۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
جزئیات قانون جدید چک
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تشریح کرد

جزئیات قانون جدید چک

نادعلی زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در قانون جدید، با ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد امکان صدور چک بلامحل منتفی شود.

به گزارش بازار، آمنه نادعلی زاده، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در قانون جدید چک  اقدامات پیشگیرانه مد نظر است و از مرحله تخصیص دسته چک به مشتری تا صدور آن به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که امکان صدور چک بلا محل کمتر شود.

او گفت: در این قانون ثبت سیستمی چک اجباری می‌شود و صادر کننده چک ملزم است اطلاعات نوشته شده بر روی چک را در سامانه صیاد ثبت کند.

نادعلی زاده گفت: در ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک، صادرکننده چک ملزم به ثبت اطلاعات الکترونیکی چک کاغذی در سامانه صیاد است و گیرنده چک هم می‌تواند از سامانه صیاد استعلام بگیرد و متوجه شود که آیا چک در وجه او صادر شده و یا نشده است.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: گیرنده چک، فیزیک چک را با اطلاعات الکترونیکی آن تطبیق می‌دهد و در صورتی که اطلاعات تطبیق داشته باشد می‌تواند چک خود را در سامانه صیاد تایید و در غیر این صورت تایید نکند.

نادعلی زاده گفت: در این طرح قانون خواسته است متقاضی چک، اعتبار سنجی و یک سقف اعتباری مشخصی به فرد داده شود و صادرکننده چک در محدوده سقف اعتباری خود بتواند چک صادر کند.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: به محض اینکه سقف اعتبار صادر کننده چک اجرایی شود، صادر کنده چک نمی‌توند بالاتر از سقف اعتبار، چک صادر کند.

کد خبر: ۶۶٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha