۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
گاز به داد برق می‌رسد؛ افزایش ۱۵ میلیون متر مکعبی سهم نیروگاهها| قطعی اخیر، پاسخ وزیر نیرو به کلانتری بود؟
گفتگو با سخنگوی صنعت برق درباره خاموشیهای خبرساز

گاز به داد برق می‌رسد؛ افزایش ۱۵ میلیون متر مکعبی سهم نیروگاهها| قطعی اخیر، پاسخ وزیر نیرو به کلانتری بود؟

قطعی های گسترده برق در چند روز گذشته در حالی اعتراضات زیادی را به همراه داشته که رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق می‌گوید میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها نسبت به هفته گذشته حدود ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. او همچنین در پاسخ به گفته های کلانتری رییس سازمان محیط زیست دلیل اصلی آلودگی هوا را نه نیروگاهها، بلکه خودرو ها و عوامل دیگر دانست.

بازار، گروه انرژی: سهم مازوت در نیروگاه ها به ۷ درصد رسیده است. این خبری که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفتگو با بازار اعلام می کند. این خبر در حالی اعلام می شود که محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی پیشتر در گفتگو با بازار سهم سوخت مایع از سبد انرژی نیروگاه را حدود  ۱۳ درصد اعلام کرده بود. او گفته بود که از ابتدای امسال تا حالا ۸۷ درصد سوخت نیروگاه‌ها از محل گاز تامین شده است. البته سخنگوی صنعت برق  در توضیح این آمار می گوید که به دنبال اعتراضاتی که درباره مصرف مازوت در نیروگاه ها شد شرکت ملی گاز سرانه گاز تحویلی به نیروگاه ها را افزایش داده است.

اما در حالی این مقام مسئول در صنعت برق از افزایش حدود ۱۵ میلیون مترمکعبی گاز تحویلی به نیروگاه ها نسبت به هفته گذشته خبر داده که روز گذشته خاموشی های گسترده در بخش خانگی حسابی خبر ساز شده است. خاموشی که در ابتدا مسئولین شرکت توزیع برق تهران آن را عادی و تعمیرات دوره ای اعلام کردند، به نظر می رسد ناشی از تعطیلی نیروگاه های مازوت سوز  بوده است. تعطیلی که بلافاصله بعد از صحبت های عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست رخ داده است.

او گفته بود که روزی  دو ساعت خاموشی داشته باشیم بهتر از این است که در نیروگاه ها مازوت بسوزانیم.   این در حالی است که بسیاری قطعی های گسترده شبکه برق در روز گذشته را به نوعی پاسخ رضا اردکانیان به عیسی کلانتری می‌دانند که  سخنگوی صنعت برق می‌گوید که خاموشیها به دلیل خارج شدن چند نیروگاه مازوت سوز از مدار بوده است.

برای بررسی بهتر وضعیت تولید نیروگاه ها به گفتگو با مصطفی رجبی مشهدی پرداخته ایم که متن آن را در ادامه می خوانید:

* رییس سازمان محیط زیست به تازگی اعلام کرده که روزانه ۲ ساعت خاموشی داشته باشیم بهتر از این است که مازوت در نیروگاه‌ها بسوزانیم. این حرف تا چه اندازه منطفی است؟
من اظهار نظر آقای کلانتری را قضاوت نمی کنم. اما باید تاکید کنم که  در حال حاضر بیشتر آلودگی هوا در بافت های مرکزی شهرهاست. بنابر این ادعا که مهم ترین دلیل آلودگی هوا نیروگاه ها و مصرف مازوت در آنهاست به هیچ وجه درست نیست. ریشه آلودگی هوا را باید در خودروهای آلاینده و سایر موارد جستجو کرد.

* قطعی گسترده برق یک روز بلافاصله بعد از صحبت های آقای کلانتری صورت گرفته است. آیا این پاسخ وزارت نیرو به صحبت های رییس سازمان محیط زیست بوده است؟
هیچ واکنشی درکار نیست. وزیر نیرو و سایر مسئولان در روزهای گذشته چندین بار اعلام کرده بودند که اگر مصرف گاز کاهش پیدا نکند خاموشی خواهیم داشت. جدای از این به دلیل عدم استفاده از مازوت چندین نیروگاه از مدار خارج شده اند که همین مساله چند ساعتی تامین برق را با چالش مواجه کرد.

البته مدیرعامل شرکت ملی گاز به تازگی اعلام کرده که هیچ نقشی در تعیین سوخت مصرفی نیروگاه ها ندارد. آیا نیروگاه ها به خواست خود به سراغ استفاده از مازوت رفته اند؟

نیروگاه ها تنها سوختی که به آنها تحویل داده می شود را می سوزانند. وقتی گازی وجود ندارد یا مقدار آن بسیار کم است، نیروگاه ها برای تامین برق خانوار چاره ای جز استفاده از مازوت ندارند. جدای از مساله آلایندگی مازوت باید تاکید کنم که استفاده از این سوخت هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه ها را افزایش داده و به دلیل بار مالی که برای آنها دارد، استفاده از آن به هیچ وجه مطلوب آنها نیست.

سهم مازوت از سوخت مصرفی در نیروگاه ها حدود ۷ درصد است. البته  میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده و به حدود ۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است

در حال حاضر چه میزان مازوت درنیروگاه ها سوخته می شود؟  
سهم مازوت از سوخت مصرفی در نیروگاه ها حدود ۷ درصد است. البته باید تاکید کنم که این سوخت بیشتر در مناطقی استفاده می شده که مشکل آلایندگی کمتری داشته اند. البته باید تاکید کنم که میزان گاز تحویل به نیروگاه ها حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرده و به حدود ۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.  

* شرکت گاز مدعی است که میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها را افزایش داده است. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
در حال حاضر روزانه حدود ۹۰ میلیون مترمکعلب گاز تحویل نیروگاه ها داده می شود که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

بر اساس هدف گذاری تعیین شده باید  تا پایان دولت دوازدهم ۲۰  هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور نصب شود. بر اساس آمار موجود حدود ۱۸ هزار مگاوات ظرفیت جدید تا کنون نصب شده و امیدواریم در مدت باقی مانده ۲ هزار مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود

* در روزهای گذشته شاهد قطعی های مکرر و نوسانات شدید بودیم. بسیاری دلیل این مشکلات را کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق دانسته و مدعی اند که نیروگاه های کشور متناسب با نیاز کشور توسعه نیافته اند؟
بر اساس آمار موجود سالانه حدود ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است. با این اوصاف نمی توان ادعا کرد که سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یافته است.

* اما در دولت های قبل سالانه حدود ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد می شده است. با این اوصاف کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق بیراه نیست؟
بر اساس هدف گذاری تعییین شده باید تا پایان دولت دوازدهم ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور نصب شود. بر اساس آمار موجود حدود ۱۸ هزار مگاوات ظرفیت جدید تا کنون نصب شده و امیدواریم در مدت باقی مانده ۲ هزار مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود. با این اوصاف نمی توان دولت را متهم به کوتاهی در این زمینه کرد. جدای از ایجاد نیروگاه های فیزیکی  در دو سال گذشته با کنترل رشد مصرف  نیروگاه های مجازی در کشور ایجاد کردیم.

استخراج بیت‌کوین توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌شود و ممکن است این شرکت یک همکار خارجی نیز داشته باشد. اما این کار بر اساس ضوابط بوده است

* در روزهای گذشته اخبار و تصاویر متعددی درباره استخراج رمز ارزها توسط چینی ها در کشور منتشر شده است. آیا کمبود برق و آلودگی هوای روزهای اخیر می‌تواند ناشی از فعالیت استخراج رمز ارز باشد؟
استخراج بیت‌کوین توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌شود و ممکن است این شرکت یک همکار خارجی نیز داشته باشد. اما این کار بر اساس ضوابط بوده است. جدای از این مساله آلودگی هوای کلان شهرها در فصول سرد سال پدیده  تازه ای نیست و بیش از یک دهه است که با آن مواجه هستیم. بدون شک مسلماً هر فعالیتی که نیاز به مصرف انرژی های فسیلی داشته باشد در آلوده کردن هوا سهیم است اما اینکه عامل اصلی کمبود برق در کشور را این صنعت بخواهیم بدانیم، یک باور کاملا اشتباه است.  

کد خبر: ۶۷٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha