۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
فراخوان وزیر اقتصاد به مجلس درباره عملکرد سازمان خصوصی سازی
عضو کمیسیون بوجه به " بازار" خبرداد

فراخوان وزیر اقتصاد به مجلس درباره عملکرد سازمان خصوصی سازی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: خیلی ها از عملکرد سازمان خصوصی سازی نسبت به چگونگی پرداخت سود سهام عدالت، علت عدم آزاد سازی آن به همراه مقاومت برخی وزارتخانه ها در عرضه شرکت های دولتی، گله مندند که وزیر اقتصاد در این موارد باید پاسخگو شود.

خبرگزاری بازار: مشکلات سازمان خصوصی گویا پایانی ندارد، از مقاومت برخی وزارت خانه ها در عرضه شرکت ها به بورس گرفته تا آزادسازی سهام عدالت به مردم، چرا که عدالتی آنچنانی در این طرح به چشم نمی خورد.

دولت وقت حدود ۱۳ سال پیش تصمیم گرفت دهک های پایین درآمدی و ضعیف جامعه را در فعالیت های اقتصادی کشور شریک کند. شراکتی البته در قالب سهامدار کردن آنها در فعالیت شرکت های قابل واگذاری دولتی به بخش خصوصی، این طرح شکل اجرایی به خود گرفت تا افراد کم در آمد و مشمولان تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نهادیهای حمایتی از آن بهره ببرند، در چنین شرایطی بود که همه مشمولان کارت (یک میلیونی) سهام عدالت گرفتند، اما پس ار گذشت بیش از یک دهه(به جز افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی)  مبلغی به آنها به عنوان سود سهام تعلق نگرفت.

هر چند در طول این سالها خیلی ها آرزوی دریافت سود سهام عدالت را به گور بردند، اما در روزهای پایانی عمر دولت یازدهم،  وزارت اقتصاد دارایی اعلام کرد؛ پرداخت سود کامل سهام عدالت برای همه رایگان نیست و مشمولان برای این که سودی از این طریق دریافت کنند باید در سامانه ای که تعبیه شده بود، ثبت نام کنند.  

سود سهام عدالتی که نصف شد

 براساس بخشنامه وزارت اقتصاد و اقدام سازمان خصوصی‌سازی، هرکدام از مشمولان برای اینکه سودی مناسب از محل یک میلیون تومان سهام عدالت دریافت کند، باید دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان به دولت بپردازند.

این بدان معنا بود که پس از سالها سهامدار بودن مشمولان این طرح برای این که مالک کامل سهام خود شود باید به دولت پولی هم بدهند. یعنی در طول ۱۰ سال سهامدار بودن (تا سال ۹۶) ۵۰۰ تومان آن آزاد و مابقی مبلغ اقساط را پس از یک دهه انتظار خودش بپردازد.

این درحالی بود که در طول ۱۰ سال گذشته (تا اواخر سال ۹۵) در مجموع ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل سهام شرکت‌های دولتی به مشمولان واگذار شده بود. به گفته مسولان با توجه به اینکه این سهام متعلق به دولت بوده است در نتیجه مشمولان باید مبلغ یک میلیون تومان سهامی را که دریافت می‌کنند از طریق سود سالانه سهامشان پرداخت کنند.

در آن زمان در بخشنامه وزارت اقتصاد برای ثبت نام مشمولان درسامانه (ثبت نام سهام عدالت) آمده بود؛ این افراد فقط تا شهریور ۱۳۹۶ فرصت دارند که بقیه مبلغ را که دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود، پرداخت کنند تا بتوانند بعد از ۱۰ سال صاحب یک میلیون تومان سهام عدالت شوند؛ در غیراین صورت فقط ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت به آنها اختصاص خواهد یافت. که البته این رویه خلاف گفته‌های دولتمردان بود که هر روز شعار سهامدار کردن ضعفا و کم درآمدها را در بوق و کرنا می کردند.

پرداخت سود کمتر به تناسب سهام کم

 بخش قابل توجه مشمولانی که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه محسوب می شوند (به جزو افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار داردند) نتوانستند این مبلغ را بپردازند و فقط عده ای معدود دولت را در این طرح جدید همراهی کردند تا در عمل سهام یک میلیونی عدالت برای مشمولان کم درآمد نصف شود.

بماند اینکه خیلی ها حتی عطای چنین سودی را به لقایش بخشیدند و سراغ افتتاح حساب و اعلام شماره شبا نرفتند. و عدم اعلام ۵ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود موید این موضوع است که رئیس سازمان خصوصی سازی اخیرا اعلام کرد.

حال اواخر هفته گذشته، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واریز سود سهام عدالت (شنبه، سوم اسفند) به حساب مشمولان خبر داد و اعلام کرد؛ مبلغ این سود برای افراد دارای سهام یک میلیون تومانی بالغ بر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی میزان سود سهام عدالت این دوره نیز برای افرادی که یک میلیون سهم دارند، ۲۰۵ هزار تومان تعیین شده و میزان سود افرادی که سهم‌های کوچک‌تری دارند به تناسب کمتر می‌شود.

افرادی که عضو خانواده مشمولان دریافت کننده سود سهام هستند اما بی بهره اند

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد سهام عدالت، مربوط به زمان ثبت نام از افراد جدید برای قرارگیری در صف مشمولان می‌شود.

بنا به این گزارش، از سال ۸۴ تا ۸۷، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی سهامدار عدالت شده که طبق آخرین آمار از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر فوت کرده‌اند اما با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر باقی مانده است و با توجه به عدم پیش بینی قانونی برای ثبت نام جدید، به هیچ وجه، امکان اضافه کردن مشمول جدید در سهام عدالت وجود ندارد.

اکنون جای سئوال است که بالاخره سرنوشت خیلی ها که عضو دهک های پایین درآمدی جامعه هستند و تولد آنها بعد ار سال ۸۷ اتفاق افتاده است اما از مزایای این طرح بی بهره اند، چه می شود؟ خانوارهایی که برخی از اعضای آن سود سهام می گیرند برخی دیگر سهامی ندارند. در حالی که این طرح بنام سهام "عدالت" نام گذاری شده است.

از طرفی مشمولان این طرح اختیاری برای فروش و یا واگذاری آن را ندارند و با وجودی که برگه ای به ارزش ۱ میلیون تومان از حدود ۱۳ سال پیش در دست دارند اما سالانه ۱۰۰ هزار تومان سود به آنها تعلق می گیرد یعنی ماهانه ۸ هزار و سیصد تومان.

وزیر اقتصاد باید پاسخگو شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "بازار" درباره بی عدالتی نسبت به پرداخت سود سهام و علت عدم عضویت اعضای خانوارهای کم درآمدها در کنار وعده های بی عمل مسئولان در آزاد سازی سهام، گفت: مجلس خواهان شفاف سازی سازمان خصوصی سازی در مورد وضعیت سهام عدالت، و چگونگی عدم عرضه شرکت های دولتی به بخش خصوصی است و در اولین فرصت این موضوع پیگیری و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان این که خیلی ها به بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، تماس می گیرند و از عملکرد سازمان خصوصی سازی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت، بحث آزاد سازی سهام و... گله مند هستند، افزود: این موضوع را حتما با وزیر اقتصاد در میان می گذارم و پیگیر موضوع خواهم بود. وزیر اقتصاد در این زمینه باید پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

کد خبر: ۶٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha