۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
ارسال ۷۰۰ پرونده تخلف از سوی شبکه بانکی به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی
رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی عنوان کرد

ارسال ۷۰۰ پرونده تخلف از سوی شبکه بانکی به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی

پرویزیان، رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: شبکه بانکی حدود ۷۰۰ پرونده تخلف را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارسال کرد و در حال رسیدگی است.

به گزارش بازار، کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: کانون و شورای هماهنگی بانک ها و بازرسی بانک مرکزی آماده رسیدگی به شکایات و تخلفات هستند قوه قضائیه هم به جرایم رسیدگی می کند.

پرویزیان با اشاره به اینکه بانک ها از برخی قراردادهای سنواتی و به روز نشده، زیان می بینند، افزود: بانک ها سود مؤثری که از این قراردادها می گیرند بسیار پایین است.

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با بیان اینکه چیزی به اسم ربح (سود) مرکب در نظام بانکی نداریم، گفت: شورای فقهی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۵ بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تشکیل شد و ۵ فقیه برای جلوگیری از ربا در بانک مرکزی حضور دارند.

کوروش پرویزیان در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: تعداد قراردادهای شبکه بانکی بسیار بالاست و نمونه های بسیاری وجود دارد که قراردادها بر اساس قانون مصوب مجلس، هیچ وثیقه ای ندارد.

او با اشاره به اینکه بانک ها هم معتقدند که واحدهای تولیدی نباید تعطیل شوند، گفت: بر اساس آمار وزارت صنایع در سال ۱۳۹۷، هشتاد و پنج هزار واحد تولیدی و بر اساس آمار دیگری، ۱۱۰ هزار واحد، تسهیلات بانکی دریافت کردند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار کانون بانک های خصوصی، ۱۹ واحد به علت باز نپرداختن تسهیلات، به تملک بانک ها درآمده اند که آماده ایم آن ها را به صاحبان صلاحیت برگردانیم.

پرویزیان اضافه کرد:‌ در عرصه سرمایه در گردش اگر واحد تولیدی، پولی را از بانک بگیرد و بر آن قرارداد، امهال انجام شود، اصل و فرع تسهیلات، جمع و به قرارداد جدید تبدیل می شود.

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است که باید بر اجرای آن نظارت کرد.

وی افزود:‌ شبکه بانکی باید با تولید و کارآفرین همراهی کند و کسب و کار بانکی بر این اساس تعریف می شود.

پرویزیان اضافه کرد:‌ مقررات مصوبه مجلس شورای اسلامی برای امهال تسهیلات به گونه ای بوده که خواست شبکه بانکی نبوده است.

رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: شبکه بانکی حدود ۷۰۰ پرونده تخلف را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارسال کرد و در حال رسیدگی است.

کوروش پرویزیان گفت: اگر مقررات دارای ایراد است شورای پول و اعتبار این مقررات را برای بانک ها در نظر گرفته است و شبکه بانکی کشور تحت نظارت بانک مرکزی عمل می کند.

وی با انتقاد از اینکه گفته می شود بانک ها قصد دریافت وثیقه مشتری را دارند افزود: این حرف خوبی نیست چرا که بر اساس آمار ۱۱۰ هزار واحد تولیدی در کشور فعال است و ۲ هزار واحد دچار مشکل هستند.

پرویزیان ادامه داد: بر اساس آماری که معاون وزیر صمت در شهریور ۹۹ ارائه داد در شهرک های صنعتی تعداد ۱۰ هزار واحد یا فعال نیستند و یا با ظرفیت پایین کار می کنند.

رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با اشاره به اینکه بانک ها باید طبق قانون عمل کنند گفت: اگر در یک قانون امهال اجباری شد بانک باید تکلیف خود را انجام دهد و در این مقطع عدد سود و وجه التزام جمع می شود.

وی افزود: ما باید به سمت خوش حسابی پیش رویم و تعداد مشتریان شبکه بانکی گویای این مطلب است و باید به نظم بیشتر عادت کنیم.

پرویزیان گفت: تعدادی از تولید کنندگان گرفتار مسائل اقتصادی هستند که بانک ها باید کمک کنند ولی بعضی افراد منابع بانک ها را به غارت بردند.

وی ادامه داد: زمانی که شکایتی به بانک مرکزی ارسال می شود بانک مرکزی در صورت تشخیص تیم کارشناسی اعزام می کند و در حال حاضر در هیأت انتظامی بانک مرکزی، دادستان قرار دارد ولی مشکلی که وجود دارد تعدد مراجع نظارتی برای کار بانک مرکزی به بانک ها است.

رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: ما خواهان رسیدگی به همه موارد تخلف اعم از بانک و یا افرادی که به نام تولید وارد می شوند هستیم و شبکه بانکی حدود ۷۰۰ پرونده تخلف را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارسال کرده و در حال رسیدگی است.

وی افزود: هم در بانک و هم در واحدهای تولیدی تخلف صورت گرفته است ولی بایستی این منابع به چرخه تولید و اقتصاد بازگردد.

کد خبر: ۶۶٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha