۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
بانک مرکزی با «طرح بانکداری» موافقت کرد
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک مرکزی با «طرح بانکداری» موافقت کرد

خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت رئیس بانک مرکزی با کلیات «طرح بانکداری» خبر داد و عنوان کرد: کمیسیون این طرح را تا یکی دو ماه آینده به صحن علنی خواهد فرستاد.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با تصویب طرح بانکداری اظهار کرد: اصلاح بانکداری سالهاست که از طرف کارشناسان و متخصصان مطالبه می شود و تلاش هایی هم در حوزه اجرایی شده است.

وی افزود: با اینکه بسیاری از سیاست گذاران در بیان و عبارات مختلف به ضرورت این موضوع اذعان دارند، اما تاکنون هیچ لایحه ای از سوی دولت برای اصلاح نظام بانکداری به مجلس شورای اسلامی ارسال نشد و به همین دلیل هم مجلس دست به کار شد و طرح بانکداری را ارائه داد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت رئیس بانک مرکزی با کلیات این طرح خبرداد و عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح را تا یکی دو ماه آینده به صحن علنی خواهد فرستاد و در صورت تأیید در صحن علنی به یکی از مصوبات تاثیرگذار و مهم در حوزه بانکداری تبدیل خواهد شد.

در ادامه، دکتر بهاء الدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل بانکی گفت: قرار بود که قانون «عملیات بانکی بدون ربا» مصوب دهه ۶۰ پس از پنج سال مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد که متاسفانه اصلاح اساسی انجام نشد.

وی افزود: اشکالاتی که در نظام و سیستم بانکی ما وجود دارد در قوانین نیست یعنی اکثریت فکر می کنند مشکل از قوانین ماست درصورتیکه وقتی ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است بانک مرکزی و بانکداری آن هم دولتی می شوند.

کارشناس مسائل بانکی گفت: بعید می دانم که سرانجام این طرح موفقیت آمیز باشد مگر اینکه بانک به عنوان واسطه وجوه تعریف شود نه اینکه به عنوان متولی اصلی، خودش عملیات را انجام دهد و به سمت بنگاه داری حرکت کند.

حسینی هاشمی با بیان اینکه خلق پول جزو ذات بانکهاست تأکید کرد: مهم این است که جلوی افزایش پایه پولی از محل استقراض و پولهای بدون پشتوانه گرفته شود.

کارشناس مسائل بانکی با اظهار اینکه منابع ریالی بانکها، تقاضای داخل را کفایت نمی کند گفت: ما باید برای واردات و اعتبارات بین المللی مان کار کنیم تا اقتصاد از بخش دولتی خارج شود.

کد خبر: ۶۷٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha