۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
آغاز فعالیت‌های اکتشافی در حاشیه میدان پارس جنوبی
رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف نفت خبر داد

آغاز فعالیت‌های اکتشافی در حاشیه میدان پارس جنوبی

روایه، رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف نفت از آغاز فعالیت اکتشافی در اطراف میدان پارس جنوبی خبرداد.

به گزارش بازار، حسن روایه با اعلام این خبر افزود: یک دکل اکتشافی با نام پاسارگارد ۱۰۰ نزدیک به میدان پارس جنوبی در حال انجام عملیات اکتشافی است و حفاری آن به اتمام رسیده است.

روایه گفت: آزمایش‌های بهره‌برداری از چاه اکتشافی در حال انجام است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک، نتایج حاصل از آزمایشات بهره‌برداری این چاه که در حاشیه پارس جنوبی است، اعلام خواهد شد.

روایه درباره دیگر فعالیت‌ها نیز افزود: در انتهای سال جاری و سال آینده، در چند منطقه از کشور برنامه حفاری اکتشافی در دستور کار قرار دارد و در استان خوزستان، حد فاصل بین اهواز و خرمشهر، دو دکل جهت حفاری اکتشافی مستقر خواهند شد.

وی گفت: در هیرکان و آرتاداق نیز دستگاه‌هایی جهت حفاری اکتشافی مستقر خواهند شد و در بخش فراساحل نیز عملیات حفاری اکتشافی دیگری نیز آغاز خواهد شد.

روایه افزود: در حال حاضر نیز در نزدیک شهرستان رامشیر، یک دستگاه و همچنین نزدیک شهرستان گناوه، یک دستگاه دیگر در حال حفاری اکتشافی است، در اطراف گچساران نیز حفاری چاه چیلنگلر به اتمام رسیده و عملیات آزمایش بهره برداری روی چاه در حال انجام است.

روایه درباره تعداد چاه‌های اکتشافی در ایران و کمتر بودن آن‌ها در مقایسه با دیگر کشورهای نفتی مثل نروژ، گفت: سیاست‌های کلی وزارت نفت و چشم انداز دیده شده در برنامه پنج ساله، تعیین کننده تکلیف حجمی مدیریت اکتشاف در اکتشافات مخازن هیدروکربوری است و براساس این سیاست‌ها، تعداد چاه‌های اکتشافی و دستگاه‌های حفاری موردنیاز، برای این پنج سال برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: ایران در بحث ذخایرگازی جهان، بعد از روسیه، جایگاه دوم را در اختیار دارد و حدود ۱۸ درصد از کل منابع گازی دنیا را داراست، در حالی که کشوری مثل نروژ جایگاه هفدهم منابع گازی جهان را در اختیار دارد و حدود ۱.۲ درصد از کل منابع گازی جهان را دارا می‌باشد.

رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: در نتیجه طبیعی است که کشور نروژ به دلیل داشتن منابع گازی کم، پتانسیل بیشتری در حوزه اکتشاف میادین گازی جدید متمرکز کند.

روایه گفت: ما براساس نیازمندی‌ها و ماموریت محول شده در چشم انداز، عملیات را برنامه‌ریزی کرده و انجام می‌دهیم و کشورهای دیگر مثل نروژ نیز، براساس نیازمندی‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

روایه افزود: به طور کلی، مقایسه ایران و نروژ از نظر تعداد عملیات حفاری چاه اکتشافی بر اساس رتبه ذخایر هیدروکربوری، درست نیست و باید با کشورهایی که از ذخایر هیدروکربوری بالایی مانند ایران برخوردارند و در شرایط تقریبا مشابه قرار دارند، این مقایسه صورت گیرد.

وی گفت: منطقی است که در کشورهایی با منابع هیدروکربنی بالا، اولویت بر افزایش و نگه‌داشت تولید، متمرکز است.

روایه افزود: در سال گذشته، در اکتشاف منابع هیدروکربوی رتبه نخست را در جهان کسب کردیم و در صورت پایین بودن احتمال موفقیت چاه‌های اکتشافی و جهت افزایش شانس موفقیت، تعداد حفاری چاه‌های اکتشافی نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: البته تأکید می‌کنم که اکتشاف میادین نفتی و گازی جدید نیز یکی از اولویت‌های جدی وزارت نفت است، زیرا نیاز است که ذخیره جدید حاصل از اکتشاف، کاهش ذخایر قبلی در اثر تولید را جبران نموده و رتبه ایران را در ذخایر منابع هیدروکربوری جهان جهت حفظ قدرت سیاسی و چانه‌زنی در اوپک تامین نماید.

رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف بابیان اینکه سیاست کلی ما حمایت از تولیدکنندگان داخلی است گفت: در حوزه حمایت از ساخت داخلی، در صورتی که تولیدکنندگانی بتوانند محصولات با کیفیت که جوابگوی صنعت باشد، تولید کنند، بالطبع از خرید مشابه خارجی آن کالا جلوگیری خواهد شد.

وی در خصوص مته‌های حفاری نوع راک بیت هم گفت: هنوز برخی سایزهای خاص، تولید داخلی نشده است و که اگر تولید شود، اولویت ما استفاده از تجهیزات داخلی است.

روایه افزود: اگر شرکتی ادعا کند که امکان تولید و بومی‌سازی مته‌های حفاری و سایر تجهیزات را دارد، باید قیمت‌های پایین‌تر و از همه مهم‌تر، کیفیت مشابهی را ارائه دهد، زیرا هزینه حفاری چاه‌ها بالاست و نیاز است که ابزار از طول عمر مکفی برخوردار باشند.

کد خبر: ۶۷٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha