۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
ایران در واکسن سازی ۱۰۰ سال سابقه و متخصصان ماهری دارد| برخی مردم آمریکا اعتمادی به واکسن‌های این کشور ندارند
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا:

ایران در واکسن سازی ۱۰۰ سال سابقه و متخصصان ماهری دارد| برخی مردم آمریکا اعتمادی به واکسن‌های این کشور ندارند

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است ایران در واکسن سازی صد سال سابقه دارد و دانشمندان و کارشناسان ماهری در واکسن سازی دارد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا معتقد است در میان تعدادی از مردم عادی این کشورها اعتماد لازم به واکسن تولیدی کرونا آنطور که باید وجود ندارد یعنی هنوز از کارکرد این واکسن اطمینان لازم در دست نیست.

متن کامل گفتگو با پروفسور انتصار در ادامه آمده است.

*نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس متاسفانه به رکوردهای جدید رسیده است. این در حالی است که این دو کشور از پیشگامان تولید واکسن هستند. ارزیابی شما چیست؟
هم دولت آمریکا و هم انگلیس خطاهای زیادی در برنامه های مقابله با کنترل ویروس کرونا مرتکب شده اند. دولت ترامپ ویروس کرونا را به یک حربه سیاسی تبدیل کرد و با بی لیاقتی کامل با خطر این ویروس در گیر شد.

حتی دولت ترامپ ناتوانی خود را در توزیع واکسنهای موجود نشان داده است.  بسیاری از مردم عادی در آمریکا که مایل به زدن واکسن هستند ساعتها در صف منتظر می مانند و برخی از مردم، حتی افراد مسن، شب را در خیابان سپری می کنند به امید اینکه دستشان به واکسن برسد. به نظر میرسد که کارکرد دولت انگلیس نیز شبیه آن چیزی است که در آمریکا مشاهده می شود.

*با وجود مبتلایان فراوان در کشورهای آمریکا و انگلیس و وجود برخی عوارض گزارش شده در مورد واکسن تولیدی این کشورها آیا می شود به واکسن تولیدی این کشورها اعتماد کرد؟
کسانی که در علم  واگیرشناسی کارشناس هستند بهتر می توانند از نظر پزشکی به این سؤال پاسخ دهند. ولی این را می دانیم که در میان تعدادی از مردم عادی این کشورها اعتماد لازم به واکسن تولیدی کرونا آنطور که باید وجود ندارد یعنی هنوز از کارکرد این واکسن اطمینان لازم در دست نیست.

*با توجه به تحریمهای آمریکا امکان واردات دارو برای ایران میسر نیست و حتی اگر بپذیریم که دارو جزو اقلام تحریمی نیست ولی امکان خرید آن از شرکتها به سبب ترس آنها از تحریمهای آمریکا میسر نیست. این در حالی است که آمریکا مکرر اعلام می کند امکان خرید واکسن کرونا از سوی ایران وجود دارد. ارزیابی شما چیست؟
امریکا همواره یک سیاست دو پهلو در این مورد داشته است. گرچه دارو جزو اقلام تحریمی آمریکا نیست ولی در عمل خرید دارو برای ایران بسیار مشکل است چون منابع مالی ایران در خارج عملا مسدود شده اند و دسترسی ایران به کانالهای بانکی عمده جهانی بسته شده است.

آنچه به آن کانال بشر دوستانه سوئیس لقب داده شده بسیار ناچیز است و دردی را دوا نمی کند. برای خرید واکسن، ایران احتیاج به رفع تحریمهای مالی و بانکی خود دارد. ممکن است ایران بتواند از طریق کشوری مانند چین واکسن خریداری کند ولی از کارکرد این نوع واکسن اطمینان لازم در دست نیست و شاید خطراتی وجود داشته باشد.

*ارزیابی شما از تولید واکسن کرونا در داخل ایران به همت دانشمندان ایرانی چیست؟
ایران در واکسن سازی صد سال سابقه دارد و دانشمندان و کارشناسان ماهری در واکسن سازی دارد. البته واکسن سازی مانند خیلی از کارهای علمی در دنیا احتیاج به همکاری بین دانشمندان در کشورهای مختلف دارد. برای مثال، امروز با وجود رقابت شدید بین آمریکا و چین، تعدادی از دانشمندان این دو کشور در موارد مختلفی منجمله تولید واکسن با یکدیگر همکاری می کنند.

البته تحریمها دانشمندان ایرانی را از همکاری با دانشمندان بسیاری از کشورها محروم کرده اند.  ولی به هر حال اینطور به نظر می اید که دانشمندان ایرانی با وجود مشکلاتی که با آن مواجه هستند در تولید واکسن کرونا در داخل  کشور سخت کار میکنند. امیدوارم که به همت دانشمندان، ایران در تولید و توزیع عادلانه واکسن کرونا در داخل کشور موفق باشد چون این باعث نجات جان صدها هزار ایرانی در داخل کشور خواهد شد و همچنین امنیت ملی کشور را تقویت خواهد کرد.

کد خبر: ۶۶٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha