۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
جایگاه ۷۴ ایران در لیست صادرکنندگان گُل دنیا| آمریکا بزرگترین واردکننده
«بازار» گزارش می دهد

جایگاه ۷۴ ایران در لیست صادرکنندگان گُل دنیا| آمریکا بزرگترین واردکننده

گزارشات جهانی نشان می دهد که ارزش بازار جهانی گل در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۷.۳ میلیارد دلار بوده و کارشناسان پیش بینی می کنند ارزش بازار این صنعت تا سال ۲۰۲۶ به ۱۰۳.۹ میلیارد دلار برسد. هلند نیز با صادرات ۴.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در جایگاه اول دنیا و ایران در جایگاه ۷۴ صادرکنندگان گل دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت جهانی گل از جمله صنایع پررونقی است که اگرچه با شیوع کرونا با رکود بسیاری مواجه شد و تولیدکنندگان بسیاری در سراسر دنیا مجبور به تعطیلی مراکز تولید خود شدند اما با نزدیک شدن به سال جدید میلادی بازار جهانی گل شاهد جنب و جوش بیشتری شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده جهانی بازار جهانی گل در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۷.۳ میلیارد دلار آمریکا ارزش گذاری شده بود و پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده با ثبت رشد سالانه ۵ درصدی  به ارزش ۱۰۳.۹ میلیارد دلار برسد.

آمارهای جهانی نشان می دهد، در بین بازارهای منطقه ای، اروپا بزرگترین بازار گل از نظر تولید و تجارت گل است که حدود ۴۰٪ از درآمد جهانی صنعت گل را به خود اختصاص داده است.

پیش بینی می شود بازار جهانی گل، تا سال ۲۰۲۶ با ثبت رشد سالانه ۵ درصدی به ارزش ۱۰۳.۹ میلیارد دلار برسد

هلند پیشرو در تولید و تجارت جهانی گل، از جمله لاله و گل داوودی است. بعلاوه، انگلستان و آلمان پیشگام بازار منطقه ای در بازار در حال رشد گل های شاخه بریده و گیاهان زینتی هستند. از سوی دیگر داده های جهانی نشان می دهد که آمریکای شمالی پتانسیل بسیار بالایی در بازار جهانی گل دارد. همچنین بازار گل ایالات متحده پردرآمدترین بازار است و کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد کسب می کند.

بازار گل آسیا و اقیانوسیه به سرعت در حال رشد است
گزارشات منتشر شده جهانی نشان می دهد آسیا و اقیانوسیه یک بازار گل در حال رشد سریع است و در حال حاضر بیش از ۲۰٪ درآمد بازار گل جهانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب پیش بینی می شود افزایش تعداد تولید کنندگان گل که به دلیل تقاضای سریع گلها در کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند افزایش یافته است، باعث رونق بازار گلکاری در آسیای اقیانوسیه طی چند سال آینده خواهد شد.

گزارشات منتشر شده جهانی نشان می دهد آسیا و اقیانوسیه یک بازار گل در حال رشد سریع است و در حال حاضر بیش از ۲۰٪ درآمد بازار گل جهانی را تشکیل می دهد

قیمت متوسط گل های شاخه بریده فروخته شده در حراجی ها در هلند ۲۰۱۸-۲۰۲۰
گزارشات جهانی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که در این سال، کشور هلند با حدود ۶۸ درصد سهم از تولید سالانه گل، بزرگترین کشور تولید کننده گل در جهان است. تولید کنندگان هلندی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نوع گل و گیاه تولید و پرورش می دهند. هلند همچنین میزبان بزرگترین حراج گل FloraHolland در جهان است. این شرکت هلندی ۹۰ درصد بازار گل های شاخه بریده را در هلند کنترل می کند و گردش مالی آن سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ارزش دارد.

این در حالی است که بازار گلهای پررونق در هلند در سال ۲۰۲۰ به شدت تحت تأثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفت. از آنجا که بازارهای گل به دلیل قفل شدن در بهار سال ۲۰۲۰ مجبور به تعطیلی شدند و تقاضای بین المللی گلهای شاخه بریده برآورده نشد، حراج های گل در این کشور از نظر حجم و قیمت فروش به طور کم سابقه ای افت کرد  به طوری که در مارس و آوریل سال ۲۰۲۰، میانگین قیمت گل های شاخه بریده فروخته شده در حراجی ها در هلند به زیر ۲۰ یورو رسید که پایین ترین قیمت از ژوئیه ۲۰۱۳ تا به امروز بوده است.

گفتنی است محبوب ترین گل در معاملات جهانی  شامل ۵ گل رز، گل داودی، لاله، زنبق و بابونه آفریقایی است.

آماهای جهانی نشان می دهد که به دلیل کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا، در مارس و آوریل سال ۲۰۲۰، میانگین قیمت گل های شاخه بریده فروخته شده در حراجی ها در هلند به زیر ۲۰ یورو رسیده که پایین ترین قیمت از ژوئیه ۲۰۱۳ تا به امروز بوده است

جایگاه ۷۴ ایران در لیست صادرکنندگان جهانی گل در سال ۲۰۱۹
از سوی دیگر داده های جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹  هلند با صادرات ۴.۶ میلیارد دلار ۴۸.۹ درصد بازار جهانی گل را در اختیار داشته و در رتبه اول صادرکنندگان جهانی گل و گیاه قرار گرفته است. کشورهای کلمبیا با ۱.۴ میلیارد دلار، اکوادور با ۸۷۹ میلیون دلار، کنیا با ۷۰۹ میلیون دلار و اتیوپی با ۲۴۱ میلیون دلار در جایگاه های دوم تا پنجم جهان قرار گرفته اند. داده های این گزارش نشان می دهد که کشور ایران نیز با صادراتی به ارزش ۲۷۴ هزار دلار در جایگاه هفتاد و چهارم دنیا قرار گرفته است.

ایالات متحده؛ بزرگترین واردکننده گل دنیا
بر اساس آمار جهانی، ایالات متحده بزرگترین کشور وارد کننده گل در جهان است که حدود ۲۰٪ از کل واردات گل بین المللی را به خود اختصاص داده است. جالب اینجا است که در سال ۲۰۲۰ صادرات گل از هندوستان به ایالات متحده به میزان ۳.۲۸ هزار تن بوده است که بیشترین میزان صادراتی این کشور بوده و پس از آن نیز صادرات بالغ بر ۲هزار تن به انگلستان داشته است. شایان ذکر است که هلند خود یکی دیگر از بزرگترین واردکنندگان گل پس از آلمان و انگلیس است و  هر ساله مقدار زیادی گل توسط هلند وارد می شود و سپس به سایر کشورها صادر می شود.

کد خبر: ۶۷٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha