۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
قیمت کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟
سیر تغییرات در یک سال اخیر؛

قیمت کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟

با وجود اینکه سال جاری هم عاری از بحران نخواهد بود ولی شروع واکسیناسیون در دنیا علیه ویروس کرونا خود می تواند امید به احیای اقتصاد را دردنیا ایجاد کند و به همین دلیل شرایط التهابی و بی ثباتی از بازار از بین می رود.

بازار؛ گروه بین الملل: در مورد شرایط بازارها در سال جدید میلادی پیش بینی های زیادی ارایه شده است . این پیش بینی ها بعد از تجربه بحران های زیاد در اقتصاد دنیا و بازار کالاهای اساسی در سال گذشته می تواند مسیر راه را برای فعالان اقتصادی مشخص کند.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود با اشاره به نوسان بازارها در سال گذشته نوشت: «انتظار می رود واکسیناسیون در دنیا و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی باعث کاهش التهاب در بازارها و افت قیمتها شود. در اغلب پیش بینی های ارایه شده برای سال جدید میلادی در مورد احتمال کاهش قیمت کالاهای فلزی صحبت شده است.»

در ادامه گزارش آمده است:« در اولین روزهای سال ۲۰۲۱ قیمت مس در بازار جهانی به بالاترین سطح طی ۸ سال اخیر رسید ولی پیش بینی می شود این روند تغییر کند . در روز پنجم ژانویه سال جاری ماوسط قیمت هر پوند مس در بازار جهانی برابر با ۳.۵۹ دلا ر امریکا بود. انتظار می روز قیمت هر پوند مس در فصل اول سال ۲۰۲۱ به مرز ۳.۴۹ دلار برسد و در ادامه روند کاهشی متوط قیمت هر پوند مس در فصل دوم به ۳.۳۹ دلار،در فصل سوم به ۳.۳ و در فصل آخر سال جاری به ۳.۲۱ دلار برسد. به تعبیر بهتر در بازه یک ساله مورد مطالعه قیمت هر پوند مس در بازار جهانی ۱۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت و باعث کاهش هزینه فعالیتهای صنعتی در دنیا می شود.»

فولاد در سال جدید چه شرایطی خواهد داشت
در بازار فولاد هم وضعیت کم و بیش بر همین منوال است. در اولین روزهای سال جاری هر تن فولاد در بازار جهانی با ۶۳۵ دلار مبادله شد ولی انتظاد می رود به دنیال از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و افزایش حجم تولید و مصرف در دنیا در سال جدید میلادی ما شاهد کاهش قیمت فولاد باشیم. متوسط قیمت هر تن فولاد در فصل اول سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۹۳.۸ دلار،در فصل دوم برابر با ۵۵۵.۳ دلار، در فصل سوم برابر با۵۱۹.۳۲ دلار و در فصل آخر امسال برابر با ۴۸۵.۵۹ دلار خواهد بود.

در صورت تحقق این پیش بینی متوسط قیمت هر تن فولاد  تا انتهای سال جاری با کاهش ۱۴۹ دلاری به ازای هر تن  معادل ۲۳.۵ درصد روبرو می شود که این افت قیمت می تواند هزینه تامین فولاد موردنیاز پروژه های ساختمانی و طرح های زیرساختی را به شدت کاهش دهد.

 این وضعت در بازار سنگ آهن هم قابل مشاهره خواهد بود و پیش بینی می شود در سال جاری قیمت سنگ آهن در بازار جهانی کاهش بالغ بر ۱۷ درصدی را تجربه کنر. در اولین روزهای سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن در بازار برابر با ۱۶۳.۵ دلار بود ولی انتظار می روز متوسط قیمت هر تن در فصل اول امسال به ۱۵۶.۲۹ دلار،در فصل دوم به ۱۴۹.۳۹ دلار، در فصل سوم به ۱۴۲.۸ دلار و در فصل آخر به ۱۳۶.۵۱ دلار برسد.

در صورت تحقق این پیش بینی متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۷ دلار کاهش خواهد یافت که تاثیر همین مساله در کاهش قیمت تمام شده فولاد هم قابل مشاهره خواهد بود.

بازار نفت، پر نوسان ترین بازار سال ۲۰۲۰
در سال گذشته ما شاهد نوسان های زیادی در بازارها بودیم  و برخی از بازارها بیش از دیگر بازارها نوسان داشت. طبق گزارش منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا  نوسان در بازار نفت دنیا  بیشترین میزان از سال ۱۹۸۷ تا کنون بود.

در این سال حداقل و حداکثر قیمت قیمت نفت در بازار۶۷۰.۳ درصد نوسان داشت. در سال ۲۰۰۸ میلادی و در جریان بحران مالی که در این سال اتفاق افتاد، قیمت نفت دربازار جهانی ۳۲۶.۸ درصد نوسان داشت که رکوردی تازه در بازار بود.

 دومین بازاری که در این سال نوسان زیادی را تجربه کرد بازار فولاد بود از یک طرف تولید فولاد به دلیل تعطیلی واحدهای تولید کننده در دنیا کاهش پیدا کرد ولی رشد تقاضای فولاد در کشور چین باعث شد تا قیمت این فلز در بازار رشد کند. اتحادیه بین المللی آهن و فولاد اعلام کرده است قیمت فولاد در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷۹ درصد نوسان داشته است.

بازار سنگ آهن هم در این سال عملکرد خوبی داشت. در این سال به دلیل سیاستهای تولیدی در کشورهای مختلف قیمت سنگ آهن در بازار جهانی افزایش زیادی پیدا کرد. در این سال قیمت سنگ آهن شاهد نوسان نبود و تنها افزایش قیمت در این بازار تجربه شد.

نرخ نوسان قیمت این ماده معدنی در این سال برابر با ۶۷ درصد گزارش شده است و از قیمت حداقلی ۱۰۲ دلار به ازای هر تن به قیمت ۱۷۲ دلار رسید.قیمت ۱۷۲ دلاری برای هر تن سنگ آهن بالاترین قیمت ثبت شده برای این محصول طی نه سال اخیر است.

کد خبر: ۶۶٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha