۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
تولید سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در ایران
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرد

تولید سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در ایران

سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود.

به گزارش بازار، «بهرام سبحانی» افزود: از این میزان ۱۶ میلیون در داخل مصرف می شود و ۱۴ میلیون تن فولاد نیز در شرایط سخت تحریمی باید روی ریل صادرات قرار گیرد.

وی اظهارداشت: در اوج صادرات بعد از برجام شرکت های تولید کننده در کشور توانسته اند هشت میلیون تن فولاد صادر کنند پس صادرات ۱۴ میلیون تن فولاد در چنین شرایطی به هیچ وجه امکان ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه ضمن اشاره به موضوع قیمت گذاری فولاد در بورس گفت: شیوه نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که ابلاغ شده و روش های که برای قیمت پایه فولاد در نظر گرفته اند خود به تنهایی مشکل ساز نیست.

وی افزود: کالا با یک قیمت پایه در بورس عرضه و روی قیمت پایه رقابت می شود و در نتیجه یک قیمت نهایی به عنوان قیمت کشف شده مبنای معاملات قرار می گیرد اما اشکال از آنجا شروع می شود که در کنار این شیوه نامه دستور العمل دیگری صادر شده که بر اساس این دستورالعمل به شرکت ها بصورت ماهیانه سهمیه عرضه داده اندکه هر شرکتی چند درصد محصول خود را به اجبار باید در بورس عرضه کند.

سبحانی بیان داشت: این اصلا پیش شرط صادرات برای شرکت هاست که اگر این کار را نکند علاوه بر اینکه تخلف است اجازه صادرات هم به آنها نمی دهند.

وی ادامه داد: جمع سهمیه های که تعیین کرده اند نزدیک به دو برابر نیاز داخل است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: می گویند شرکت های فولادی محصولات خود را در بورس عرضه کنند در صورت عدم خرید ازسوی خریداران محصول مازاد را صادر کنند.

وی افزود: خریدار خارجی پشت درب بورس حضور ندارد که شرکت ها کالای خود را در بورس عرضه کننداگر کسی نخرید به خریدار خارجی بفروشند.

سبحانی بیان داشت: امروز جنسی که صادر می شود سه ماه پیش قراردادآن بسته شده است.

وی تصریح کرد: تولید کننده خارجی که نیاز به شمش دارد از قبل برنامه ریزی می کند تا در موعد مقرر شمش به کارخانه برسد اینطور نیست که بگن در بورس عرضه کن اگر نخریدند محصول خود را صادر کن باید برای صادرات سهمیه منظور شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد یادآورشد: از سال ۱۳۸۲ که بورس راه افتاده تا دوسال قبل همین چرخ داشت می چرخید تازه تولید فولاد در کشور افزایش پیدا کرده اصلا جای نگرانی نیست این مداخلات است که کار را خراب می کند.

کد خبر: ۶۷٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha