۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
بی قراری دلار در کانال ۱۲ هزار
گزارش میدانی بازار، از نوسان قیمت ارز

بی قراری دلار در کانال ۱۲ هزار

با وجودی که بانک مرکزی تمام امکانات خود را برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز بکار گرفته است تا قیمت دلار از کانال ۱۲ هزار تومان عبورنکند، اما این کالا گویا تاب و توان ماندن در کانال ۱۲ هزار تومان را ندارد.

به گزارش بازار، دلالان بازار ارز میدان فردوسی، پس از مدت ها استراحت، در پی ثبات نرخ ارز، مدتی است آشکارا به فعالیت های واسطه ای خود روی آورده اند. جمله " دلار ... دلار ... یورو ... دلار داری آقا؟.. خریدارم...بالاتر از قیمت صرافی ازت می گیرم" ..این روزها به گوش هر عابری در میدان فردوسی می رسد. جالب اینجاست وقتی کسی از روی کنجکاوی آخرین قیمت ارز را از دلالان می پرسد، دلالان دیگر دورو بر او جمع می شوند. اگر نرخ  فروش دلار را از آنها بپرسی. می گویند؛ قیمت ها در حال کاهش است. اگر نرخ خرید را بپرسی می گویند؛ نرخ دلار داره بالا میره ...اما همین الان میخریم و با سود بسیار اندک میفروشیم. فقط همین امروز هم خرید داریم...چون بازار اطمینان آنچنانی نداره ... برخی دیگر هم با ایما و اشاره سعی می کنند طرف را به گوشه ای بکشانند. آنها آهسته می گویند " خیلی باید مواظب باشی ... اینجا همه جور آدم پیدا میشه ...بعضی دلار قلابی به آدم می دن"..

تجربه هر ساله نشان می دهد که همیشه در این موقعیت زمانی یعنی دهه اول دیماه نرخ ارز تکان ریزی می خورد چرا که با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس و جشن سال میلادی خیلی ها به مسافرت می روند و تقاضای ارز به صورت مقطعی در بازار بالا می رود. از طرفی نیز برخی معتقدند بازار گرمی دلالان و رشد خزنده دلار در بازار آزاد، حکایت از روزهای پر نوسان قیمت ارز دارد. این در حالی است که خبرگان اقتصادی و فعالان بازار ارز می گویند؛ قیمت دلار از اواخر هفته ارزان می‌شود و قیمت کانال‌های دلالی که نرخ ارز را اعلام می کنند واقعی نیست.

البته برخی کانال‌های دلالی ارز سعی دارند با نشر اطلاعات غلط بار دیگر بر التهابات ارزی دامن بزنند. این در حالی است که عدم وجود خریدار برای دلار به ‌قیمت زیر ۱۳ هزارتومان در صرافی‌ها مؤید این است که قیمت دلار صعودی نمی شود.

فشار روانی ناشی از تقاضا برای تسویه‌های تجاری شرکت‌ها با طرف‌های خارجی در روزهای پایانی سال میلادی حداکثر تا ۱۰ دی ماه تمام می‌شود و طبیعی است که از اواخر هفته و شروع هفته آینده شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.

به هر حال قیمت دلار امروز در حالی در صرافی‌های بانکی بدون تغییر و در آستانه کانال ۱۳ هزار تومان باقی ماند که قیمت این کالا در بازار آزاد همچنان در کانال سیزده هزار تومان قرار دارد.

هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به قیمت ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان خریداری و به نرخ ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان فروخته می‌شود.

برخی فعالان اقتصادی معتقدند جولان شایعات در بازار در خصوص قرارگیری ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف از یک سو و همچنین همزمانی این اتفاق با فرارسیدن موعد تسویه‌های بین المللی عامل نوسان در بازار ارز است. بازار ارز پس از سهمیه بندی بنزین وارد فاز نوسانی شده است و این وضعیت هنوز ادامه دارد. گزارش بازار، از میدان فردوسی حاکی است؛ آرامش خاصی بر بازار ارز حاکم است.

به نظر می رسد با توجه به سیاست های بانک مرکزی و اقدامات خاص آن در جلوگیری از جهش قیمتی دلار، نرخ این کالا بالا نرود. بی قراری دلار در کانال ۱۲ هزار تومان نیز به احتمال زیاد فقط در هفته جاری است. و شرایط به حالت عادی بر می گردد، مگر این که اتقاق خاصی بیفتد.

کد خبر: ۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha