۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
اصلاحات اقتصادی «بایدن» در ۱۰۰ روز اول چیست؟
شورای آتلانتیک بررسی کرد:

اصلاحات اقتصادی «بایدن» در ۱۰۰ روز اول چیست؟

برای حدود یک دهه، دموکرات ها ریاست جمهوری و کنگره را در اختیار خواهند داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: با مشخص شدن انتخابات جورجیا، کنترل کنگره و ریاست جمهوری برای اولین بار در یک دهه گذشته، به دست دموکرات ها می افتد که نوید یک فضای باز برای دولت بایدن است.

قبل از انتخابات جورجیا انتظار می رفت که تیم بایدن حتی در روند عادی انتخاب اعضای ارشد تیمش با مقاومت جمهوری خواهان روبرو شود. هر چند بایدن ممکن است هنوز هم در برخی از گماشتن ها با چالش هایی روبرو شود اما با کنترل دموکرات ها بر سنا، مسیر هموارتر است. بایدن باید تیم سیاست خارجی و برنامه های سیاست خارجه اش را سریع تر پی ریزی کند.

با اکثریت دموکرات، سناتورهای دموکرات روسای کمیته ها می شوند، مثلا «باب منندز» رهبر کمیته روابط خارجی یا «جک رید»، رهبر کمیته خدمات مسلح. به این ترتیب آنها می توانند برنامه ها را تنظیم کنند، دادرسی کنند و رای بگیرند. هر سناتوری می تواند در روند انتخاب و نامزدی سنگ اندازی کند، با این حال دولت به دنبال پشتیبانی دوحزبی از نامزدهایش است و کمیته هایی مانند کمیته روابط خارجی و کمیته خدمات نیروهای مسلح با اکثریت دموکرات به دولت کمک می کنند تا در روند رای گیری حتی در برابر مخالفت جمهوری خواهان نیز پیروز شود.

آرایش سنا می تواند به بهره برداری کارا از اختلاف نظرهای بین دوبال مرکزگرا و پیشرو حزب دموکرات کمک کند و اگر این اتفاق بیفتد می توانیم شاهد یک چرخش غیر منتظره باشیم:

آیا این مسئله می تواند خالق فضایی برای همراستایی مرکزگرایان هر دو حزب در مخالفت با ایده خروج سرتاسری از شکل های کلیدی دخالت ایالات متحده در جهان باشد؟
کنترل دموکرات ها بر شاخه های قانون گذار و اجرایی چگونه می تواند بر سیاست خارجه ایالات متحده تاثیر بگذارد؟

•    احتیاط بیشتر پیرامون استفاده از نیروی نظامی

•    احتیاط بیشتر پیرامون استفاده از اقدامات جاسوسی و مخفی با یک گذار نسبی از شکل سنتی جمع آوری اطلاعات به سمت رویکرد های فنی تر.

•    اصرار بیشتر بر کنترل تسلیحاتی و شیوه هایی برای تعامل با رقبا مانند روسیه و چین در موضوعات مورد علاقه متقابل، از دگرش های آب و هوایی گرفته تا پیشگری از بیماری های همه گیر.

•    محدودیت بیشتر بر پشتیبانی ایالات متحده از اقدام نظامی در یمن و فروش سلاح به عربستان.

•    نگرانی بیشتر در مورد حقوق بشر در عربستان و چین( و احتمالا ایران) که به بخش بزرگ تری از دیپلماسی عمومی ما نسبت به دوره ترامپ تبدیل خواهد شد.

بایدن قبلا اعلام کرده بود که مسئله تغییرات آب و هوایی را به طور جدی در دستور کار قرار می دهد. اکنون کنترل دموکرات کنگره دستور العمل تغییرات آب و هوایی بایدن را تسریع خواهد کرد.

اقداماتی که در دوره ترامپ پس زده شده بودند، مانند حمایت از آب و هوای تمیز یا محدود کردن انتشار کربن، می توانند از سر گرفته و در راستای بی عدالتی های نژادی و زیست محیطی به خدمت گرفته شوند. سرمایه گذاری در علوم حیاتی برای مبارزه با دگرش های آب و هوایی می تواند تقویت شود.

سیاست اقتصادی، قلمرویی است که آمریکا سریع ترین تاثیر را از آرای جورجیا می بینند. گرفتن اکثریت سنا، جاه طلبی های ریاست جمهوری بایدن را در جبهه اقتصادی کاملا دگرگون می کند. رئیس جمهور برگزیده حالا فرصتی برای پیگیری کل دستور کار اقتصادی اش را دارد.

ما می توانیم منتظر گام هایی در صد روز اول برای شتاب بخشی به تحریک مالی، ارائه یک لایحه زیرساختی چند میلیارد دلاری، در نظر گرفتن اصلاحات چشمگیر مالیاتی و یک اقدام مراقبتی مقرون به صرفه باشیم. برخلاف انواع لوایح که نیازمند گرفتن شصت رای برای موفقیت است برخی از قوانین بودجه و هزینه ها می توانند از گذر یک رای گیری با اکثریت ساده تصویب شوند. این یعنی اقتصاد حالا در مرکز دستور العمل است.

با ورود به سال ۲۰۲۱ برخی از پایتخت های جهان نگران اجرای سیاست های ریاضتی و ورود به دوران رکود هستند. اکنون بایدن در راس رهبران جهان آنها را تشویق می کند تا به گسترش بسته های نجات مالی ادامه دهند.

کد خبر: ۶۶٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha