۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
احتمال ابتلای ۵۵۰ هزار تا ۴.۴ میلیون نفر به کرونا
مدل سازی های اقتصادی امریکایی و کانادایی نشان داد

احتمال ابتلای ۵۵۰ هزار تا ۴.۴ میلیون نفر به کرونا

از زمانی که اخبار در مورد ابتلای مردم به ویروس کرونا در چین منتشر شد، مقایسه نرخ ابتلا و تبعات انسانی و اقتصادی این ویروس با ویروس سارس آغاز شد ولی اخیرا دو دانشگاه ام ای تی امریکا و لاوال کانادا با مدل سازی پیش بینی های تازه ای در مورد تاثیرات انسانی و اقتصادی ویروس کرونا ارایه داده اند.

بازار-مونا مشهدی رجبی: زمانی که ویروس کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد، تجربه انتشار سارس در سال ۲۰۰۳ در این کشور تداعی شد. برخی انتظار داشتند این ویروس هم به سرعت کنترل شود .ولی به نظر می رسد تاثیر این ویروس روی اقتصاد دنیا بسیار بالاتر خواهد بود. مرکز مطالعات دانشگاه MIT مطالعه ای در مورد تاثیر کرونا روی اقتصاد دنیا بر مبنای اطلاعات و داده های مربوط به انتشار سارس منتشر کرده است که حاوی اطلاعات بسیار مهمی است.

 طبق این مطالعه و بعد از مقایسه با شرایطی که دنیا در جریان شیوع سارس تجربه کرده بود، اقتصاد و بازارهای مالی دنیا هزاران میلیارد دلار زیان خواهند دید. این مرکز مطالعاتی در سال ۲۰۰۴ هم مطالعه ای در مورد تاثیر سارس تهیه کرده بود و هزینه ناشی از شیوع سارس را برابر با ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد. این هزینه شامل هزینه های مستقیم درمان مبتلایان به سارس وهزینه های ناشی از اختلال در سفرهای درون شهری و بیرون شهری و بین کشوری و اختلال در تجارت چین بود. طبق این مطالعه سارس ۸۰۹۸ نفر را درگیر کرد و ۷۷۴نفر جان خود را از دست دادند. در ان زمان نرخ مرگ ناشی از ابتلا به ویروس سارس برابر با ۹.۶ درصد بود. اما ویروس کرونا تا روز ۲۰ ماه فوریه سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷۸ هزار نفر را در دنیا درگیر کرده بود و ۲۴۶۶ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده بودند. در واقع  تنها ۳ درصد از مبتلایان به این ویروس در دنیا جان خود را از دست داده اند. طبق این آمار، نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا ۳۳ درصد نرخ مرگ و میر ناشی از سارس است ولی سرعت ابتلای به آن بسیار بالاتر است. به گونه ای که تا روز ۲۰ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی شمار مبتلایان به این ویروس در دنیا ۶۸۰۰ درصد  بیش از شمار مبتلایان به سارس از زمان شروع تا زمان کنترل کامل آن ویروس بود.

۵۵۰ هزار نفر مبتلا خواهند شد

مدل سازان حوزه  اقتصاد و بهداشت در دانشگاه لاوال کانادا هم در این مطالعه با دانشگاه MIT همکاری کردند. آنها با استفاده از شاخص های مهم زمانی و مکانی و ویژگی های ویروس از جمله سرعت انتقال اقدام به یک مدل سازی کامپیوتری کردند تا پیش بینی هایی در مورد میزان مبتلایان و تبعات اقتصادی انتشار این ویروس را ارایه دهند. آنها دو سناریو را در نظر گرفتند که یک سناریو را سناریوی خوش بینانه و یکی را سناریوی بدبینانه  معرفی کردند. 

 طبق این مطالعه درخوش بینانه ترین حالت تا انتهای دوره شیوع این ویروس بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر در دنیا به کرونا مبتلا خواهند شد و در سناریوی بدبینانه شمار مبتلایان به ویروس به ۴.۴ میلیون نفر می رسد که در هر دو حالتهزینه های بالایی به اقتصاد دنیا تحمیل می شود. 

 پژوهشگران دانشگاه لاوال با مقایسه مبتلایان به سارس وهزینه ای که این ویروس به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است با سناریوهای پیش رو در مورد کرونا  نوشتند:« اگر ۸۰۹۸ ابتلا به سارس هزینه ای برابر با ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل کرد، هزینه ناشی از ابتلای ۵۵۰ هزار نفر به این ویروس بالغ بر ۲.۷ هزار میلیارد دلار خواهد بود و اگر سناریوی بدبینانه محقق شود  این هزینه بیشتر خواهد شد.»

موسسه بروکینگز هم در مطالعه  دیگری به مقایسه اثرات اقتصادی این دو ویروس پرداخت و نوشت: «باید در نظر داشت که ویروس ریسک های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا روی اقتصاد دنیا بسیار بزرگتر از ویروس سارس است زیرا اقتصاد چین ساختار پیچیده تری دارد و اقتصاد دنیا در هم تنیده تر و وابسته از اقتصاد در سال ۲۰۰۳ است.»

 دولت چین هم بر اهمیت مساله اذعان کرد

بزرگی این بحران به اندازه ای است که مقامات دولتی چین در مصاحبه ای تلویزیونی رسما اعلام کردند: «تاثیر شیوع ویروس کرونا روی اقتصاد کشور غیر قابل اجتناب است. در ضمن علاوه بر تزریق بانک مرکزی چین به اقتصاد برای حفاظت از اقتصاد در مقابل کرونا، سیاستهایی برای کاریابی و حمایت از کسب و کارهای کوچک هم در نظر گرفته شده است.»

این خبر در شرایطی منتشر شد که هفته گذشته وزیر امور اقتصادی چین از رشد اقتصادی کشور خبر داده بود و از وضعیت اقتصادی کشور علیرغم بحران ناشی از کرونا ابراز خرسندی کرده بود.شاید بی اهمیت انگاری مقامات چینی در ابتدای شیوع این ویروس بود که باعث شد تا این چالش انسانی این قدر سریع منتشر شود و جان تعداد زیادی انسان را در دنیا تهدید کند و هزینه کلانی را به اقتصاد چین و به تبع آن به اقتصاد دنیا تحمیل کند.

باید در نظر داشت که شیوع این بیماری در کشورهای خاورمیانه و اروپایی باعث شده است تا نگرانی ها در مورد احتمال تحقق سناریوی بدبینانه افزایش یابد. سناریویی که فارغ از آسیب وارد کردن به اقتصاد دنیا می توان دهها هزار نفر را در دنیا از بین ببرد و بحرانی انسانی در دنیا ایجاد کند.

کد خبر: ۶٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha