۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
اسپوتنیک در انتظار دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی
مقامات روس آماده همکاری برای تولید مشترک واکسن هستند؛

اسپوتنیک در انتظار دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی

روسیه یکی از کشورهای پیشگام در تولید واکسن کرونا بود و اخیرا خبر تایید این واکسن در کشورهای مختلف منتشر شده است. تا کنون ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان زمین این واکسن را دریافت کرده اند که بیش از یک میلیون نفر از آنها ساکن روسیه هستند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، روسیه اولین کشوری بود که واکسن اسپوتنیک را به عنوان واکسن کارآمد برای مقابله با کرونا ثبت کرد و از اوایل دسامبر سال گذشته واکسیناسیون مردم را شروع کرد.

در ابتدا نگرانی های زیادی در مورد واکسن اسپوتنیک وجود داشت ولی بعد از اینکه نتایج اولین و دومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در نشریه لانسنت منتشر شد، جای تردیدی در مورد کارایی واکسن در دو مرحله اول وجود نداشت.

سپس مقامات موسسه گامالیا که تولید این واکسن را بر عهده داشت خبر از کارایی ۹۱.۴ درصدی واکسن دادند و تزریق آن شروع شد. این کشور در تلاش است تا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کند و واکسن خود را در قابل سیستم کوواکس به دیگر کشورهای دنیا صادر کند.

البته حتی قبل از تایید این واکسن در سازمان بهداشت جهانی هم  قراردادهایی برای خرید ۱.۲ میلیارد دوز واکسن اسپوتنیک منعقد شده است و  روسیه با شماری از کشورها از قبیل بلاروس و امارات  توافق هایی برای تولید مشترک امضا کرده است.

از طرف دیگر اخیرا خبر از همکاری مشترک روسیه با دانشگاه اکسفورد منتشر شد و هدف از این طرح تزریق یک دوز از واکسن اکسفورد و یک دوز واکسن اسپوتنیک بود که انتظار می رود باعث افزایش کارایی واکسن شود.

هم اکنون کارایی واکسن آکسفورد در صورت تزریق دو دوز با فاصله ۲۸ روز برابر با ۶۲ درصد است و مسولان موسسه گامالیا بر این باورند ترکیب دو واکسن می تواند کارایی اکسفورد را به بیش از ۹۱ درصد برساند که خبر خوبی برای بازار مصرف خواهد بود.

تایید واکسن در انتهای همین ماه
سرگی گلاگولف، مشاور وزیر بهداشت روسیه در مصاحبه با روزنامه راشا تودی  اعلام کرد اولین جلسه ارزیابی واکسن اسپوتنیک در سازمان بهداشت جهانی  در فاصله روزهای ۲۰ تا ۳۰ ژانویه خواهد بود و قرار است این جلسه به صورت آنلاین  با حضور مقامات سازمان بهداشت جهانی و مقامات وزارت بهداشت روسیه و موسسه گامالیا برگزار شود. وی تاکید کرد در این جلسه در مورد تایید واکسن اسپوتنیک برای استفاده اضطراری در دنیا تصمیم گیری خواهد شد و در صورتیکه این تاییدیه دریافت شود، عرضه واکسن به کشورهای متقاضی شروع خواهد شد.

گلاگولف با اشاره به این مساله که تهیه مدارک برای ارسال به سازمان بهداشت جهانی به اتمام رسیده است و به زودی این اطلاعات در اختیار سازمان قرار می گیرد گفت:« ما در تلاشیم تا هر چه سریعتر تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کنیم. واکسن اسپوتنیک در صورت تزریق دو دوز، بالغ بر ۹۱ درصد کارایی دارد و حتی با تزریق یک دوز از این واکسن هم می توان تا اندازه زیادی در برابر ویروس ایمنی ایجاد کرد.»

دولت روسیه رهایی از بحران کرونا  منوط به تزریق واکسن به تمامی مردم دنیا می داند و به همین دلیل در نظر دارد با عرضه واکسن خود به کوواکس در فرایند عرضه واکسن به کشورهای فقیر همکاری کند. روسیه یکی از کشورهای پیشرو در صنعت پزشکی است و داروها و واکسن های تولید شده در این کشور برای بیماریهای مختلف، در دنیا کاربرد زیادی دارد.

مقامات بهداشتی اروپا هم اخیرا اعلام کرده اند در صورتیکه اطلاعات مربوط به واکسن روسیه را دریافت کنند، ارزیابی  آن را به سرعت شروع خواهند کرد ولی تا کنون چنین درخواستی از طرف روسیه ارایه نشده است. در مقابل این واکسن در کشورهای الجزایر، بلاروس و قزاقستان  تایید و استفاده شده است.

تا کنون ۱.۵ میلیون نفر واکسینه شده اند
اخیرا مقامات کشور روسیه اعلام کرده اند تا منون ۱.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا واکسن روسیه را دریافت کرده اند. صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه  که تامین مالی این پروژه مهم و حیاتی را برای کشور روسیه بر عهده داشت  تایید کرده است که این واکسن در شمار زیادی از کشورها تزریق شده است و هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن عارضه جابی نگران کننده ای را تجربه نکرده اند. بالغ بر یک میلیون نفر از دریافت کنندگان واکسن، شهروندان کشور روسیه بودند ولی بیش از ۱.۵ میلیون دوز واکسن در سراسر روسیه توزیع شده است و روند تامین واکسن مورد نیاز برای جمعیت ۱۴۷ میلیون نفری روسیه ادامه دارد.

اخیرا خبری در مورد توافق روسیه و امارات برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز اسپوتنیک فایو در امارات منتشر شد و سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در امارات هم در حل انجام است. از طرف دیگر  موسسه سروم هند هم در تولید این واکسن مشارکت می کند و سهمی از آن وارد بازار مصرف هند خواهد شد.ولادیمیر پوتین نخست وزیر کشور هند پیش از این اعلام کرده بود روسیه  با هر کشوری که تمایل به همکاری برای تولید واکسن داشته باشد، همکاری می کند.

کد خبر: ۶۶٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha