۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
۱۹۰۰میلیارد دلار ضرر کرونا به اقتصاد جهان
افزایش نگرانی در قاره اروپا

۱۹۰۰میلیارد دلار ضرر کرونا به اقتصاد جهان

شیوع ویروس کرونا یک معضل بزرگ در دنیا است. این ویروس ضمن تهدید کردن سلامت جامعه نیازمند اجرای سیاستهایی برای مقابله با شیوع است و این سیاستها شامل تعطیلی واحدهای صنعتی، تولیدی، تفریحی ،آموزشی و فرهنگی و قرنطینه کردن شهرها است که همه می تواند برای اقتصاد هزینه بر باشد.

بازار-مونا مشهدی رجبی: ویروس کرونا دیگر مشکل اقتصادی چین نیست بلکه مشکلی است که سلامت مردم دنیا را هدف قرار داده است. در روزهای گذشته افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در کشورهای ایران و عراق و کویت و دیگر کشورهای خاورمیانه در صدر اخبار دنیا بود. در همین زمان بود که خبر قرنطینه ۱۰ شهر بزرگ در ایتالیا به گوش رسید زیرا در تمامی این شهرها گزارشهایی از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ایتالیا بعد از چین بالاترین شمار مبتلایان را دارد  که بالغ بر ۸۵۰ نفر است و نگرانی در مورد انتشار این ویروس از ایتالیا به دیگر کشورهای منطقه یورو باعث شده است تا درخواستهایی مبنی بر بستن مرزهای کشور به روی ساکنان دیگر کشورهای اروپایی مطرح شود.در کره جنوبی هم بالاترین وضعیت هشدار اعلام شده است.

در تمامی کشورهای درگیر این بحران، تعطیلی مدارس و مراکز تفریحی و فرهنگی اولین گام بود و سپس قرنطینه کردن شهرها برای ممانعت از انتقال ویروس به دیگر شهرها مطرح شد. سیاستی که در چین و ایتالیا به کار گرفته شده است و طبق گزارش های مقامات بهداشتی این کشورها سیاستهایی اثر بخش برای ممانعت از شیوع ویروس به دیگر شهرها است.

 سازمان بهداشت جهانی در روز گذشته جلسه ای تشکیل داد و در مورد احتمال اپیدمی شدن این ویروس در دنیا هشدار داد. این سازمان در گزارش خود اعلام کرد:« احتمالا ویروس حتی پیش از اینکه ما آن را شناسایی کنیم، وجود داشته است و افراد بدون اینکه در این زمینه اطلاعات داشته باشند، این ویروس را منتشر کردند و به همین دلیل باید مقابله با انتشار آن جدی گرفته شود.» این سازمان در مورد مشاهده ابتلا به این ویروس در ژاپن بعد از سفر یک کشتی تفریحی از کره جنوبی و مشاهده افراد بیمار در سنگاپور بعد از برگزاری اجلاسی تجاری در این کشور خبر داد و گفت: «پرهیز از برگزاری جلسات و گردهم آیی ها اولین و اصلی ترین رکن مبارزه با ویروس است زیرا هنوز راه درمان یا واکسنی برای آن کشف نشده است.»

عکس العمل بازارها

اما بازارها و اقتصادهای دنیا هم به خبر انتشار ویروس در اروپا و خاورمیانه عکس العمل نشان دادند. به عنوان مثال بازار نفت که در هفته گذشته با افزایش اندک قیمت روبرو شده بود و کارشناسان در مورد از بین رفتن شوک منفی روی بازار نفت در پی کاهش نرخ رشد شمار مبتلایان به ویروس در چین سخن می گفتند، در روزهای اخیر بازهم افت قیمت را تجربه کرد. مساله مهم تر اینکه سیتی بانک امریکا پیش بینی تازه ای در مورد قیمت  و تقاضای نفت ارایه داد و بر طبق این پیش بینی متوسط قیمت نفت در فصل اول سال جاری بین ۳۶ تا ۴۲ دلار اعلام شد. سیتی بانک در گزارش خود نوشت: «کاهش سفرهای هوایی از چین باعث شد تا تقاضا برای سوخت هواپیما که اصلی ترین و مهمترین فراورده مصرفی نفت در دنیا است کاهش یابد. هم اکنون که مواردی در دیگر کشورها مشاهده شده است، پروازهای دیگری هم لغو می شود و ممکن این روند حداکثر تا ۲ ماه آینده ادامه داشته باشد. در این شرایط تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی کاهش زیادی خواهد داشت و بازار با سرعت زیادی در مسیر افول قیمت حرکت می کند.»

نشریه بارونز دراین مورد نوشت: «در برخی از کشورهای خاورمیانه اطلاعاتی در مورد شمار مبتلایان به این ویروس منتشر نشده است و به نظر می رسد دلیل این مساله عدم ارایه اطلاعات صحیح است. به عنوان مثال امارات هر روز میلیونها مسافر از کشورهای دیگر دارد که تعداد زیادی از آنها چینی ومسافرانی از دیگو کشورهای خاورمیانه هستند، ولی این کشورخبری در مورد شیوع این ویروس منتشر نکرده است که دلیل آن نگرانی از تاثیر ویروس روی صنعت توریسم کشور به عنوان اصلی ترین و مهمترین منبع درآمدش است. اما این مساله بسیار جدی است و اگر با شیوع ویروس مقابله نشود و راهکارهای لازم در پیش گرفته نشود، با بحرانی جدی در سلامت و اقتصاد مواجه خواهیم بود.»

ادوارد مویا تحلیل گر اقتصادی هم در مصاحبه ای به نشریه بارونز گفت: «بدون شک اثرات اقتصادی  ناشی از انتشار این ویروس روی کشورهای دنیا بسیار زیاد است ولی باید در نظر داشت که این اثر کوتاه مدت است و در صورت برخورد اصولی با این ویروس و ممانعت از انتشار آن می توانیم از فصل بعد، شاهد عملکرد عادی اقتصاد باشیم. افت قیمت نفت در بازار جهانی، افزایش بی سابقه قیمت طلا  و دلار و نوسانات زیاد در بازارهای سهام هم در نتیجه نگرانی در مورد ویروس و تبعات ان است و با حل شدن این معضل تمامی این نوسان های بیمارگونه بازارها متوقف می شود.»

وی ادامه داد: «اقتصاد امروز دنیا مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته هستند. آسیب اقتصادی یک کشور، روی راندمان اقتصاد دنیا اثر دارد. بنابراین نه تنها کشورهای درگیر ویروس در سال جاری با چالش اقتصادی مواجه خواهند بود بلکه کشورهای طرف تجارت با این کشورها  نیز آسیب را متحمل می شوند. این وضعیتی است که دهکده جهانی در سال ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد.»

پیش از این صندوق بین المللی پول هزینه ناشی از انتشار ویروس کرونا روی اقتصاد دنیا را برابر با ۱.۱ هزار میلیارد دلار اعلام کرده بود ولی با توجه به افزایش شیوع این بیماری به خصوص در کشورهای خاورمیانه، پیش بینی های تازه ای ارایه شده است. بر طبق این برآوردهای تازه در نتیجه انتشار ویروس کرونا  اقتصاد دنیا بالغ بر ۱.۹ هزار میلیارد دلار متضرر می شود و این ضرری است که در صورت کنترل ویروس تا پایان فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی به اقتصاد تحمیل می شود. صندوق بین المللی پول با هشدار در مورد شیوع سریع این ویروس در دنیا نوشت: اقتصاد دنیا با چالشی بسیار جدی روبرو است و به نظر می رسد مداخلات بانکهای مرکزی و تزریق به اقتصاد برای حمایت از اقتصاد دنیا در شرایط فعلی ضروری است.

کد خبر: ۶٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha