۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
پایگاه‌های صادراتی برای معرفی محصولات دانش‌بنیان به کشورهای همسایه ایجاد شود
در نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای توسعه صادارت دانش‌بنیان مطرح شد

پایگاه‌های صادراتی برای معرفی محصولات دانش‌بنیان به کشورهای همسایه ایجاد شود

نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای توسعه صادارت دانش‌بنیان و خلاق با حضور روسای فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست هم‌اندیشی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با روسای فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان برگزار شد. در این نشست، راهکارهای توسعه صادارت دانش‌بنیان و خلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران و رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان، مساله بازار است، گفت: اثرات تحریم، بازار غیررقابتی داخل، بازارهای سنتی و شرکت‌های وابسته فرصت چندانی برای جوان‌ها و تازه واردها باقی نمی‌گذارند.

کلاهی با بیان اینکه برای تدوین طرح جهش تولید دانش‌بنیان با نمایندگان مجلس تعاملات بسیاری داشتیم، گفت: استقبال می‌کنیم تا ارتباطات و تعاملات بین نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های اتاق ایران و تشکل‌های تخصصی تقویت شود تا با تدوین قوانین مناسب با وضع اقتصاد و جامعه، امور کسب و کارها در کشور تسهیل شود.

کلاهی معتقد است: صنایع قدیمی و سنتی نیازمند دگردیسی هستند و باید کمک کنیم تا ضمن درک اهمیت تحول دیجیتال، فرآیند انتقال را به درستی پیاده‌سازی کنند.

کلاهی در ادامه با تاکید بر اینکه احتیاج به سازوکاری برای تعامل مداوم با مجلس داریم، پیشنهاد راه‌اندازی کمیته مشترک با فراکسیون مرزنشینان و شرکت‌های عضو اکو با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را مطرح کرد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات در منطقه ارائه کنند و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان هم به عنوان دبیرخانه این کمیته هماهنگی امور را برعهده گیرد.

مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران نیز ضمن خوشامدگویی به نمایندگان مجلس و حاضران در نشست، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری جهش تولید برای امسال، تمام تمرکز مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات را بر شناسایی و توانمندسازی شرکت‌هایی که محصولات صادرات محور تولید می‌کنند، قرار داده‌ایم.

پس از آن، سحر بنکدارپور دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه نقش حلقه واسط میان تجار و شرکت‌های سنتی با استارتاپ‌ها و کسب‌و کارهای جوان را داریم، گفت: بزرگترین هدف ما گسترش بازارهای تجاری است تا محصولات دانش‌بنیان و فناور علاوه بر بازار داخلی، به کشورهای دیگر هم صادر شوند.

او پیشنهاد راه‌اندازی پایگاه‌های صادراتی در کشورهای همسایه و اکو را مطرح کرد و گفت: با همکاری فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون کشورهای عضو اکو مجلس شورای اسلامی می‌توانیم پایگاه‌های صادراتی را در این کشورها ایجاد کنیم و برای بازاریابی محصولات دانش‌بنیان هم می‌توانیم نمایشگاه‌های دائمی راه‌اندازی کرده تا این محصولات را به بازارهای جدید ارائه کنیم.

بخش‌های مختلف اقتصاد پذیرای نوآوری نیستند
فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور باید از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود استفاده کرد، افزود: متاسفانه هنوز نتوانستیم صنایع را از روشهای سنتی به سوی دانش روز و فناوری سوق بدهیم. بخش‌های مختلف اقتصاد پذیرای نوآوری نیستند و لازم است دولت و حاکمیت بسترهای مناسبی برای نسل جوان مهیا سازد.

مالکی با اشاره به اینکه ۱۶ استان ایران با ۱۵ کشور هم‌مرز است، گفت: اخیرا در مجلس با راه‌اندازی فراکسیون مرزنشینان ظرفیتی ایجاد شده تا با فعال کردن دیپلماسی قدم‌های جدی در منطقه و کشورهای همسایه برداشته شود. بخش‌های مختلفی در کشور از جمله سفرا، وزارت خارجه و ۱۶ دستگاه دولتی که به نحوی با مقوله صادرات و واردات در ارتباط هستند و مسئولیتی دارند را هماهنگ ساختیم تا راهکارهایی برای برون رفت از این سردرگمی و توسعه روابط تجاری منطقه پیدا کنیم.

ضرورت احیای ساختارهای اقتصادی
در ادامه ولی اسماعیلی به عنوان رئیس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو با بیان اینکه زمان پوست‌اندازی در ساختارها رسیده، گفت: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود به احیای ساختارها اشاره کرده‌اند. در حال حاضر در تبصره یک مصوبه ۹۹، مشوق‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده که اثرات مثبتی هم داشته است باید این مشوق ها را به تبادلات بین‌المللی هم تسری بدهیم تا پشتوانه‌ای برای بازسازی مناسبات اقتصادی شود.

کد خبر: ۶۷٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha