۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
راه‌اندازی سردخانه دومنظوره انگور ملایر طی یک سال آینده
مدیر جهاد کشاورزی ملایر در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

راه‌اندازی سردخانه دومنظوره انگور ملایر طی یک سال آینده

همدان - میرباقری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از صدور مجوز یک سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی سردخانه دومنظوره دو هزار تنی انگور و محصولات دیگر در ملایر خبر داد و گفت: این طرح طی یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر شهری در جهان با یک نشان و اقلیم خاص و جغرافیای مکانی و زیبایی سازه ها و قابلیت های درونی زبانزد خاص و عام می شود اما برخی شهرها علاوه بر ساختارهای ظاهری و مکان و اقلیم جغرافیایی از ویژگی‌های برتر و خاص و جذاب محصولات کشاورزی نیز برخوردار هستند.

ملایر از جمله شهرهایی است که در جهان از نظر محصولات کشاورزی به خصوص انگور به شهرت رسیده به نوعی که این شهرستان قطب تولید انگور و کشمش در کشور به حساب می آید و با نظر سازمان فائو دارای بهترین انگور از نظر میزان قند است.

ایران جایگاه سوم را پس از کشورهای ترکیه و آمریکا در زمینه صادرات انواع کشمش به خود اختصاص داده است

بر اساس آمارهای جهانی ایران جایگاه سوم را پس از کشورهای ترکیه و آمریکا در زمینه صادرات انواع کشمش به خود اختصاص داده که عمده کشمش های صادراتی در شهرستان تاکستان و شهرستان ملایر کشت و برداشت می شود.

کشمش ملایر همانند سایر کشمش ها در طبقه بندی محصولات کشاورزی از خانواده خشکبار محسوب می شود و سرشار از منابع غذایی آهن، پتاسیم و کلسیم و همچنین دارای منابع غنی مثل ویتامین و آنتی اکسیدان است.

شهرستان ملایر که قسمت اعظمی از صادرات کشمش ایران را بر عهده داشته و در بازارهای جهانی حرف اول را می زند و وضعیت بی مانندی را در کشت و برداشت انگور به خصوص اختصاص داده نیازمند آن است که به سردخانه نگهداری، واحدهای فرآوری، برندسازی و البته بسته بندی مناسب و صنایع تبدیلی مجهز شود.

در این راستا بر آن شدیم تا وضعیت کشت انگور در شهرستان ملایر را از سیدمهدی میرباقری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر جویا شویم و برنامه پیش رو در این خصوص را از این مسئول بشنویم که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از سطح باغات سرسبز شهرستان ملایر زیر کشت محصول انگور قرار دارد

سیدمهدی میرباقری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از سطح باغات سرسبز شهرستان ملایر زیر کشت محصول انگور قرار دارد، عنوان کرد: حدود ۸۵ درصد از این سطح رقم انگور بی دانه سفید است که در فصل تابستان به کشمش تبدیل می شود.

وی مطرح کرد: در بحث واگذاری تسهیلات به باغداران از سوی جهاد کشاورزی شهرستان ملایر حمایت هایی صورت پذیرفته و در راستای ترغیب کشاورزان برای کشت ارقام تجاری انگور تازه خوری برای صادرات محصولات آموزش های ترویجی انجام گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با تاکید بر لزوم توجه به بحث نگهداری مناسب محصول انگور ملایر از صدور مجوز برای یک سرمایه گذار در جهت راه اندازی سردخانه دومنظوره دوهزار تنی انگور و محصولات دیگر خبر داد و گفت: این سردخانه طی یکسال آینده تکمیل می شود.

میرباقری در این راستا افزود: با راه اندازی این سردخانه می‌توان ارقام تازه خوری انگور در سطح شهرستان و نیز شهرهای اطراف همانند استان مرکزی و نیز خود استان همدان را در آن نگهداری و در سال های آینده زمینه را برای صادرات انگور مهیّا کرد.

امیدواریم تا با راه اندازی این سردخانه بتوانیم در بخش صادرات و برندسازی تازه خوری انگور نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم

وی تاکید کرد: در قدم اول برای راه اندازی سردخانه دومنظوره، مجوزهای لازم اخذ و اقدامات زیرساختی مربوط به آن در حال انجام است که امیدواریم تا با راه اندازی این سردخانه بتوانیم در بخش صادرات و برندسازی تازه خوری انگور نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

میرباقری عنوان کرد: با راه اندازی سردخانه دومنظوره در سطح شهرستان ملایر سرمایه گذار وارد کار شده و برآنیم تا با برنامه ریزی و استعدادیابی مناسب در بخش برندسازی و صادرات تازه خوری انگور نقش آفرین باشیم.

به هر حال به نظر می رسد ملایر با توجه به ظرفیت هایش در فرآوری انگور تولیدی به علت نبود امکانات مناسب با مشکلاتی رو به روست که باید برای حل آنها چاره اندیشیکرد.

کد خبر: ۶۶٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha