۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
باید مقررات واحدی در مرزهای ایران و عراق حاکم شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

باید مقررات واحدی در مرزهای ایران و عراق حاکم شود

الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق با رئیس اتاق ایران دیدار کرد. شافعی در این نشست ضمن تأکید بر آمادگی بخش خصوصی برای گسترش مناسبات تجاری با عراق خواستار حل مشکلات مرزی، گمرکی، بانکی و روادید تجاری شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، هیات تجاری عراقی به ریاست عبدالرزاق الزهیری با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. در این دیدار، ابتدا غلامحسین شافعی از جایگاه بخش خصوصی گفت و اینکه بخش خصوصی می‌تواند در جهت تعالی روابط اقتصادی دو کشور گام‌های محکمی بردارد.

شافعی گفت: مردم ایران به سرزمین و مردم عراق علاقه زیادی دارند و ما باید از این رابطه استثنایی در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی استفاده کنیم. ما به‌عنوان نماینده بخش خصوصی علاقه‌مند هستیم با کشور عراق روابط اقتصادی خود را توسعه و تعالی بخشیم که این به سطح رفاه عمومی مردم دو کشور کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: خوشبختانه دولت‌های ایران و عراق هر دو دید و نگاه خوبی به استراتژی توسعه‌ای دارند و ما به‌عنوان بخش خصوصی می‌توانیم از این فرصت‌ها در جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید در دو کشور استفاده کنیم.

او به موضوع ایجاد شهرک‌های صنعتی در مرزها اشاره کرد و گفت: البته کشورها مسائل و مشکلات خاص خود را دارند ولی امیدوار هستیم که آینده بهتری برای بخش خصوصی دو کشور در پیش باشد. به این دلیل که هر دو کشور پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارند.

شافعی به زمین‌های حاصلخیز در عراق اشاره کرد و گفت: ازآنجایی‌که عراق زمین‌های حاصلخیزی دارد ما می‌توانیم کشت فراسرزمینی را در عراق توسعه دهیم و این زمینه می‌تواند فرصت مطلوبی برای همکاری دوجانبه باشد.

شافعی گفت: یکی از ظرفیت‌های همکاری دو کشور حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت است. توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند تحولی در روابط دو کشور ایجاد کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود توسعه راه‌آهن شلمچه-بصره در اولویت دو کشور باشد.

شافعی به مشکلات حوزه روابط بانکی اشاره کرد و گفت: باید این مشکلات برطرف شود؛ فعالان اقتصادی در مرزهای دو کشور با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. باید قوانین و مقررات مرزی و گمرکی واحدی بر مرزها حاکم باشد. ضمن اینکه بسته شدن بدون اطلاع مرزها آسیب زیادی به تجار می‌زند.

شافعی به موضوع روادید بلندمدت هم اشاره کرد و گفت: باید این موضوع حل شود تا بتوانیم در حوزه مبادلات اقتصادی گام‌های محکم‌تری برداریم و باید اتاق‌های بازرگانی برای حل این مسئله فکری اساسی بکنند.

بعد از آن عبدالرزاق الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق از فرصت‌های اقتصادی میان دو کشور گفت: فرصت‌های اقتصادی زیادی علاوه بر حوزه تجارت در زمینه کشاورزی، صنعت و سرمایه‌گذاری وجود دارد. ما می‌توانیم زمینه همکاری مشترک مثل ساخت کارخانه را باهم داشته باشیم.

الزهیری گفت: حجم تجارت میان دو کشور با توجه به پتانسیل و فرصت‌های موجود، بسیار پایین است. البته من مخالف واردات و صادرات نیستم ولی معتقدم باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور ایجاد و تقویت شود.

او گفت: ما هم می‌دانیم که ایرانیان علاقه زیادی به بازارهای عراق دارند و از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنند. در حال حاضر بانک مرکزی عراق فرصت دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری گذاشته است که می‌توانیم از این فرصت بهره بگیریم.

او ادامه داد: البته درباره این موضع با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم گفت‌وگو شده است.

الزهیری درباره حل مسائل مشکلات بین بانکی گفت: ما می‌توانیم صرافی‌هایی را در ایران و عراق که مورد وثوق و اعتماد کشورهاست، مشخص کنیم و از این طریق کار کنیم.

الزهیری به گذرگاه‌های مرزی اشاره کرد و گفت که گذرگاه‌هایی که در مرز اقلیم کردستان هستند مقررات خاص خود را دارند ولی مرزهای استان‌های جنوبی و مرکزی از قواعد یکسانی تبعیت می‌کنند و با ما هماهنگ هستند.

او به موضوع روادید هم اشاره کرد و گفت: قرار است در کمیسیون اقتصادی درباره آن تصمیم‌گیری شود. شرکت‌های ایرانی مشکلات خود را به وزاتخانه‌های مربوط ارائه دهند تا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود.

الزهیری همچنین از تشکیل شورایاری بازرگانی در عراق خبر داد که قرار است بعد از این در کنار اتاق‌های بازرگانی کارهای خوبی انجام دهند.

بعد از آن شافعی بار دیگر از پایداری روابط میان دو کشور گفت: باید در حوزه صنعت و کشاورزی و دیگر حوزه‌های صنعت سرمایه‌گذاری مشترکی انجام شود.

 او موضوع حل مشکلات ویزای تجاری را خبر خوبی خواند و پیشنهاد کرد برای حل مشکلات تجار دو کشور مرکز داوری تشکیل شود که مشکلات تجار در اتاق‌های بازرگانی حل‌وفصل شود.

بعد از آن رئیس اتاق بغداد از جایگاه بخش خصوصی دو کشور سخن گفت: دولت‌ها باید مسیر فعالیت بخش خصوصی را هموار کنند. البته موضوع داوری هم بسیار مهم است و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

او درباره بازار ایرانیان در بغداد گفت: عراق تصمیم دارد برای ایرانیان بازاری در بغداد در نظر بگیرد که می‌توانند در آنجا اجناس خود را ارائه کنند و سرمایه‌گذاری انجام شود. آن مکان حدود ۶۰۰ واحد فروشگاهی با پارکینگ اختصاصی دارد و فرصت خوبی است که ایران می‌تواند استفاده کنند.

رئیس اتاق بغداد درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت و کشاورزی گفت: این فرصت را باید هر دو کشور غنیمت بشمارند. امیدواریم این موضوع موردتوجه بخش خصوصی و دولت‌ها قرار گیرد. اتاق بغداد آمادگی دارد تا در هر سطحی هیاتی تجاری و اقتصادی از ایران را در عراق پذیرا باشد.

در پایان این دیدار رئیس اتاق ایران گفت: باید ابعاد پیشنهادهای هیات تجاری عراقی بررسی شود و امیدواریم درنهایت تصمیم‌های خوبی در این زمینه گرفته شود.

کد خبر: ۶۷٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha