌تر مردم که شیوه نامه‌ها را رعایت کردند و کار بزرگی انجام دادند.

روحانی بازگشایی‌ها را زمانی مفید دانست که توام با دقت و اجرای همه شیوه نامه‌های بهداشتی باشد و گفت: در غیر این صورت اگر فکر کنیم بیماری تمام شده است دوباره گرفتار و وارد مرحله بعدی می‌شویم چنان که در یازده ماه گذشته دیدیم که این بیماری فراز و نشیب داشت، گاهی اوج گرفت و گاهی پایین آمد.

رئیس جمهور افزود: هر جا همه مردم مراعات کردند توانستیم بیماری را مهار کنیم، اما هر جا مراعات شیوه نامه‌ها با تردید مواجه شد و مردم گفتند لازم نیست و بیماری ضعیف شده است دچار مشکلات زیادی شدیم.

روحانی گفت: صاحبان کسب و کار، شیوه نامه‌ها را مراعات می‌کنند اگر جایی مراعات نشود شدید برخورد می‌شود و مکان‌هایی که رعایت نکنند پلمب می‌شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در مراکز اداری افزود: این شیوه نامه‌ها در حوزه‌های اداری نیز تقریباً مراعات می‌شود و هر جا لازم است اعلام کرده ایم که امور اداری با حضور دو سوم یا نیمی از کارکنان به صورت دور کاری انجام شود و بیماری را کنترل کردیم.

روحانی همچنین به مسائل حوزه آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: گرچه به آموزش نوجوانان و جوانان ما آسیب‌هایی وارد شده است، اما به علت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ جان مردم، دانش آموزان، معلمان و استادان، آموزش حضوری در یازده ماه گذشته تقریباً به حالت تعطیلی در آمد و آموزش‌ها به شکل مجازی انجام شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به مسائل مرتبط با حوزه‌های فرهنگی و مذهبی افزود: امور فرهنگی و مذهبی گاهی تعطیل و گاهی باز شده است، گاهی گفتیم نماز جمعه نباشد و گاهی اعلام کردیم با رعایت شیوه نامه‌ها برگزار شود.

روحانی تاکید کرد: گاهی اعلام کرده ایم که مراکز تفریحی یا مراکز اجرای تئاتر و سینما تعطیل و یا با حفظ شیوه نامه‌ها باز باشد این جایی است که ما در لبه قرار داریم و باید بسیار مراعات کنیم، این مراکز می‌تواند باز باشد به شرط آن که شیوه نامه‌های بهداشتی صد درصد رعایت شوند و می‌تواند بسته باشد اگر آن را رعایت نکنیم پس این از موضوعات حاشیه دار است.

رئیس جمهور گفت: گزارش‌هایی در این جلسه داده شد مبنی بر اینکه در برخی شهرها یا برای مراسم مذهبی و یا اجرای برنامه‌های گردشگری همه اصول و ضوابط بهداشتی مراعات نشده است که اظهار نگرانی شد و واقعاً هم جای نگرانی دارد.

روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مسئله اجتماعات در دوران شیوع کرونا و در دوران اعیاد پیش روی رجب و شعبان گفت: ان شاءالله مردم در آن زمان هم مراعات کنند؛ تردد افراد در درون شهر و بیرون از شهر و حضور در اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها باید مراعات شود.

روحانی ادامه داد: ما لب مرز ابتلا به کرونا هستیم و ممکن است ما را بلغزاند و خدای نکرده با خطر دیگری روبرو شویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در جلسه امروز نسبت به ابتلا به موج چهارم کرونا ابراز نگرانی می‌کرد، اظهار داشت: این در صورتی است که مراعات‌ها ضعیف شود و دستور العمل‌ها صد در صد پیاده نشود.

روحانی همچنین تاکید کرد: یک عده براساس تجربه از قبل می‌دانند که اگر مراعات نشود دو هفته دیگر هجوم به بیمارستان و چند هفته دیگر هجوم به آرامستان شروع می‌شود؛ بنابراین این ابراز نگرانی به حق است.

رئیس جمهور با اشاره به سه دلیلی که این نگرانی را به حق می‌کند گفت: یک نگرانی درباره موتاسیون (جهش) یافته که ممکن است این موتاسیون در داخل انجام شود و یا یک نفر از بیرون آن را بیاورد؛ ما امروز می‌بینیم در آمریکا و اروپا با چه مشکل عظیمی مواجه هستند البته برای آن‌ها هم متاسف هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه برای ما جان همه انسان‌ها مهم است و هرجا بتوانیم کمک می‌کنیم، گفت: در عین حال این مشکل ممکن است پیش روی ما هم باشد و نمی‌توانیم بگوییم شرایط ما از دنیا جداست.

رئیس جمهور درباره نگرانی دوم اظهار داشت: ما با سردی هوا و زمستان و بسته شدن درها مواجه هستیم که تا آخر زمستان این نگرانی را داریم. نگرانی سوم درباره آلودگی هواست؛ وقتی هوا ساکن باشد و بارندگی صورت نگیرد، وارونگی اتفاق می‌افتد که هوا را نامساعد می‌کند و هوای نامساعد به افزایش ویروس و بیماری کمک می‌کند.

روحانی تاکید کرد: به این سه دلیل باید این روزها بیشتر رعایت کنیم.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ با تاکید دوباره بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم سوگواری حضرت زهرا (س) از مردم در همه شهرها به ویژه در مراکز دینی و مذهبی خواست به این نکته توجه کنند.

رئیس جمهور گفت: در مراکز تفریحی هم مردم باید رعایت کنند تا بیماری کرونا مشکل ساز نشود.

روحانی افزود: امروز تصمیم گرفتیم برای مراسم روز ۲۲ بهمن که در چند هفته آینده پیش رو داریم به دلیل شرایط خاص امسال، این مراسم به صورت نمادین و خودرویی و موتوری برگزار شود که مصوبه آن توضیح و ابلاغ می‌شود.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اجرای مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشکلی برای مردم بوجود نیاید.

روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ با اشاره به اینکه ما در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون برویم، افزود: اول در زمستان امسال که باید همه تلاشمان را به کار گیریم که در سال ۹۹ واکسیناسیون ایران شروع شود و کسانی که شرایط پرخطری دارند و جزو کادر درمان هستند بتوانند از این واکسن استفاده کنند نه در سال ۱۴۰۰.

روحانی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰ واکسن‌های دیگری داریم، واکسن‌هایی که ما از کواکس خریداری کردیم آن هم ممکن است در آخر امسال یا اول سال آینده به دست ما برسد و ما بتوانیم استفاده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه واکسن‌های دیگری هم خریده ایم که آن‌ها هم به دست ما می‌رسد، افزود: یک واکسنی هم هست که با کمک کشور دیگر به طور مشترک در مرحله تولید نهایی آن هستیم که نامش پاستور است و این واکسن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که در بهار سال آینده استفاده از آن آغاز خواهد شد.

روحانی گفت: واکسن‌های دیگر داخلی هم داریم که دو مورد آن مجوز تست بالینی اش آغاز شده و عمدتا مربوط به تابستان سال آینده است.

رئیس جمهور ابرازامیدواری کرد: در مراحل مختلف و در زمستان و بهار و تابستان به تدریج واکسن‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار گیرد و ان شاء الله از این معضل فاصله بگیریم.

روحانی تاکید کرد: اگر واکسن در اختیار باشد و واکسیناسیون هم انجام شود همچنان ما برای یک برهه زمانی باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، چون اثر واکسن‌ها هنوز معلوم نیست باید آثارش روشن شود.

رئیس جمهور ابرازامیدواری کرد: همه به کمک همدیگر بتوانیم از این معضل به خوبی عبور کنیم.

کد خبر: ۶۷٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha