۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
برق فیوز پراند؛ مرغ ها قبض روح شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

برق فیوز پراند؛ مرغ ها قبض روح شدند

ساری- قطع مکرر برق به صورت بی برنامه در مازندران برخی از واحدهای صنعتی و مرغداری را در این استان از مدار تولید خارج کرد.

بازار؛ گروه استان ها: برق و گاز در دل زمستان دست به دست هم دادند تا تیشه به ریشه تولید بزنند و قطع مکرر و بی برنامه انرژی، برخی از واحدهای تولیدی استان را به مرز تعطیلی و خاموشی کشانده است.

قطع بی برنامه برق و گاز طی هفته های اخیر و با افزایش مصرف سوخت و برودت هوا در مازندران شدت یافت و اعمال خاموشی داد تولیدکنندگان و صنوف مختلف را درآورده است.

قطع مکرر برق به تولید ضربه می زند
محمدی یکی از تولیدکنندگان و مرغداران با بیان اینکه قطع مکرر و بی برنامه برق به پیکره تولید از جمله مرغداری ضربه زده است، افزود: روزانه چند نوبت یک الی دو ساعت برق قطع می شود و این کار تولید را از کار می اندازد.

وی با اظهار اینکه هر شبانه روز دو مرحله حتی شب ها برق قطع می شود، ادامه داد: قطع مکرر برق منجر به این شده که از برق اضطراری بهره گیریم و متاسفانه اطلاع رسانی از قبل درباره برنامه خاموشی ها صورت نمی گیرد.

این تولیدکننده با بیان اینکه ساعت یک شب تا سه صبح برق قطع بود، افزود: با برق های اضطراری در حال رفع مشکلات هستیم.

خاموشی برق سبب از بین رفتن گله های مرغ می شود
تولیدکننده دیگری با اظهار اینکه ژنراتور امکان دارد براثر حادثه ای خراب شود، افزود: در صورت بروز حادثه و خاموشی تمامی گله های مرغ از بین می رود.

موسوی با بیان اینکه قطعی برق در روزهای اخیر بی سابقه شده است، افزود: در این شرایط کرونایی، قطع بی برنامه برق و لنگ شدن کارها سبب از بین رفتن تولید می شود و خسارت های زیادی را به بار خواهد آورد.

وی با عنوان اینکه باید برنامه خاموشی برق به واحدهای تولیدی به ویژه مرغداری ها اطلاع رسانی شود، خواستار پاسخگویی متولیان امر در این بخش شد.

صنوف مختلف مازندران نیز از قطع بی برنامه برق گلایه مند هستند و به گفته یک نانوای ساروی، قطع برق سبب شد تاخمیرگیری چهار نوبخت پخت را دور بریزم.

نان هایی که بیات می شود
حسینی با اظهار اینکه هر شب خمیرگیری را انجام می دهم، افزود: صبح که به نانوایی امدیم تا شروع به کار کنم با قطع برق مواجه شدم و این مسئله سبب دور ریز شدن خمیر نان شده است.

مشترکان بخش خانگی و دانش آموزان هم دلشان از قطع بی برنامه برق در روزهای اخیر خون شده است، مشکل دسترسی سخت به شبکه شاد از یک سو و قطع مکرر برق از سوی دیگر، این قشر را با چالش های زیادی روبرو کرده است.

متولیان امر افزایش مصرف برق و گاز و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه ها را دلیل قطع پراکنده برق روزهای اخیر در استان عنوان می کنند.

افزایش مصرف دلیل خاموشی ها است
فرزاد سپری مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره دلیل خاموشی های برق پراکنده با بیان اینکه به دلیل افزایش مصرف گاز و برق شاهد خاموشی هایی در برخی مناطق هستیم، از مردم درخواست کرد تا با کاهش یک تا دو درجه دمای منازل و محل کار، مصرف انرژی را مدیریت کنند.

وی با اظهار اینکه این خاموشی های اخیر از قبل برنامه ریزی نشده است از مشترکان خواست تا با کاهش ۱۰ درصدی مصرف، در تامین سوخت پایدار همراهی کنند و افزود:با کاهش ۱۰ درصدی برق مصرف گاز نیروها در واقع ۷۰ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.

سپری شناسایی مراکز استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: همچنین به مشترکان همکار و کم مصرف، پاداش همکاری پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران یادآور شد: خاموشی یک لامپ اضافی و کاهش یک درجه ای دما سبب صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف برق می شود.

وی همچنین با اشاره به طرح تعدید لامپ های معابر از حذف حدود ۱۸ هزار لامپ و صرفه جویی ۴۴۴ مگاوات خبر داد و گفت: اجرای این طرح نیز منجر به کاهش مصرف برق خواهد شد.

قطع مکرر برق در مازندران در حالی است که یک نیروگاه بزرگ درشرق استان و یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در غرب مازندران وجود دارد و متولیان شرکت نفت معتقدند مشکلی در تامین و سوخت رسانی به این نیروگاه ها وجود ندارد.

سوخت نیروگاه تامین می شود
سبحان رجب پور مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی ساری در گفتگو با خبرنگار بازار بااشاره به فعالیت بزرگترین نیروگاه برق در استان در نکا گفت: برای تامین سوخت دوم این نیروگاه برنامع ریزی شده است.

رجب پور ادامه داد: همچنین نسبت به تامین بخشی از سوخت دوم دو نیروگاه علی آباد کتول و نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نیز برنامه ریزی شده و روزانه این طرح انجام می شود.

وی ذخیره سازی سوخت در انبارهای نفت منطقه را مطلوب دانست و گفت: مشکلی از نظر تامین سوخت در شرایط احتمالی افت فشار احتمالی گاز نداریم.

نیروگاه نکا دوگانه سوز است
نیروگاه نکا از ۴۱ سال پیش تاکنون در حال فعالیت است و اولین واحد آن سال ۵۸ وارد مدارد شد و این نیروگاه برای تولید هر کیلووات ساعت برق به سه مترمکعب گاز نیاز دارد.

محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه شبانه روز به ۱۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم، افزود: خط لوله ۷۰۰ کیلومتری از خانگیران تا نیروگاه کشیده شده است و قابلیت دوگازنه استفاده از گاز و مازوت وجود دارد و در فصل زمستان تنهایی جایی که گاز استفاده نمی کند، ما هستیم.

وی با اشاره به مشکلات هزینه های حمل و نقل سوخت مازوت اظهار داشت: همچنین هزینه تعمیرات با سوخت مازوت نیز بالا است.

طی ماه جاری با برودت هوا و افزایش مصرف سوخت، گاز واحدهای تولیدی و صنعتی استان مازندران نیز قطع شد و قطع بی برنامه گاز و برق، ضربه به جان تولید در استان زده است.

کد خبر: ۶۷٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha