۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کارخانه نوآوری فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی راه‌اندازی می‌شود
با همکاری پژوهشگاه نیرو؛

کارخانه نوآوری فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی راه‌اندازی می‌شود

یاوری، محقق پژوهشگاه نیرو از راه‌اندازی کارخانه فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی خبر داد و گفت: برای رفع چالش‌های کلیدی صنعت برق و انرژی، اتکا به نوآوری، ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه فناوری اپتیک، فوتونیک و کوانتوم و توسعه کسب و کارهای فناورانه در این حوزه، این کارخانه راه‌اندازی می‌شود.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، ندا یاوری با اشاره به توافق‌نامه مذکور، آینده‌پژوهی و تدوین نقشه‌ راه توسعه کاربست فناوری‌های اپتیک، فوتونیک، فیبر نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی را از جمله اهداف این همکاری دانست.    

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت پژوهش و فناوری در توسعه صنعت برق و انرژی و لزوم ارتقا و تقویت توسعه پژوهش و فناوری در برنامه‌های جامع وزارت نیرو و ایجاد هماهنگی و نظام‌مندی لازم در امور سیاستگذاری، مدیریت و اجرای پژوهش و فناوری در وزارت نیرو، «نظامنامه مدیریت و راهبری پژوهش و فناوری وزارت نیرو» به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی این وزارتخانه ابلاغ شده است.

معاون گروه پژوهشی الکترونیک و ابزار دقیق پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس این نظام‌نامه، پژوهشگاه نیرو به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وزارت نیرو هم در سطح اول «مدیریت پژوهش» و هم در سطح دوم «مجریان پروژه‌های پژوهش و فناوری» قرار داشته و براساس این جایگاه‌ها، مأموریت‌های متناظر به پژوهشگاه نیرو ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این مأموریت‌ها، شامل انجام مطالعات آینده، جریان‌سازی ایده‌های پژوهشی در سطح کشور، توسعه شبکه متخصصان و مدیریت و رسوب دانش‌های ایجاد شده در صنعت برق و انرژی است که در ساختار سازمانی پژوهشگاه نیرو، مدیریت و برنامه‌ریزی در جهت ایفای این ماموریت‌های کلان به «گروه‌های پژوهشی» پژوهشگاه نیرو سپرده شده است.

یاوری یادآور شد: به منظور تمرکز بر فعالیت‌های آینده‌نگر در حوزه‌های دانشی مبتنی بر برنامه با هدف برقراری جریان پژوهشی متناسب با نیازهای صنعت برق و انرژی کشور و ایجاد پویایی در پژوهشگران به منظور تمرکز بر فعالیت‌های هدفمند، پرهیز از پراکنده‌کاری و ایجاد هم‌افزایی در میان پژوهشگران در موضوعات تخصصی، در ذیل هر یک از گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه نیرو، چند «محور پژوهشی» ایجاد شده است که گام نخست در انجام پژوهش‌های هدفمند و برنامه‌محور است.

محقق پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: یکی از این محورهای پژوهشی، محور اپتیک، فوتونیک و فایبر اپتیک است که راه‌اندازی کارخانه نوآوری فناوری‌های نوری و کوانتوم در صنعت برق و انرژی، از اقداماتی است که در این محور پژوهشی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: شرکت نورا تار هوشمند، شرکتی دانش‌بنیان با سابقه فعالیت در حوزه سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک و کوانتوم است. این شرکت با هدف برطرف کردن نیازهای مختلف نوری منجمله ابزار دقیق نوری صنعت برق و انرژی، علاقمند به فراهم کردن زیرساخت توسعه فناوری اپتیک، فوتونیک و کوانتوم از طریق ایجاد کارخانه نوآوری در گام نخست و نهایتاً ایجاد پارک فناوری در این حوزه است.

این گزارش می‌افزاید، توافق‌نامه همکاری میان پژوهشگاه نیرو و شرکت نورا تار هوشمند برای راه‌اندازی این کارخانه در آبان‌ماه سال‌جاری منعقد شد.

کد خبر: ۶۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha