۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
صنعت لوازم خانگی مرحله بومی سازی را رد کرد| ارزش افزوده صنعت با افزایش عمق داخلی سازی
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با بازار:

صنعت لوازم خانگی مرحله بومی سازی را رد کرد| ارزش افزوده صنعت با افزایش عمق داخلی سازی

غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران معتقد است: صنعت استراتژیک لوازم خانگی در سال های اخیر در مسیر توسعه و پیشرفت، با افزایش عمق داخلی سازی با استفاده از دانش و تکنولوژی بومی توانسته در زمینه قطع وابستگی و خودکفایی در این عرصه گام های اساسی بردارد.

بازار، گروه صنعت: «حمیدرضا غزنوی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار تاکید کرد: در چند سال گذشته بومی سازی قطعات صنعت لوازم خانگی در کشور مورد توجه تولید کنندگان و دست اندرکاران قرار گرفته و این سبب شده هم اکنون بسیاری از لوازم خانگی ایرانی با کیفیت بالایی تولید و به بازار عرضه  شود.

هرچند که در اوایل سال ۹۷ با آغاز تحریمهای ظالمانه تامین برخی از قطعات لوازم خانگی تولیدکنندگان را در تنگنا قرار دارد، اما فعالان عرصه صنعت لوازم خانگی موفق شدند با بومی سازی و داخلی سازی کیفیت محصولات ایرانی را ارتقا دهند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهار داشت: بومی سازی یکی از برنامه های مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران و است و هم اکنون متوسط داخلی سازی لباسشویی در کشور به ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش یافته است.

غزنوی با بیان اینکه در تولید اجاق گازهای مدرن تولیدکنندگان به بیش از ۹۵ درصد خودکفایی رسیده اند، گفت: در زمینه تولید یخچال، فریزر و ساید تولید کنندگان ایرانی با ارتقا کیفیت محصولات خود به بیش از ۷۵ درصد داخلی سازی رسیده اند.

با توجه به بازار ۲ میلیون دستگاهی تلویزیون در کشور، عمق داخلی سازی تلویزیون در کشور کم است

غزنوی با اشاره به میزان خودکفایی در تولید تلویزیون در ایران بیان کرد: با توجه به بازار ۲ میلیون دستگاهی تلویزیون در کشور، عمق داخلی سازی تلویزیون در کشور کم است هرچند که برخی از شرکت های تولید کننده در کشور در این زمینه داخلی سازی را ارتقا داده اند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهارداشت: ارتقا بیشتر داخلی سازی در زمینه تولید تلویزیون، نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است و مقرون به صرفه نیست در این زمینه سرمایه گذاری بالایی انجام شود و در دنیا نیز هم اکنون ۲ و یا ۳ شرکت بزرگ تولید کننده قطعات تلویزیون وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰۰ ها میلیون قطعات تلویزیونی برای تولیدکنندگان این محصول تولید می کنند.

این مقام مسئول در انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تولید کنندگان ایرانی امروز در صنعت لوازم خانگی صاحب سبک و دانش فنی هستند، اظهار کرد: هرچند که میزان داخلی سازی و بومی سازی در شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در ایران متفاوت است اما عزم همه سازندگان لوازم خانگی در کشور رسیدن به مرز خودکفایی کامل است.

غزنوی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان ایرانی در تولید لوازم خانگی تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران برای ارتقا میزان بومی سازی و داخلی سازی محصولات خود از توانمندیها و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده کنند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران یادآور شد: استفاده از توانمندیهای شرکت های دانش بنیان در تولید قطعات مورد نیاز لوازم خانگی عمق داخلی سازی را در این صنعت ارتقا بخشید و پیشرفت و توسعه صنعت بخشی از صنعت لوازم خانگی ایران مدیون توانمندیهای شرکت های دانش بنیان است.

صنعت لوازم خانگی در ایران مرحله بومی سازی را رد کرده و امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی صاحب سبک و تکنولوژی شده اند و مدعی هستیم که به یکی از سازندگان پلت فرم لوازم خانگی در جهان تبدیل شده ایم 

غزنوی در عین حال تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی در ایران مرحله بومی سازی را رد کرده و امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی صاحب سبک و تکنولوژی شده اند و مدعی هستیم که به یکی از سازندگان پلت فرم لوازم خانگی در جهان تبدیل شده ایم. 

ارزش افزوده صنعت لوازم خانگی در ایران بین ۴ و تا ۵ برابر است
وی با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت لوازم خانگی در ایران بین ۴ و تا ۵ برابر است، گفت: به طور متوسط سالانه صنعت لوازم خانگی درایران حدود ۲ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما ارزش افزوده آن بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار است و این نشان می دهد برای افزایش اشتغالزایی و تولید توسعه صنعت لوازم خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: بدون تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت ها افزایش نمی یابد.

غزنوی تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید در کشور هر زمان تولید کنندگان صلاح دیدند با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز به سازمان حمایت اگر درخواست افزایش قیمت آنها تایید شد، می توانند قیمت ها را افزایش دهند در غیر این صورت تولیدکنندگان خودسرانه مجاز به افزایش قیمت نیستند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: آخرین بار اردیبشهت ماه سال جاری با توجه به موافقت سازمان حمایت قیمت ها را افزایش دادیم و پس از آن هر شرکت بر اساس نیاز، اسناد خود را به سازمان حمایت ارسال کرده تا پس از تایید، بتواند قیمت خود را افزایش دهد.

غزنوی در ادامه به وضعیت خرید و فروش لوازم خانگی در بازار اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم به علت بازار شب عید خرید لوازم خانگی رونق گرفته است، چون خیلی از مردم طبق سنوات گذشته به علت حلول سال نو، به دنبال نو کردن وسایل خانه خود هستند.

خرید شب عید بازار لوازم خانگی تا حدودی رونق بخشیده است
این مقام مسئول در انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران یادآور شد: لوازم خانگی در چینش دکوراسیون خانه های ایرانی نیز اهمیت زیادی دارد و عده ای زیادی از مردم به علت جایگزینی لوازم جدید با قدیمی به خصوص در شب عید به دنبال خرید لوازم خانگی جدید هستند و این تا حدودی بازار لوازم خانگی را رونق بخشیده است.

وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط کمتر از یک میلیون ازدواج در کشور به ثبت می رسد، اظهارکرد: مطلب جالبی که باید گفت این است که در این شرایط که مراسم و میهمانی برگزار نمی شود، تعداد ازدواج ها بیشتر شده و این مساله نیز در افزایش خرید لوازم خانگی در بازار تاثیر مثبتی گذاشته است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران بیان کرد: با توجه به گران شدن طلا و مصنوعات طلا و از طرفی آسان شدن شرایط ازدواج ها در کشور به علت افزایش قیمت ها این مساله بازار تولیدکنندگان لوازم خانگی را در کشور رونق داده است.

۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، در تولید یخچال و فریزر ۲۹ درصد، ماشین لباسشویی ۵۴ درصد و تلویزیون ۶۵ درصد شاهد افزایش تولید بوده ایم

غزنوی با اشاره به میزان تولید محصولات لوازم خانگی در ۹ ماهه نخست سال جاری گفت: در این مدت در مقایسه با سال گذشته، در تولید یخچال و فریزر ۲۹ درصد، ماشین لباسشویی ۵۴ درصد و تلویزیون ۶۵ درصد شاهد افزایش تولید بوده ایم.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که میانگین مصرف سالانه لوازم خانگی در کشور ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی است که از این میزان تا پایان آبان ماه سال جاری، حدود ۳ میلیون دستگاه در کشور تولید شده است.

این مقام مسئول در انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران به مزیت های تحریم اشاره کرد و گفت: تحریم ها و ممنوعیت واردات لوازم خانگی به لطف خدا فرصت بزرگی را برای تولیدکنندگان ایرانی به وجود آورده است که بتوانند به شایستگی از این فرصت استفاده کنند.

غزنوی اظهار داشت: در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی سرمایه گذاری های خود را در این صنعت افزایش دادند و امیدواریم بتوانیم با افزایش  ظرفیت تولید در سال جاری، بتوانیم تمام نیازهای لوازم خانگی بازار در کشور تامین کنیم.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران یادآورشد: برخی از شرکت های تولید کننده به لحاظ کمبود منابع مالی و افزایش قیمت ارز نتوانستند در عرصه تولید قدعلم کنند، اما برخی از شرکت ها با استفاده از فرصت خروج ۲ شرکت تولید کننده بزرگ در ایران، تولیدات خود را چند برابرافزایش دادند و  موفق شدند که در بازار شرایط خوبی را برای خود فراهم کنند.

قیمت مواد اولیه در سال جاری نسبت به سال ۹۷ بیش از ۹ برابر افزایش یافته است 
غزنوی بیان کرد: با افزایش قیمت ها هزینه های تولید کنندگان در این صنعت بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر رشد کرده است و قیمت مواد اولیه نیز در سال جاری نسبت به سال ۹۷ بیش از ۹ برابر افزایش یافت.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران تاکید کرد: قیمت لوازم خانگی در بازار تابعی از قیمت مواد اولیه و ارز است، اما در ماه های اخیر هرچه قیمت لوازم خانگی افزایش یافت، تولیدکنندگان توانستند نیازهای طبقات متوسط و بالای جامعه را تامین کنند و این در تقویت تولید لوازم خانگی در کشور بسیار موثر بود.

بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه سال جاری و رشد ۵۹.۱ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است

از طرفی بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه سال جاری و رشد ۵۹.۱ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

سال گذشته تا پایان ۹ ماهه نخست سال در مجموع ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه لباسشویی در کشور تولید شده بود، اما امسال به بیش از ۷۶۹ هزار دستگاه افزایش یافت.

در این مدت، کارخانجات داخلی ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون) رشد ۵۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تولید یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از اقلام اصلی و پر مصرف لوازم‌خانگی در کشور در این مدت به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید که در مقایسه با ۹ ماه سال  ۹۸ رشد ۲۸.۵ درصدی را تجربه کرد.

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید کولر آبی در ۹ ماهه امسال افت ۸.۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد و به ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

هفته گذشته مدیرکل دفترصنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان اینکه هدف این وزارت خانه در سال جاری تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک است، افزود: با توجه به روند صعودی تولید لوازم خانگی در کشور تاکنون بیش از ۸۰ درصد این هدف محقق شده است.

«کیوان گردان» به مزیت های افزایش تولید لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: این در حالی است که در شرایط جنگ اقتصادی و چالش های تامین ارز، تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور امسال تاکنون توانسته اند کارنامه خوبی را در این عرصه داشته باشند.

در سال جاری تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در دستور کار است
وی یادآور شد: در سال ۹۶ قبل از تحریم ما موفق شدیم ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی تولید کنیم، اما در سال جاری تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در دستور کار است و در ۸ ماهه نخست سال جاری هدف ما در تولید یخچال و فریزر محقق شده و در زمینه تولید کولرهای گازی در کشور ۹۰ درصد هدف ما عملیاتی شده است.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درعین حال تاکید کرد: هرچند که در تولید ورق فولادی مورد نیاز صنایع مختلف در کشور محدودیت داریم،  اما تاکنون ۱۲ هزار تن ورق به تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور اختصاص یافته است و انتظار داریم بر اساس سهمیه بندی واقعی شاهد افزایش تولید لوازم خانگی در کشور باشیم.

وی یادآورشد: در سهمیه بندی جدید تحویل فولاد مورد نیاز شرکت های تولید کننده لوازم خانگی، سهمیه برخی از شرکت های تولید کننده بر اساس عملکرد سال ۹۷ و ۹۸ بیش از یک سوم افزایش یافت در حالی که پیش از آن از دریافت ورق های فولادی محروم شده بودند.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: طبق اسناد و مستندات شفاف هم اکنون بر اساس میزان فروش واحدهای تولیدی، مواد اولیه مورد نیاز در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار می گیرد.

گردان با بیان اینکه در این راستا برای دستیابی به اطلاعات شفاف خود اظهاری تولیدکنندگان توسط کارشناسان نیز مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در کشور باید صورت های مالی شفاف داشته باشند و حتی برای دریافت مواد اولیه و ورق های فولادی، میزان مصرف انرژی تولید کنندگان ملاک عمل قرار می گیرد.  

از آنجا که از سال ۹۷ واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شده لذا این فرصت بسیار مهمی است تا تولیدکنندگان لوازم خانگی بتوانند با افزایش و جهش تولید کشور را در این صنعت به خودکفایی برسانند.

در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می تواند با برنامه ریزی مناسب و تامین منابع مالی زمینه افزایش سرمایه گذاریها را در این صنعت در کشور فراهم کند.

کد خبر: ۶۶٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha