۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
واکسیناسیون مردم ترکیه و اندونزی با واکسن سینوواک شروع شد
به دنبال تایید واکسن کرونای تولید چین؛

واکسیناسیون مردم ترکیه و اندونزی با واکسن سینوواک شروع شد

یکی از واکسن هایی که چین تولید کرد واکسن سینوواک بود. در روزهای اخیر خبرهایی در مورد شروع واکسیناسیون مردم ترکیه و اندونزی با واکسن سینوواک به گوش می رسد در حالیکه برزیل در مورد تایید این واکسن تردید دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، بعد از خبر تایید واکسن سینوفارم در چین و شماری از کشورهای دنیا، نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسین سینوواک منتشر شده است و این واکسن برای استفاده اضطراری در کشورهای اندونزی و ترکیه تایید شده است.

روزنامه الصباح کشور ترکیه در این مورد نوشت: «یکی از واکسن هایی که چین در یک سال اخیر در تولید آن فعال بود و در بسیاری از کشورهای دنیا سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آن را انجام داد، واکسن سینوواک بود. واکسنی که خبر از توزیع و تزریق آن در بسیاری از کشورهای دنیا از قبیل ترکیه و اندونزی و تایلند و برزیل به گوش رسیده است و خبرهای زیادی در مورد درخواستهای تازه ای که به شرکت تولید کننده واکسن سینوواک داده می شود، شنیده می شود.»

 سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در سه کشور برزیل و ترکیه و اندونزی انجام شد. در ماه دسامبر سال قبل مقامات بهداشتی ترکیه نرخ کارایی این واکسن را برابر با ۹۱.۲۵ درصد اعلام کردند و تاکید کردند داده های مربوط به ۷۳۷۱ نفر از افراد شرکت کننده در آزمایش نشان می دهد تنها ۲۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و این افراد هم با علایم بسیار خفیف روبرو بودند. این کشور روز گذشته استفاده  اضطراری از واکسن سینوواک را تایید کرد و واکسیناسیون مردم از هفته آینده شروع خواهد شد. ترکیه ۳ میلیون دوز واکسن سینوواک را در روز گذشته وارد کرد و خبر از خرید ۵۰ میلیون دوز از این واکسن داده است. واکسن سینوواک که در کشور چین و به منظور واکسیناسیون مردم در مقابل ویروس کرونا هم استفاده شده است، یکی از پیشگام ترین واکسن های این کشور است که توافق زیادی برای فروش ان به کشورهای دیگر منعقد شده است.

کارایی واکسن در برزیل ۵۰.۴ درصد بود
 اما موسسه مطالعاتی بوتانتان کشور برزیل که مسولیت انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در این کشور را بر عهده داشت اعلام کرد کارایی آن برابر با ۵۰.۴ درصد است. این موسسه واکسن را به کادر درمان که در ارتباط مستقیم با بیماران بودند تزریق کرد. نتایج این مطالعه نشان داد افردی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند یا علایمی نداشتند یا علایم خفیف را تجربه کردند و هیچ یک در اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری نشده اند. این موسسه مطالعاتی واکسن سینوواک را واکسنی ایمن و کارآمد معرفی کرد و تاکید کرد که می توان از این واکسن برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرد.

برزیل هم از دسامبر سال قبل واردات واکسن سینوواک را شروع کرده است. البته به دلیل کاهش نرخ کارایی گزارش شده در این کشور، مخالفت هایی با استفاده از این واکسن در کشور مطرح شده است. برخی بر این باور هستند که برزیل باید واکسن هایی با کارایی بالاتر برای ایجاد ایمنی جمعی تهیه کند. این انتقادات در شرایطی مطرح شد که برزیل قراردادی برای تاکین بخش اعظم واکسن مورد نیاز خود با سینوواک امضا کرده است و این واکسن اصلی ترین واکسن خریداری شده توسط این کشور پرجمعیت امریکای لاتین است.این کشور پیش از این کارایی واکسن را برابر با ۷۸ درصد اعلام کرده بود ولی بعد از تکمیل نتیجه مطالعات خبر از کاهش نرخ کارایی داد.

کارایی واکسن در اندونزی ۶۵.۳ درصد بود
کشور اندونزی هم در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن مشارکت کرده بود. در این مرحله از آزمایشهای بالینی ۱۶۲۰ داوطلب مشارکت داشته ند  و نرخ کارایی واکسن برابر با ۶۵.۳ درصد اعلام شد و مقامات بهداشتی این کشور با استناد به این مساله که نرخ کارایی واکسن بیش از نرخ حداقلی اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی است، استفاده اضطراری از این واکسن را تایید کردند. این کشور هم تزریق واکسن سینوواک را شروع کرده است و کادر درمان در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. جمعیت کادر درمان در این کشور آسیایی برابر با ۱.۵ میلیون نفر اعلام شده است.

 رییس جمهوری این کشور برای تشویق مردم به دریافت واکسن در مقابل دوربین های تلویزیون رسمی این کشور واکسن سینوواک را دریافت کرد با وجود اینکه اندونزی قراردادهایی با شرکتهای آسترازنکا و فایزر هم دارد. روزنامه رسمی  اندونزی در این مورد نوشت:«سینوواک اصلی ترین واکسنی است که توسط دولت خریداری شده است و بخش اعظم مردم کشور این واکسن را دریافت خواهند کرد. این واکسن ایمن، کارآمد و اثر گذار است و می تواند بحران را در کشور  کنترل کند.»

اندونزی اعلام کرده است تا مارس سال ۲۰۲۲ تمامی ۱۸۱ میلیون نفری که مشمول دریافت واکسن کرونا هستند را واکسینه خواهد کرد.

کد خبر: ۶۷٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha