۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
سرخس و مشهد برای دومین بار به لرزش درآمدند؛ پس‌لرزه‌ها روی گسل شایعات
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سرخس و مشهد برای دومین بار به لرزش درآمدند؛ پس‌لرزه‌ها روی گسل شایعات

مشهد- وقوع زمین‌لرزه به بزرگی ۴.۲ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲۲ و ۵۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه دوشنبه‌شب تاکنون با وقوع سه زمین‌لرزه دیگر در صبح سه‌شنبه در شهر مشهد مقدس و سرخس ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار بازار صبح سه‌شنبه نیز مقارن ساعت ۱۰ و ۴۷ دقیقه و ۴۶ ثانیه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ شهرستان سرخس را به لرزه درآورد که پس از گذشت حدود یک ساعت و مقارن ساعت ۱۰ و ۵۳ دقیقه و ۷ ثانیه برای دومین بار این شهر با لرزش دیگری به بزرگی ۲.۶ ریشتر موجب ایجاد دلهره در بین شهروندان شد.

گفتنی است صبح سه‌شنبه هم چنین در ادامه پس‌لرزه‌ها مقارن ساعت ۱۱ و ۱۴دقیقه و ۲۰ ثانیه نیز به دلیل وقوع زمین‌لرزه در منطقه سنگ سفید با بزرگی ۳.۶ ریشتر یک‌بار دیگر این لرزش‌ها در مشهد مقدس احساس و ساختمان‌ها برای چندثانیه‌ای به خود لرزید.

پس‌لرزه در شبکه‌های اجتماعی
به گزارش خبرنگار بازار زمین‌لرزه شامگاه دوشنبه به دلیل شدت لرزش‌ها موجب ایجاد رعب و وحشت در بین بسیاری از شهروندان و روستائیان در شهرستان‌های مشهد، فریمان و تربت‌جام شد.

به دلیل قرار داشتن کانون زمین‌لرزه در مرز دو شهرستان مشهد و فریمان و نزدیکی به مراکز جمعیتی روستایی شامل روستاهای «گیامی» و «دم روباه» در بخش رضویه مشهد بسیاری از ساکنان این مناطق شب گذشته را تا پاسی از صبح در خارج از منزل سپری کردند.

هم‌چنین صبح سه‌شنبه با وقوع نخستین حادثه جاده‌ای شایعه ریزش کوه و جان باختن دو تن از شهروندان فریمانی در شبکه‌های مجازی شدت و قوت گرفت.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با اتشار تصاویری از دیوار های شکسته و یا فروریخته سعی کردن تا عمق خسارت ها را بیش از گفته های مسئولان نشان دهند و ریزش کوه را عامل جان باختن دو تن از شهروندان فریمانی عنوان کردند.

احتمال خسارات جزئی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در همین رابطه بابیان اینکه تا این لحظه مصدوم و جان‌باخته‌ای از زلزله شب گذشته گزارش نشده است به رسانه‌ها گفت: طبق گزارش معاون عمرانی فرماندار مشهد، از بخش رضویه بر اساس رصدی که به‌ویژه در سه روستای چلمه سنگ، دم روباه و گیامه به عنوان مرکز اصلی زلزله انجام‌شده، تلفاتی نداشتیم.

حجت علی شایان فر اظهار کرد:  نیمه‌شب گذشته فرماندار فریمان بازدید میدانی از محل داشته و خوشبختانه خسارت جانی گزارش نشده است، البته احتمال خسارات خیلی جزئی در اماکن خشت و گلی وجود دارد که باید بررسی بیشتری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی همچنین در مورد شایعه مرگ دو سرنشین خودروی پراید در سفید سنگ به دلیل ریزش کوه توضیح داد: این موضوع ظاهراً یک حادثه جاده‌ای بوده است.

آماده‌باش تیم‌های امدادی
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه گزارش خسارت ناشی از زلزله در شهرستان‌های این استان اعلام‌نشده است. اعلام کرد:  در پی وقوع زلزله ۴.۲ ریشتری در سفید سنگ فریمان تاکنون سه تیم به محل اعزام شدند، یک تیم در شعبه فریمان، ۲ تیم در هلال‌احمر تربت‌جام و یک تیم نیز در شعبه مشهد در آماده‌باش هستند.

مجتبی محمودی  اعلام کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت و حتی مواردی مثل ترک‌خوردگی شکستگی شیشه گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: در حال تماس با دهیاران و فرمانداران و حتی اعضای شورای روستا هستیم تا اطلاعات کامل به دست بیاوریم و تا الآن هیچ گزارش خسارتی نداشتیم.

محمودی بابیان اینکه مردم امشب هوشیار بخوابند، اظهار کرد: مردم ضمن حفظ آرامش خود از خوابیدن زیر لوستر و مکان‌های که احتمال افتادن شکستنی است، خودداری کنند.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی بابیان اینکه مردم در هنگام وقع زلزله نباید از آسانسور استفاده کنند، ادامه داد: داشتن یک ساک اضطرار که در آن ملزومات ضروری مانند پاور بانک، جیره خشک، لباس گرم و عابر بانک است، همراه همشهریان باشد.

کد خبر: ۶۷٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha