۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
مالیات خودروهای لوکس در بودجه ۱۴۰۰
نماینده مجلس یازدهم مطرح کرد

مالیات خودروهای لوکس در بودجه ۱۴۰۰

قادری، نماینده مجلس یازدهم با اشاره به برقراری مجدد مالیات خودروهای لوکس گفت: مالیات بر خودروهای لوکس که توسط دولت حذف شده بود در بودجه ۱۴۰۰ مجددا احیا شده است.

به گزارش بازار، جعفر قادری درباره بودجه ۱۴۰۰ و نرخ دلار ارائه شده توسط دولت در طیف های مختلف گفت: ما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که توسط دولت به مجلس ارائه شده با ۴ نظام نرخ ارز مواجه بودیم.

وی افزود: گندم یارانه ریالی دارد و متولی واردات آن دولت است و این محصول با هر ارزی که وارد شود بر روی قیمت نان تاثیری نخواهد داشت. یارانه دارو پیش از این با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شد و در حال حاضر دولت می تواند برای اینکه قیمت دارو تغییری نکند به وارد کننده مواد اولیه دارویی ارز ۱۷ هزار و پانصد تومان را اختصاص داده و ما به التفاوت آن را به شرکت های تولیدکننده دارو یارانه بدهد که قیمت دارو هم تغییر نکند. به بقیه اقلام غذایی مثل شکر و روغن و دانه های روغنی هم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده ولی نکته مهم در این بین فروش آزاد این اقلام است. واردکننده، کالا را با ارز آزاد قیمت گذاری می کند اما به واردات آن ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد. در این بین رانتی برای واردکنندگان ایجاد می شود به همین دلیل خذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مد نظر نمایندگان در کمیسیون تلفیق است.

وی با اشاره به افزایش قیمت دلار در بودجه از ۱۱ هزار و پانصد به ۱۷ هزار و پانصد تومان و التهاب احتمالی ناشی از آن در بازار اظهار داشت: مبنای محاسبه در بازار ارز آزاد است. عددی که مبنای حقوق گمرکی و سود بازرگانی قرار می گیرد باید کمی پایین ترز نرخ بازار باشد، بنابراین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عدد خوبی است. به عنوان مثال واردکننده کالای لوکس نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند و از طرف دیگر کالای خود را با ارز آزاد به فروش رسانده و از رانت حاصل از آن بهره مند شود.

قادری تصریح کرد: اگر نرخ ارز در بودجه ۲۵ هزارتومان در نظرگرفته می شد عاملی برای افزایش قیمت بود. در شرایطی که به دنبال کاهش نرخ ارز هستیم عدد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به نظر منطقی است. از طرفی درآمد دولت تامین شده و رانت ها حذف می شود و نکته مهم اینکه به سمت نظام تک نرخی حرکت می کنیم. چون بازار با ارز آزاد کار می کند نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در درازمدت باعث افزایش قیمت ها نخواهد شد.

نماینده مجلس یازدهم درباره اقداماتی که باید در حوزه مالیات انجام شود اظهار داشت: مالیات بر خودروهای لوکس که توسط دولت خذف شده بود در بودجه ۱۴۰۰ مجددا احیا شده است و خانواده های که از این خودروها استفاده می کنند باید هزینه آن را پرداخت کنند و مالیات خانه های خالی هم دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع مالیات برخی صنایع بیش از حد است گفت: در صنایعی مثل پوشاک، دریافت مالیات مضاعف باعث شده این بخش ها امکان رشد نداشته باشند. بنابراین باید با اصلاح مالیات در این بخش، دریافت مالیات در مرحله نهایی اخذ شود و واردات بیش از ۱۰ میلیارد دلار پوشاک به کشور تکرار نشود.

قادری تصریح کرد: فروش نفت از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در بودجه کاهش پیدا کرده است اما درآمد حاصل از صادرات نفت افزایش یافته است. مباحث درآمدی بودجه تمام شده و تبصره ۱۴ امروز، ۲۰ دیماه بررسی می شود. سقف درآمدی منابع بودجه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به تبع آن نگرانی کسری بودجه برطرف شده است. البته ما معتقدیم انتشار اسناد خزانه باید کاهش یابد چون این مبلغ برداشت از جیب فقرا است و دیر یا زود این مبلغ تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی خواهد شد که افزایش حجم نقدینگی و تورم خورا در پی خواهد داشت که شرایط را برای مردم عادی و کسانی که حقوق ثابت دریافت می کنند سخت تر خواهد کرد.

وی در پایان این گفتگوی رادیویی اظهار امیدواری کرد تا مجلس بتواند با همکاری شورای نگهبان مصلحت جامعه را نسبت به عملکرد دولت تشخیص دهد.

کد خبر: ۶۶٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha