۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
پسته و فرآوری آن معدنی غنی برای تامین منابع مالی در استان سمنان است
کارشناس کشاورزی:

پسته و فرآوری آن معدنی غنی برای تامین منابع مالی در استان سمنان است

دامغان- حلاجیان، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه متأسفانه در سطح استان سمنان شاهد ضعیف‌ترین عملکرد در بخش فرآوری محصولات تولیدی بوده‌ایم، گفت: پسته و فرآوری آن معدنی غنی برای تامین منابع مالی است زیرا از آن می‌توان ده‌ها محصول استحصال و حتی صادر کرد.

محمد تقی حلاجیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در سال ۹۶ بالغ بر ۱۲۵ هزار تن پسته از ایران صادر شد که ۲۰ هزار تن آن متعلق به دامغان بود، تاکید کرد: در سال گذشته تولید پسته دامغان تا ۲۵ هزار تن هم پیش بینی می‌شد و این نشان می‌دهد که دامغان یک پنجم پسته صادراتی کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر میزان پسته تولیدی را خام فروشی نکنیم و بتوانیم از آن فرآورده‌های مختلف استحصال کنیم، قطعاً صادرات با کیفیت تری خواهیم داشت، ابراز کرد: خام فروشی پسته دامغان در سال گذشته به گفته مسئولان استانداری سه هزار میلیارد تومان پول عاید استان کرده است اما سوال اینجا است که اگر فرآوری پسته در کنار صادرات محصول آن صورت گیرد، چه تحولی در اقتصاد استان رخ خواهد داد؟

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه هر درخت در بهترین حالت ۲۰۰ کیلوگرم پسته می‌دهد که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم آن پوست است، تاکید داشت: پوست پسته می‌تواند در تولید کود، رنگ حتی الیاف، خوراک دام و ده‌ها مورد دیگر استفاده شود اما تنها یک کارخانه فرآوری آن‌هم بسیار محدود در سطح استان سمنان وجود دارد که اصلاً پاسخگوی نیاز استان نیست.

حلاجیان با بیان اینکه صمغ پسته یکی دیگر از محصولات فرآوری است که در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد اما در زنبور داری، گیاه شناسی، خواص دارویی و … دارای اهمیتی بسزا است، گفت: به نظر می‌رسد اگر شرکت‌های دانش بنیان وارد گود فرآوری پسته شوند، می‌توانیم تعداد بسیاری از محصولات جانبی را از پسته دریافت کنیم.

وی افزود: خام فروشی بلایی را بر سر تولید ما آورده که ما را از میلیاردها تومان پول بیشتر محروم کرده است از سوی دیگر فرآوری می‌تواند باعث شود تا در کنار سود بیشتر، موفقیت یک محصول نیز تضمین شود اگر خدایی ناکرده محصول پسته یک سال مثلاً دچار سرما زدگی شود حداقل فرآوری بخشی از آن می‌تواند کمک کند تا کشاورزان ضرر نکنند.

کارشناس کشاورزی با بیان اینکه سنت‌ها جلوی فرآوری پسته و محصولات دیگر را گرفته اند، گفت: باید به جوانان و شرکت‌های دانش بنیان بها داد وگرنه محکوم به درجا زدن هستیم. ما هر سال یک میزان خاص محصول پسته را تولید و می‌فروشیم اما اگر می‌خواهیم برند شماره یک پسته ایران شویم باید به فرآوری آن نیز بپردازیم امروز کافی است کارگاه خلال پسته راه اندازی شود مطمئن باشید یکسال بعد تمام سرمایه این کارخانه بازگشت یافته است.

کد خبر: ۶۷٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha